Suikervrij eten tips voor een gezond en slanker leven

Suikervrij eten tips en suikervrij eten is erg populair maar lang geen hype. Eten zonder suiker is nodig als je gezonder en slanker wilt leven. Vooral geraffineerde witte suiker en toegevoegde suikers zijn de grootste boosdoeners.

Als je deze uit je dagelijks voedingspatroon schrapt zul je dat onmiddellijk ondervinden. Zij die zo weinig mogelijk suiker eten zijn veel gezonder en vallen makkelijker af dan zij die aan suiker verslaafd zijn.

Wat verstaat men precies onder een suikervrij voedingspatroon en wat zijn de beste suikervrij eten tips voor een gezond en slanker leven?

Suikervrij eten tips Dat suiker en vooral geraffineerde suiker en toegevoegde suikers ongezond zijn en vaak aan de basis ligt van overgewicht weten we allemaal. Dat belet is toch niet om minder suiker te eten.

Teveel suiker eten zorgt veroorzaakt:

Overgewicht

Ongezond buikvet

Een verstoort cholesterolgehalte

Hormonen uit evenwicht

Hoge bloeddruk

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Diabetes 

Slaapproblemen

Hyperactief gedrag en ADHD

Depressie

Huidproblemen en vooral acne, eczeem en psoriasis 

Hart- en vaatziekten

Slechte tanden en ongezond tandvlees 

Veel voorkomende en agressieve soorten kanker: vooral maag- en darmkanker maar ook borst- en prostaatkanker

Suikervrij eten tips: maar wat is een suikervrij dieet?

Suikervrij eten betekent niet dat je voortaan geen korrel suiker meer mag eten. Suiker blijft een belangrijke bron van energie.

In een suikervrij dieet moeten we zeker het onderscheid maken tussen natuurlijke en geraffineerde suikers.

Suikervrij eten tipsNatuurlijke suikers zijn vooral aanwezig in fruit en in groenten.

Fruitsuikers zijn rijk aan gezonde en dus trage koolhydraten en zijn een belangrijke bron van energie. Als we het over suikervrij eten hebben dan eet je vooral zo weinig mogelijk witte en toegevoegde dus industriële suikers.

Het is dus zeker niet de bedoeling om ook natuurlijke suikers volledig van je menu te schrappen. 

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Suikervrij eten tips: stop met het eten van geraffineerde witte suiker

Suikervrij eten is dus eten zonder witte suiker.

Dat zijn bewerkte suikers die aan steeds meer voedingsproducten worden toegevoegd om hun smaak te verbeteren en om ze langer te kunnen bewaren.

Als reactie op de groeiende belangstelling om gezond en suikervrij te eten zijn voor de voedingsindustrie alle middelen goed om de aanwezigheid van toegevoegde suikers zoveel mogelijk te verbergen.

Zo vind je toegevoegde suikers vaak onder benamingen zoals:

Dextrose

Glucose (stroop)

Glucose-fructose stroop

Fructose(stroop)

Sacharose

Sucrose

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Maisstroop

Siroop

Invertsuiker

Maltodextrine

Melasse(stroop)

Kandij(suiker)

Rietsuiker

Geleisuiker

Druivensuiker

Basterdsuiker

Voedingsmiddelen met veel toegevoegde suikers

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Suikervrij eten tipsIn een suikervrij dieet eet je voortaan geen voedingsmiddelen die geraffineerde witte suikers bevatten zoals:

Snoep, koekjes en gebak

Gefrituurde voedingsmiddelen

Kant en klare gerechten maar ook soepen en sauzen

Kant en klare diepvriesmaaltijden

Frisdranken, energiedranken

Light voeding en light dranken 

Brood en vooral alle soorten wit brood

Ketchup

Kant en klare fruit- en vruchtensappen uit de supermarkt

Bewerkt vlees en vleeswaren: vooral als broodbeleg zoals worst, salami en paté 

Als je voortaan suikervrij wilt eten zul je dus bij het boodschappen doen goed om de etiketten van de verschillende producten moeten letten.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

De beste suikervrij eten tips om gezonder en slanker te leven:

Eet vers, natuurlijk en kook zelf: in een suikervrij voedingspatroon eet je natuurlijk en vers. Kook zelf, dan ben je zeker van wat je eet ook gezond is en geen geraffineerde toegevoegde suikers bevat. Eet evenwichtig en gevarieerd met minstens 300 gram verse groenten per dag

Eet geen bewerkte voeding: onbewerkte voeding is vaak natuurlijk en gezond en bevat dus geen toegevoegde suikers. Dat geldt vooral voor bewerkte vleeswaren en zeker vlees als broodbeleg

Koolhydraatarm eten is suikervrij eten: suikervrij eten doe je makkelijk in een koolhydraatarm voedingspatroon. Koolhydraten en dus vooral snelle koolhydraten worden in ons bloed omgezet in suiker.

Suikervrij eten tipsJe mag wél brood, pasta en rijst eten: maar dan wel in beperkte mate. Beperk de consumptie van brood tot het eten van maximaal twee sneetjes volkorenbrood per dag en vervang witte deegwaren en rijst door volkoren deelwaren en zilvervliesrijst.

Light voeding en drank: horen niet thuis in een suikervrij voedingspatroon. Deze bevatten minstens 30 procent minder calorieën. voedingsproducenten hebben daarbij de keuze om de concentratie calorieën te verminderen door minder suiker of minder vetten toe te voegen. Minder suiker zegt dus niets over de dosis vetten en omgekeerd.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Drink geen fruit- en vruchtensappen in een suikervrij voedingspatroon: Zowel fruit- als vruchtensappen bevatten weinig of geen voedingsvezels. Daardoor wordt de aanwezige fructose of fruitsuikers Hierdoor zal de fructose razendsnel door je lichaam worden opgenomen en stijgt ook je bloedsuikerspiegel. Er wordt meer insuline aangemaakt waardoor je meer vet opslaat in plaats van het te verbranden.

Sla geen enkele maaltijd over en ontbijt gezond: ons ontbijt is een van de belangrijkste maaltijden van de dag. Ga dus nooit zonder de deur uit. Vooral in een suikervrij eetpatroon is een voedzaam en gezond ontbijt onmisbaar.

Door voldoende eiwitten en vetten te eten tijdens je ontbijt krijg je een langer voldaan gevoel. Je krijgt dus minder vlug honger en eet automatisch minder.

Ook je trek in zoete en ongezonde tussendoortjes daalt. Havermout, rauwe groenten en fruit en een zelf gemaakte gezonde smoothie zijn uitstekend als gezond ontbijt.

Krijg je tussen twee maaltijden toch honger en trek in zoet?: eet dan een zelf gemaakte groentesalade, een handjevol (25 gram) onbewerkte noten, zaden en pitten, een hardgekookt ei of drink een zelf gemaakte gezonde smoothie.

Let op met broodbeleg: zoals worst, salami en paté. Toch trek in iets zoets op je boterham? Kies dan voor suikervrije jam of confituur en chocopasta. Die koop je best in de natuurwinkel of in de bio- shop.

Drink liefst geen alcohol of alcoholische dranken: dat zijn echte suikerbommen

Je gezondheid verbeteren, meer vet verbranden en gemakkelijker afvallen doe je door geen geraffineerde witte suiker te eten.

Suikervrij dieet

Zo ben je in slechts 20 dagen suikervrij! 

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

2017-10-14T12:07:50+00:00

About the Author:

Leave A Comment