Eten zonder geraffineerde suiker voor een platte buik en een betere gezondheid

Eten zonder suikerEten zonder geraffineerde suiker verbetert niet alleen je algemene gezondheid. Het zorgt tegelijk voor een strakke lijn en een platte buik zonder opgeslagen lichaamsvet en veel spieren. Buikvet is zo mogelijk nog ongezonder dan onderhuids vet.

Besloot je eindelijk ook wat aan je overgewicht te doen? Hou er dan zeker rekening mee dat afvallen niet lukt als je geraffineerde witte suiker blijft eten. Heet grote probleem hierbij is dat hoe meer suiker je eet hoe groter je trek in deze ongezonde zoetigheden wordt.

Kortom, wat zijn de belangrijkste voordelen van eten zonder suiker? 

Suiker is in principe niet eens ongezond. Het is in de eerste plaats een belangrijke bron van onmisbare energie. Teveel suiker eten is wél nadelig voor onze gezondheid. Het is één van de belangrijkste oorzaken van ongezond buikvet en van overgewicht.

Maar dat is lang niet alles. Daarnaast zorgt het voor tal van veel voorkomende aandoeningen zoals:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Hoge bloeddruk
  • Allerlei allergieën
  • Ontstekingen
  • Snelle huidveroudering, huiduitslag, puistjes, acne en eczeem

Vele soorten suiker

We worden geconfronteerd met verschillende soorten suiker. In zijn meest natuurlijke vorm komt suiker voor in fruit. Dat noemt men dan fructose of fruitsuiker.

Dit soort suiker vormt bij normale consumptie geen enkele bedreiging voor onze gezondheid, wel integendeel. De nadelen van fruitsuiker (is ook suiker…) wegen echter in geen enkel geval op tegen de vele voordelen van fruit.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten suikervrije recepten!

Eet fruit echter niet onbeperkt zoals groenten. Twee verschillende soorten fruit per dag volstaat.

Het eten van geraffineerde witte suiker zorgt spijtig genoeg voor een gans ander verhaal. Deze vorm van suiker werd immers scheikundig bewerkt met alle nadelige gevolgen voor onze gezondheid.

Volgens wetenschappers is witte geraffineerde suiker even verslavend als… cocaïne.

Geraffineerde suiker aanwezig in vele voedingsproducten

Volgens velen is eten zonder geraffineerde suiker vrijwel onmogelijk. Deze meest ongezonde vorm van suiker is immers in vele voedingsmiddelen aanwezig.

Geraffineerde suiker is aanwezig in:

  • Ongezonde tussendoortjes zoals snoep, koekjes en gebak
  • In alle bewerkte voedingsmiddelen: vooral in kant- en- klare gerechten, in diepvriesmaaltijden, in frisdranken, in fruitsappen uit de supermarkt, industriële sauzen en soepen, in brood,  deegwaren en in rijst

Het is dus belangrijk om te weten hoe je kunt eten zonder geraffineerde suiker

De belangrijkste voordelen van eten zonder geraffineerde suiker

  • Je bent vlugger voldaan: door het schrappen van geraffineerde suiker ben je sneller voldaan en geniet je van een langer verzadigingsgevoel. Daardoor heb je minder vlug honger en zul je automatisch minder eten
  • Helpt extra vet en vooral ongezond buikvet te verbranden: geraffineerde suiker is rijk aan calorieën maar des te armer aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen
  • Je verzadigingsgevoel wordt verlengd: suiker bevat leptine, een hormoon dat je verzadigingsgevoel onderdrukt zodat je constant honger hebt en ieder uur van dag en nacht kunt eten
  • Minder trek in vette en ongezonde tussendoortjes: omdat je sneller voldaan bent krijg je veel minder calorieën naar binnen waardoor je trek in zoetigheden en vette tussendoortjes verdwijnt
  • Suikervrij eten verkleint je risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en huidveroudering

Suiker is rijk is aan calorieën maar des te armer aan alle gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, voedingsvezels en eiwitten.

Omdat suiker zoveel calorieën bevat en weinig of geen gezonde voedingsstoffen veroorzaakt het een opeenhoping van vet en vooral van ongezond buikvet. Het is één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht, zwaarlijvigheid en van obesitas.

Eten zonder geraffineerde suiker beschermt je lever

Je lever is een belangrijk orgaan. Het doet dienst als centraal zuiveringsstation dat je lichaam zuivert en ontgift van alle mogelijke giftige afvalstoffen die zich opstapelden in al je organen, lichaamsweefsels en spieren.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten suikervrije recepten!

Deze giftige afvalstoffen zijn het gevolg van onze ongezonde voeding, van de vele lichaamsprocessen die constant plaatsvinden en van onze alsmaar slechter wordende leefomstandigheden.

Teveel geraffineerde suiker eten brengt de gezondheid van je lever ernstig in gevaar waardoor het zijn reinigende functie niet meer kan uitoefenen zoals het hoort.

Eten zonder geraffineerde suiker voorkomt nierstenen

Tal van wetenschappelijke studies wezen uit dat zowel voeding als (fris) dranken rijk aan geraffineerde suiker je risico op het ontstaan en de verdere ontwikkeling van pijnlijke nierstenen met maar liefst 25% kan verhogen.

Vooral suikerrijke dranken en frisdranken zijn de belangrijkste oorzaak van pijnlijke nierstenen.

Drink in plaats van suikerrijke dranken en frisdranken bij voorkeur:

  • Voldoende water: dagelijks minstens anderhalve en maximaal vier liter per dag
  • Zelf gemaakte gezonde smoothies: bijvoorbeeld bij je gezond ontbijt of als gezond tussendoortje. Drink smoothies met mate en nooit meer dan drie per dag
  • Allerlei kruidenthee’s

Eten zonder geraffineerde zonder suiker goed voor je geheugen 

Overmatig eten van geraffineerde suiker zorgen voor een onstabiele bloedsuikerspiegel. Een bloedsuikerspiegel met vele pieken en dalen zorgt niet alleen overgewicht. Ze zorgen voor een slecht geheugen en concentratieproblemen. Teveel geraffineerde suiker eten is de belangrijhkste oorzaak van een hoge bloedsuikerspiegel.

eten zonder geraffineerde suikerEten zonder geraffineerde suiker zorgt voor een strakke en jonge huid

Geraffineerde suiker versnelt je natuurlijk verouderingsproces. Dat is het eerste merkbaar aan je huid. Teveel suiker eten zorgt voor een vale en kleurloze huid met vele ouderdomsrimpels en kraaienpootjes.

Schrap het eten van geraffineerde suiker van je dagelijks menu en je zult het positieve resultaat ervan vlug merken. Zowel aan je buikomtrek, op de weegschaal  als aan je huid 

Meer suikervrije recepten voor een suikervrij ontbijt, lunch, avondmaal en gezonde tussendoortjes, vind je HIER

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten suikervrije recepten!
2017-10-14T12:03:56+00:00

About the Author:

Leave A Comment