Minder koolhydraten eten een goed idee voor diabetici?

Minder koolhydraten eten een goed idee voor diabetici?

Die krijgen inderdaad vaak het advies om zoveel mogelijk koolhydraten van hun dagelijks menu te schrappen.  

Wat doet minder koolhydraten eten met je gezondheid en hoe pak je dat best?

Om koolhydraten te kunnen verwerken is er meer insuline nodig.

Hoe minder koolhydraten je eet, hoe minder insuline je nodig hebt.

Insuline regelt naast je bloedsuikerspiegel ook je vetopslag en vet verbranding.

Minder koolhydraten etenDe insulineregeling bij diabetici werkt niet.

Dat ligt dan ook aan de basis van de enorme schommelingen in hun bloedsuikerspiegel.

Minder koolhydraten eten heeft dan ook snel effect op je bloedsuikerspiegel.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid zonder hypo

Soorten koolhydraten

Er bestaat een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten.

Snelle koolhydraten zijn vooral suiker en zetmeel en die zijn voor niemand aan te raden.

Ze bevatten geen gezonde voedingsstoffen en worden niet voor niets ‘lege calorieën’ genoemd.

Snelle koolhydraten verteren gemakkelijk en vragen weinig of geen energie. Ze geven ons dan ook geen voldaan gevoel.

Door het eten van snelle koolhydraten hebben we constant honger en kunnen we dag en nacht eten.

Lijnrecht tegenover deze snelle koolhydraten staat hun trage variant.

Trage koolhydraten barsten van alle gezonde voedingsstoffen, ook voedingsvezels.

Voedingsvezels zorgen voor een snel en langdurig verzadigingsgevoel.

Ze verteren niet of nauwelijks, vragen veel energie, houden onze bloedsuikerspiegel stabiel en ons helpen afvallen.

Die wordt stabieler en dat zorgt voor enkele belangrijke voordelen zoals:

Minder koolhydraten etenMinder eetlust

Je hebt minder snel weer honger

Je verbrandt meer opgeslagen lichaamsvet

Afvallen gaat veel gemakkelijker

Je beschikt over meer energie en bent minder snel vermoeid

Je slaapt beter

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid zonder hypo

Veel koolhydraten eten is voor niemand aan te raden

Veel snelle koolhydraten is voor niemand goed en zeker niet voor diabetici.

Ze maken onze lichaamscellen insuline resistent. Onze pancreas of alvleesklier maakt zo steeds meer insuline aan.

Meer insuline is iets wat diabetici best kunnen missen.

Insuline is het enige hormoon dat vet aanmaakt.

Dat betekent dat afvallen bij een hoge concentratie insuline niet lukt.

Door de consumptie van koolhydraten zoveel mogelijk terug te schroeven gebruikt ons  lichaam zijn opgeslagen vet als bron van energie.

Deze wijziging vraagt de nodige aanpassing en zorgt vaak voor enkele vervelende ongemakken.

Eens je lichaam daaraan aangepast verdwijnen die spontaan en merk je de resultaten vrij snel. Zowel aan je buikomtrek als op de weegschaal.

Minder koolhydraten eten en de invloed op je bloedsuikerspiegel

Minder koolhydraten etenMinder koolhydraten en dus vooral minder suiker eten, zorgt voor betere bloedsuikerwaarden.

Je bloedsuikerspiegel kent minder pieken en dalen waardoor je je al snel beter voelt.

Je insulinegevoeligheid neemt snel toe, waardoor je geneesmiddelengebruik kan verminderen en in vele gevallen zelfs niet eens meer nodig is.

Door minder koolhydraten te eten word je insulineresistentie beperkt.

Je zal weer meer vet verbranden je lichaamsvetten zullen de bloedsuiker aanvullen als dat nodig is nodig.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid zonder hypo

Minder koolhydraten eten betekent dat je van deze natuurlijke voeding meer eet:

Meer vezelrijke voeding: 

Die vind je vooral in:

Verse en rauwe groenten

Volkoren granen zoals: haver, zemelen, boekweit, gerst, gierst en volkoren rogge

Alle volkoren deegwaren

Zilvervliesrijst (bruine rijst)

Minder koolhydraten etenAlle soorten volkorenbrood 

Volkoren ontbijtgranen zonder toevoegingen, muesli en cruesli

Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand

Onbewerkte zaden en pitten

Hardgekookte eieren

Magere vleessoorten zoals kip- en kalkoenfilet en magere ham

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid zonder hypo

Helemaal geen koolhydraten eten is ook voor diabetici geen goed idee

Dan krijg je helemaal geen gezonde voedingsstoffen en vezels naar binnen.

Een gezond eetpatroon bestaat nog altijd uit relatief veel eiwitten en voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten.

Gezonde dagmenu’s met minder koolhydraten 

Ontbijt:

Minder koolhydraten etenTwee vezelcrackers met roomboter, kip- of kalkoenfilet of magere kaas (+20)

Blokjes magere kaas met in blokjes gesneden tomaat

Vezelrijke crackers magere spekreepjes

Gebakken eieren met tomaat, champignons en augurk

Lunch of middagmaal:

Omelet met gekookte magere ham, roomkaas en rauwe groenten

Rauwe groentesalade met wilde zalmfilet

Ham rolletjes met asperges

Twee sneetjes volkorenbrood met mager broodbeleg of tonijn en makreel uit blik

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid zonder hypo

Diner of avondmaal

Rund tartaar met champignons, broccoli, gebakken aardappeltjes en natuuryoghurt met stukjes vers fruit als dessert

Maaltijdsoep met worst en een een sinaasappel

Een bal gehakt met rauwe groenten, één gekookte aardappel, yoghurt met verse stukjes fruit en 20 gram pure chocolade  met minstens 75 procent pure chocolade

Zalmfilet met snijbonen en nootmuskaat. Als toetje yoghurt met amandelschaafsel en pompoenpitten

Eten met de JUISTE koolhydraaten doe je in een gezond en natuurlijk voedingspatroon zoals dat van Richard Ridder, uitvoerig beschreven in zijn Afslank Receptenbijbel (Gratis Webinar).

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid zonder hypo

2018-06-14T19:15:39+00:00

About the Author:

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.