Is palmsuiker een gezond alternatief voor witte suiker?

PalmsuikerPalmsuiker is afkomstig van het sap van de sago- of kokospalm en heeft een karamelsmaak. Het bestaat vooral uit sacharose en is veel minder zoet dan witte suiker. Daarom denken velen dat palmsuiker veel gezonder is dan geraffineerde witte suiker. Maar is dat ook zo?

Velen verwarren dit soort suiker met kokosbloesemsuiker. Toch bestaan er vele verschillen tussen beiden. Zo is kokosbloesemsuiker afkomstig van een andere soort palmboom. De meesten palmsuiker veel lekkerder.

Is palmsuiker een goede keuze en dus een gezond alternatief voor geraffineerde witte suiker?

Zijn naam zegt het zelf: het gaat hier nog altijd om… suiker. Toch bestaan er grote verschillen met witte suiker, vooral op het vlak van onze gezondheid.

Palmsuiker is verkrijgbaar als een soort goudbruine pasta, in tubes, als een harde blok en zelfs in blik en is meestal zacht en kleverig en soms hard. Het kan zowel aan allerlei gerechten als aan dranken maar ook aan snoep, koekjes en gebak worden toegevoegd om de smaak te verbeteren.

Palmsuiker heeft een lagere glycemische index

De glycemische index zegt veel over de gezondheid van  voedingsproducten. In vergelijking met witte suiker, honing en bijvoorbeeld brood heeft dit soort suiker een lage glycemische index.

De glycemische index of GI van ene bepaald voedingsproduct zegt iets over de snelheid waarmee snelle koolhydraten worden verteerd en als glucose door ons bloed worden opgenomen.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

  • Voeding met een hoge GI: gebakken en gefrituurde aardappelen, brood, cornflakes en popcorn
  • Voeding met een lage GI: fruit, peulvruchten (erwtjes, bonen, groentekiemen, kapucijnen, linzen en kikkererwten), deegwaren en rijst.
  • De glycemische index van een product: veranderd door de manier waarop het wordt klaargemaakt.

Voeding met een lage GI verkleint je risico op allerlei chronische aandoeningen zoals:

  • Spijsverteringsproblemen zoals een opgeblazen gevoel na iedere maaltijd 
  • Aderverkalking
  • Hart en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk

De GI van enkele veel gebruikte voedingsmiddelen zijn:

  • Geraffineerde witte suiker: 70
  • Gekookte aardappelen: 78
  • Gefrituurde aardappelen: 85
  • Wit brood: 75
  • Volkorenbrood: 74
  • Bananen: 71
  • Appelen: 36
JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

De voordelen van palmsuiker:

  • Bevat vooral vitaminen van het B- complex: zoals vitamine B1, B2, B3 en B6
  • Is een bron van mineralen: waaronder kalium, magnesium, ijzer, boor, zink, zwavel en koper
  • Is goed mengbaar met water

Waar koop je het best palmsuiker?

Bij de aankoop van palmsuiker moet je op enkele belangrijke zaken letten. Palmsuiker bestaat immers in heel wat varianten.

Geeft steeds de voorkeur aan zuivere palmsuiker. Dus in zijn meest natuurlijke vorm zonder enige toevoeging.

Aan palmsuiker wordt dikwijls rietsuiker toegevoegd en dat doet de glycemische index sterk stijgen. Palmsuiker is verkrijgbaar is supermarkten. Om zeker te zijn van zijn kwaliteit koop je palmsuiker best in natuurwinkels of in de bio- shop.

Conclusie:

Palmsuiker zorgt in vergelijking met geraffineerde witte suiker heel wat gezondheidsvoordelen. Het is en blijft suiker die, weliswaar in vele mindere mate dan witte suiker, toch bewerkt werd.  Gebruik deze suiker met mate en eet er niet teveel van.

Suikervrij dieet

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!
2017-10-14T12:05:25+00:00

About the Author:

Leave A Comment