Waarom is suiker zo verslavend?

Suiker is één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en veroorzaakt ernstige aandoeningen zoals hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes en allerlei schimmelinfecties. Niettemin houden we allemaal van de zoete smaak van suiker, velen zijn zelfs suiker verslaafd. Wat zijn de oorzaken van zo’n suikerverslaving en hoe geraken we ervan verlost?

Er zijn weinig of geen voedingsmiddelen zonder suiker. Je vindt het vooral in snoep, koekjes en gebak en zeker ook in frisdranken en in mindere mate in vlees en in vis. Iedereen van ons weet dat suiker ongezond is, maar toch houden we ervan, hoe zoeter hoe beter. Een suiker verslaving is dan ook nooit veraf. We worden voortdurend met dit ongezonde goedje geconfronteerd.Verslaafd aan suiker is gelukkig niet vergelijkbaar met een alcoholverslaving die als een oncontroleerbare ziekte wordt omschreven. We geraken zo vlug verslaafd aan suiker omdat het eten ervan ons een gelukkig en voldaan gevoel geeft. Dat heeft alles te maken met de extra aanmaak van dopamine in onze hersenen.

Dopamine of het gelukshormoon

Dopamine is een hormoon en hoe hoger zijn concentratie hoe gelukkiger we ons voelen. Het wordt dan ook niet voor niets het gelukshormoon genoemd. En terwijl we ons met het eten van zoetigheden gelukkiger voelen kampen we meer en meer met overgewicht, zwaarlijvigheid en zelfs morbide obesitas, meestal het gevolg van een te hoge suikerconsumptie.

Gezonde bloedsuikerspiegel

Suiker en insuline gaan hand in hand. Suiker wordt in je lichaam omgezet in glucose. Hoe hoger het gehalte aan glucose in je bloed hoe meer insuline onze alvleesklier aanmaakt. Die insuline is onmisbaar en stelt je spieren in staat voldoende suiker op te nemen uit je bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel pijlsnel de hoogte in schiet. Insuline is van levensbelang, maar zoals dat met alles het geval is heeft het ook enkele belangrijke nadelen.

De nadelen van een te hoge dosis suiker:

        • Er wordt teveel vet opgeslagen: door een tekort aan insuline geven zowel je spieren als je organen het sein aan je hersenen om extra vet op te slagen. Een deel van deze suikers wordt zowel door je spieren als door je lever onder controle gehouden om zo vlug mogelijk te gebruiken om fysiek zware inspanningen lang genoeg vol te houden
        • Het vergroot je hongergevoel: door het gebruik van zoveel suiker wordt er een extra hoeveelheid insuline aangemaakt waardoor je bloedsuiker van het ene ogenblik in het andere dramatisch daalt met het typisch hongergevoel als resultaat. Dat herken je aan het samentrekken van je maag, je trek in eten en vooral… een onweerstaanbare drang naar suiker. Het witte goedje ligt op deze manier niet alleen aan de basis van overgewicht. Hoe meer suiker je eet , hoe meer je ervan wilt eten
        • Hoge bloeddruk: het effect van suiker op je bloeddruk is even slecht als… de hoge consumptie van zout
        • Chronische vermoeidheid: als gevolg van een afwisselend te hoge en te lage bloedsuikerspiegel is suiker verantwoordelijk voor chronische vermoeidheid
        • Tandbederf: suikers zijn een uitstekende voedingsbodem voor bacteriën die het glazuur van de tanden aantasten, met gaatjes en pijnlijke aandoeningen van je tandvlees tot gevolg

Verborgen suikers super gevaarlijk

Velen denken dat de zoete smaak van suiker ons verslaafd maakt, maar dat is duidelijk niet het geval. Recent wetenschappelijk onderzoek wees immers uit dat het zelfs verslavend is wanneer je helemaal geen zoet proeft. Deze verborgen suikers zijn levensgevaarlijk. Het is het schadelijke effect van suiker op je hormonen, je bloed en je organen met je lever en alvleesklier voorop dat ons verslaafd maakt.

        • Suikerrijke voeding beperken: de enige manier om van je suikerverslaving de baas te kunnen is de consumptie van voedingsstoffen rijk aan koolhydraten drastisch in te krimpen. Vooral in (uiteraard suiker), snoep, koekjes, en gebak maar ook (wit) brood en ontbijtproducten, geraffineerde (witte) pasta, deegwaren en rijst, peulvruchten zoals bonen, erwten, linzen en capucijners, en in honing zijn veel koolhydraten aanwezig

Samenstelling

In principe geeft de glycemische index (GI) aan welke invloed suikers en koolhydraten hebben op je bloedglucosespiegel. Zo maakt deze glycemische index onderscheid tussen goede en slechte suikers.

        • Slechte suikers of koolhydraten: vind je vooral in (uiteraard) alle vormen van suiker met kristalsuiker voorop maar even goed honing, melkchocolade, maïs, gekookte wortelen, rode bieten en koolraap. Dus zeker ook producten waarvan je het niet eens zou vermoeden dat zo ook maar één korreltje suiker zouden bevatten.
        • Goede suikers: zijn onze belangrijkste leveranciers van energie. Voeding met goede suikers zijn volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren ontbijtgranen met havermout voorop, fruit, noten, olijven, paddenstoelen en aardappelen

Hou er echter rekening mee dat er in principe geen goede (gezonde) suikers of koolhydraten bestaan. Naast de glycemische index is de juiste samenstelling van je voedingsproducten veel belangrijker is

Glycemische lading

Het is niet de glycemische index maar de glycemische lading die je helpt om van je suikerverslaving af te geraken. Deze lading geeft het verband aan tussen de hoeveelheid en de snelheid van suiker en geeft je zo een duidelijk beeld van de samenstelling van je voeding en zijn effect op je gezondheid. Het is dit verband dat ons helpt van onze suikerverslaving af te geraken 

Jij wil toch ook van je suikerverslaving af?

Wil jij ook je lichaam bevrijden van suikers en koolhydraten? Dit eenvoudige ‘stappenplan’ helpt je suikervrij te eten!

Al ruim 5 jaar helpt Miss Natural mensen om suikervrij te gaan leven middels de online cursus ‘Natuurlijk! Suikervrij’. Al meer dan 9.000 mensen gingen je voor en ervaren de vele voordelen van suikervrij leven. Alle ervaringen en waardevolle feedback van deelnemers hebben wij verwerkt in deze cursus. Er bestaan geen kant-en-klaar diëten of eetmethodes die voor iederéén geschikt zijn. Ieder lichaam is immers uniek. Daarom is het optimaliseren van een gezonde levensstijl een persoonlijke ontdekkingsreis waarbij ik je stap voor stap zal leren wat goed voor je is.

Wil jij naast de info in deze video ook GRATIS elke 3 maanden het Miss Natural Magazine ontvangen? Vul dan hieronder je naam en email adres in, en krijg meteen de eerste uitgave in je mailbox. Blader het magazine heerlijk door als ontspanmoment op je tablet of achter de computer met een kop thee.


2016-09-17T09:14:59+00:00

About the Author:

Leave A Comment