Suiker in voedingsmiddelen – Deze voeding is rijk aan verborgen suikers

Suiker in voedingsmiddelen… Het witte goedje wordt aan steeds meer voedingsmiddelen toegevoegd. We weten ondertussen allemaal dat geraffineerde en toegevoegde suikers niet alleen een belangrijke oorzaak zijn van overgewicht.

Het brengt ook onze gezondheid schade toebrengen. 

Je wilt voortaan ook minder suiker en zoetigheden eten? Uitstekend, maar dan denk je in de eerste plaats aan minder snoep, koekjes of gebak te eten. Je denkt dat je zo goed bezig bent, maar dat valt erg tegen.

Suiker in voedingsmiddelen. Je vindt het witte goedje overal zelfs in producten waarvan het je zeker niet verwacht.

Je vindt het bijvoorbeeld in brood, geraffineerde witte deegwaren en rijst. De voedingsindustrie wil zo niet alleen de smaak maar ook de houdbaarheid van voedingsmiddelen verbeteren.

Doorslaggevend is ongetwijfeld dat geraffineerde suiker nauwelijks iets kost.

Suiker in voedingsmiddelenWelke voedingsmiddelen zijn rijk aan toegevoegde suikers waarvan we het zeker niet zouden verwachten? 

Suiker zit dus in veel meer voeding dan we denken.

Als je zo weinig mogelijk verborgen en toegevoegde suikers wilt eten, moet je in de eerste plaats de etiketten op alle voedingsmiddelen goed lezen.

Zo wordt je nog meer bewust van de (verborgen) aanwezigheid van suiker in onze voeding.

Suiker in voedingsmiddelen: Verborgen suikers zorgen voor:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Verstoorde hormonen
JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Suiker in voedingsmiddelen: ze wordt zelfs toegevoegd aan voedingsmiddelen waarvan het je zeker niet zou verwachten.

Suiker in voedingsmiddelenSuiker in voedingsmiddelen komen vaak voor onder andere benamingen die veel op voedingsetiketten worden gebruikt om de aanwezigheid van suiker zoveel mogelijk te verbergen zijn:

  • Ahornsiroop
  • Bietsuiker, brown Sugar, bruine rijst siroop
  • Canejuice, cane sirop, chrystalline, fructose, corn syrup, corn sweetener
  • Dextrine, dextrose, diksap en druivensuiker
  • Fructose, fructose- glucosestroop en fruitsuiker concentraat
  • Galactose, gerstemout, glucose en glucosestroop
  • High Fructose Corn Syrup of HFCS
  • Invert suiker
  • Kristalsuiker
  • Lactose
  • Maïsstroop, malt, maltodextrine, maltose, mannitol, melasse, melksuiker en moutsuiker
  • Polydextrose 
  • Rietsuiker,  rietsuiker sap, rijststroop, ruwe suiker en ribose 
  • Sacharose, sorbitol, sorghum en sucrose
  • Tarwesuiker
  • Vruchtensap concentraat
  • Xylitol 
  • Suiker in voedingsmiddelen: Voeding met veel verborgen suikers
JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Velen kiezen voor suikerarm eten en dat valt alleen maar toe te juichen. Suikerarm wil niet zeggen dat er helemaal geen suiker in het product aanwezig is.

Suikerarme producten bevatten gemiddeld toch nog altijd vijf procent toegevoegde suikers.

Suikervrije producten zijn nog altijd je beste keuze. Die bevatten maximaal 0,5 procent toegevoegde suikers.

Suiker in voedingsmiddelen: Deze producten bevatten grote hoeveelheden toegevoegde suikers terwijl we die allemaal als gezond beschouwen:

Suiker in voedingsmiddelenOntbijtgranen en ontbijtkoek: bevatten vaak veel toegevoegde suikers en vetten. Ook al ze uit volkorengranen en fruit bevatten. Ze bevatten veel verborgen suikers om de smaak te verbeteren en ze een knapperig te maken

Yoghurt met vruchtensmaak: yoghurt wordt aangeprezen als super gezond, maar dan gaat het wel om natuuryoghurt zonder toegevoegde stoffen.

Kant en klare vruchtenyoghurt zit echter barstensvol toegevoegde suikers. Je eet dus best natuuryoghurt met enkele stukjes fruit die je er zelf aan toevoegt.

Kant en klare fruit- en vruchtensappen: frisdranken zijn suikerbommen en een belangrijke oorzaak van overgewicht. Velen schakelen daarom over op fruit- en vruchtensappen. Deze kant en klare sappen bevatten doorgaans zelfs meer suikers dan frisdranken.

Brood en crackers: bevatten verrassend veel suiker. Brood bevat ook veel gezonde voedingsstoffen en zeker voedingsvezels. Je schrapt brood dus best niet volledig uit je dagelijks eetpatroon. Eet maximaal twee sneetjes volkoren brood per dag en eet regelmatig gezonde broodvervangers zoals

Kant en klare dressings, sauzen en ketchup: zijn sterk af te raden vanwege hun hoge concentratie toegevoegde suikers. Maak daarom je sauzen, dressings en ketchup zelf.

Groenten uit blik: bevatten ook heel wat toegevoegde suikers. Enkele A-merken doen aan deze verontrustende trend niet mee. Controleer daarom altijd goed het etiket voor je een keuze maakt

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Suiker in voedingsmiddelen: Andere voedingsmiddelen met verrassend veel suikers

Suiker in voedingsmiddelenAmandelmelk, chocolade- en koffiemelk

Kant en klare tomaten- en pastasaus

Energie- en graanrepen en kant en klare muesli

Pindakaas

Magere yoghurt met fruit

Sportdranken en vitamine water

Soep en fruit uit blik

Kant en klare smoothies

Suikervrij eten gaat makkelijker met de vele wetenschappelijke voedingstips en recepten van voedingsconsulente Ria Kamele.

Suikervrij dieet

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

2017-11-27T17:16:01+00:00

About the Author:

Francois Appers

Leave A Comment