Fructose oorzaak van vroegtijdige veroudering en chronische aandoeningen?

Fructose is een vorm van  suiker dat aanwezig is in fruit. Geraffineerde witte suikers zijn ongezond, maar hoe is het op dit vlak gesteld met fructose?

Alle soorten fruit zijn super gezond. De meesten gaan ervan uit dat dit ook het geval is met fructose. Dat men er dus onbeperkt mag van eten. Is dat wel een goed idee?

Kortom, hoe gezond of ongezond is fructose en kunnen we er inderdaad onbeperkt van eten?

Er bestaan vele soorten suiker.

Geraffineerde witte suiker is ongetwijfeld het meest bekend én erg ongezond. Met sommige andere soorten is dat veel minder het geval.

Suiker wordt onder heel wat benamingen aan steeds meer voedingsmiddelen toegevoegd. In de eerste plaats om de smaak te verbeteren maar ook als extra bewaarmiddel.

FructoseDaarvoor wordt steeds meer High Fructose Corn Syrup (HFCS), bij ons beter bekend als maisstroop, fructosesiroop, glucose- fructose(siroop), vruchtensuiker of natuurlijke suikers.

Fructose natuurlijke soort suiker?

Natuurlijke suikers.. dat klinkt bij velen die met hun slanke lijn begaan zijn als muziek in de oren. Maar ook hier is het opletten geblazen.

Niet alle natuurlijke suikers zijn ‘even onschuldig’.

Maisstroop, fructosesiroop en glucosefructose staan als natuurlijke suikers bekend maar zijn dat niet. Ze werden door de voedingsindustrie ontwikkeld als een gezond alternatief voor vetten, suikers en als supergoedkoop bewaarmiddel en smaakmaker.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Toegevoegde suikers en vetten zijn een van de belangrijkste oorzaken van:

Ongezond buikvet

Overgewicht

Aderverkalking

Hart- en vaatziekten

Een onevenwichtig cholesterolgehalte met te weinig gezonde HDL en te veel ongezonde LDL- cholesterol

Verstoorde hormonen

Een hoge bloeddruk

Diabetes

En fructose is zonder enige twijfel te grootste boosdoener.

Fructose belangrijke oorzaak van vroegtijdige veroudering

FructoseAls gevolg van ons ongezond voedingspatroon met veel ongezonde verzadigde vetten, transvetten en geraffineerde suikers krijgt onze lever het steeds harder te verduren.

Daardoor kan onze lever, als zuiveringsstation van ons lichaam, zijn belangrijke taak niet meer naar behoren vervullen.

Met leververvetting, levercirrose en leverkanker als droevig resultaat.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Fructose, fructosestroop en glucose- fructose siroop is een belangrijke oorzaak van deze ernstige leveraandoeningen.

Door het overmatig gebruik van fructose (in al zijn vormen) wordt ons lichaam te weinig gezuiverd van allerlei giftige afvalstoffen. Dat heeft belangrijke gevolgen voor onze gezondheid.

Fructose en andere soorten suiker versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Dat heeft in de eerste plaats gevolgen voor onze huid.

De belangrijkste symptomen van een versneld verouderingsproces zijn: 

Een vale en kleurloze huid

Ouderdomsvlekjes

Rimpels

Kraaienpootjes

Een groter risico op allerlei huidaandoeningen zoals acne, eczeem en psoriasis

Een suikerverslaving door het overmatig gebruik van fructose

De meesten van ons gebruiken teveel suiker, zelfs tot twintig en meer koffielepels per dag.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Dat is het resultaat van:

FructoseDe overmatige consumptie van snoep, koekjes en gebak 

Ongezonde tussendoortjes zoals chips

En het drinken van frisdranken, sportdranken en van kant- en- klare vruchtensappen. Ook hun light versie

Zoveel zoetigheden kan onze lever onmogelijk verwerken.

En glucose- fructosestroop is dan nog vele malen zoeter dan witte suiker…

Zo heb je steeds meer nood aan suiker en zoetigheden en geraak je uiteindelijk verslaafd.

Als men het over een suikerverslaving heeft is dat meestal een gevolg van het gebruik van fructose.

Fructose maakt afvallen steeds moeilijker en uiteindelijk zelfs onmogelijk

Fructose is verantwoordelijk voor de verminderde aanmaak van insuline.

Dit hormoon regelt onze vetopslag en vetverbranding en geeft aan onze hersenen het signaal wanneer we verzadigd zijn.

Overmatig fructose gebruik zorgt ervoor dat dit signaal trager werkt. Zo blijf je verder eten, ook al ben je voldaan.

Vanaf het ogenblik dat je glucose binnenkrijgt neemt ook de concentratie van ghreline af. Ghreline is een hormoon dat je hongergevoel regelt.

De hoeveelheid leptine of het verzadigingshormoon neemt toe en en doet je stoppen met eten.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Al deze belangrijke lichaamsprocessen geraken in de war:

Je verzadigingsgevoel blijft achterwege

Je hebt constant honger

En kunt zo letterlijk elk uur van dag en nacht eten

Fructose en glucose- fructosestroop vind je vooral in:

FructoseBrood, crackers en in kant en klare rijstwafels. Ben je fan  van rijstwafels? Maak ze dan zélf met dit recept

Broodbeleg zoals jam, hagelslag, roomkaas en pindakaas

Snoep, koekjes en gebak

Kant- en- klare ontbijtgranen, muesli en energierepen

Frisdranken, vruchtensappen en ontbijt drankjes

Alle soorten yoghurt en kwark met vruchten smaakjes

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Bewerkte voeding, vlees en vleeswaren

Gedroogde vruchten en fruit uit blik

In alle kant- en- klare soepen, sauzen en bouillons

Kant- en- klare mayonaise en ketchup

Stroop en (limonade)siropen

Alle kant-en-klare voedingsmiddelen en gerechten

Gefrituurde gerechten

Diepvriesmaaltijden

Kruidenpasta’s en kruidenmix

Room- en waterijs.

Vele voedingssupplementen

Fruit blijft super gezond

fructoseHet ene soort fruit bevat meer fructose dan het andere. Met mate gegeten blijven alle soorten fruit gelukkig super gezond.

Ook fruit mag je dus niet onbeperkt eten.

Eet nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag en er is niets aan de hand.

In fruit zitten veel meer gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. We hebben al deze stoffen nodig om gezond te kunnen functioneren.

Als je voor natuurlijke voeding zonder toevoegingen gaat blijven fruit en groenten supergezond, ook met de natuurlijke, bijbehorende fructose aan boord.

Je gezondheid en lichaamsgewicht verbeteren doe je door zo weinig mogelijk geraffineerde witte suiker en fructose te eten.

Suikervrij dieet

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

 

 

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

2017-10-14T12:07:06+00:00

About the Author:

Leave A Comment