Een maand geen suiker eten en de gevolgen voor je gezondheid

Een maand geen suiker eten is meer dan de moeite waard. Je zult de gevolgen ervan al vlug zelf ondervinden. Zowel op het vlak van je gezondheid als aan je buikomtrek en op de waagschaal. 

We zijn er allemaal van overtuigd dat geraffineerde witte suiker eten ongezond en een belangrijke oorzaak van overgewicht is. En toch eten we nog allemaal veel teveel van dit witte goedje.

Gelukkig is er eindelijk een kentering merkbaar. Steeds meer landgenoten besluiten om suikervrij te eten. Zeker nu ze weten dat suiker zo verslavend werd als coke.

Er zijn nog weinig voedingsmiddelen waar geen suiker wordt aan toegevoegd. Dat doet men om hun smaak en houdbaarheid te verbeteren en omdat het spotgoedkoop is. 

Een maand zonder suiker is zeker niet makkelijk. Maar het is voor de meeste die startten me suikervrij eten wel de moeite om ermee door te gaan. 

Maak nu kennis met de gevolgen van een maand geen suiker eten en schrap voortaan ook alle toegevoegde suikers uit je dagelijks eetpatroon.

Suikerverslaving

Een maand geen suiker etenEen maand geen suiker eten betekent niet dat je geen koolhydraten mag eten.  We hebben voldoende koolhydraten nodig als bron van energie.

Een maand geen suiker eten: Alle koolhydraten zijn niet hetzelfde.

De toegevoegde suikers zijn de grootste boosdoeners.

Dat is de suiker die we bijvoorbeeld in onze koffie doen of die aan de meeste voedingsmiddelen zoals aan bewerkte vlees en voeding worden toegevoegd.

Dat is het geval met brood, kaas, kant en klare fruit- en vruchtensappen en aan frisdranken. We spreken van van snelle suikers of snelle koolhydraten.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Deze snelle koolhydraten zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen zoals:

Aderverkaling

Hart- en vaatziekten

Een verstoort cholesterolgehalte

Hoge bloeddruk

Verhoogde prikkelbaarheid

Plotse stemmingswisselingen

Gebrek aan energie

Vermoeidheid

Slapeloosheid en inslaap problemen

Diabetes

Deze toegevoegde snelle suikers bevatten geen gezonde voedingsstoffen en zijn zo verteert. Ze geven ons dus geen voldaan gevoel waardoor we constant honger hebben.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Een maand geen suiker eten: Suikerdip 

Een ander probleem is de bekende suikerdip.

Een maand geen suiker etenSnelle koolhydraten zoals toegevoegde suikers komen razendsnel in je bloed terecht. Je bloedsuikerspiegel gaat snel de hoogte in waardoor je plots een energie opstoot  krijgt.

Je lichaam reageert door via je pancreas of alvleesklier meer insuline aan te maken. Het betreft een hormoon die zowel je vetopslag als je vetverbranding regelt.

Hoe hoger je insulinegehalte in je bloed hoe meer suiker in je lichaamscellen wordt opgeslagen. Die wordt in tijden van tekorten gebruikt als energie.

Je bloedsuikerspiegel daalt onmiddellijk daarna even snel dan hij steeg.

Dat is de zo gevreesde suiker of energiedipje.

Je komt zo in een vicieuze cirkel terecht. Om die dip te overwinnen wordt je trek te groot en ga je weer van dat zoete goedje eten.

Hoe meer suiker je eet hoe groter je trek in zoet.

Een maand geen suiker eten met trage koolhydraten

Tegenover deze snelle koolhydraten staat de trage variant.

Voldoende trage koolhydraten koolhydraten zijn onmisbaar als bron van energie. Daarnaast verteren ze nauwelijks of niet en vragen ze veel energie.

Deze trage koolhydraten vind je vooral in volkorenproducten zoals volkoren brood, volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst.

Deze bevetten grote hoeveelheden voedingsvezels.

Die zorgen voor een maximaal verzadigingsgevoel waardoor je minder vlug honger hebt en automatisch minder eet.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Een maand geen suiker eten zorgt voor afkickverschijnselen 

Een maand geen suiker etenGa je ook een maand geen suiker eten? Dan zul je het de eerste dagen moeilijk hebben.

Omdat je lichaam het zonder snelle suikers moet stellen, krijg je met typische afkickverschijnselen af te rekenen zoals:

Verhoogde trek in zoet

Hoofdpijn

Duizeligheid

Misselijkheid

Pijnlijke spieren en gewrichten 

Rusteloze benen

Plotse stemmingswisselingen

Vermoeidheid

Overmatig transpireren 

Slapeloosheid

Versterkte emoties (verdriet, angst, boosheid)

Slechte adem

Na enkele dagen doorbijten zullen deze afkickverschijnselen spontaan verdwijnen. 

Voeding rijk aan hoogwaardige eiwitten en voldoende gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zullen dit afkicken vergemakkelijken.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Een maand geen suiker eten:

Een maand geen suiker etenGeeft je meer energie

Doet je je onbeheersbare (vr)eetbuien af raken

Doet je trek in ongezonde tussendoortjes verdwijnen

Meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen 

Maakt gezond en natuurlijk eten makkelijker

Verbetert ook de gezondheid van je kinderen. Toegevoegde suikers zijn één van de belangrijkste oorzaken van bijvoorbeeld ADHD

Je wordt fitter en energieker en zul je snel beter in je vel voelen dan ooit tevoren 

Vertraagt je natuurlijk verouderingsproces met een strakke en stralende huid als belangrijkste gevolg

Suikervrij eten gaat makkelijker met de vele wetenschappelijke voedingstips en recepten van voedingsconsulente Ria Kamele.

Suikervrij dieet

Zo ben je in slechts 20 dagen suikervrij! 

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten![/fusion_butto]

2017-11-23T15:10:28+00:00

About the Author:

Francois Appers

Leave A Comment