Fruit eten in een koolhydraatarm dieet als je diabetes hebt mag dat wel?

Spread the love

Fruit eten is gezond. Daar is het iedereen mee eens, maar toch eten we allemaal te weinig fruit. Fruit is rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Maar het bevat ook natuurlijke fruitsuikers. Je mag dus niet overdrijven met het eten van fruit. Zeker niet als je iets aan je buikje en je overgewicht wilt doen.  Daarom wordt sterk aangeraden om maximaal twee verschillende stukken fruit te eten per dag. Maar hoe zit het dan met diabetici? 

Mag je fruit eten in een koolhydraatarm dieet en als je diabetes hebt? 

Fruit past in ieder gezond voedingspatroon. Ja, ook als je van je buikje af wilt en je makkelijker wilt afvallen. In fruit vind je alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen die we nodig hebben om dagelijks gezond te functioneren. Dankzij zijn vele voedingsvezels geeft fruit je vlug een maximaal verzadigd gevoel. Daardoor heb je minder eetlust, minder honger en eet je ook minder. Fruit bevat ook koolhydraten, namelijk natuurlijke fruitsuikers. Natuurlijke fruitsuikers zijn gezonder dan toegevoegde suikers maar het blijven toch nog altijd suikers. Fruit mogen we dus niet onbeperkt eten zoals groenten. Volgens diëtisten eet je daarom best nooit meer dan twee verschillende stukken fruit per dag. Mogen diabetici fruit eten en zo ja, welk?

Fruit eten: wat met de koolhydraten?

Het belangrijkste ingrediënt van fruit is water. Daarnaast barst het van de voedingsvezels. Die helpen je meer vet verbranden en doen je sneller afvallen. Maar wat met de aanwezige koolhydraten in fruit? Als je geen koolhydraten eet, eet je best ook geen fruit. Maar eten zonder koolhydraten is geen goed idee. Snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel hebben we niet nodig om onze gezondheid te verbeteren en af te vallen, integendeel.

Trage koolhydraten

Trage koolhydraten daarentegen zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels en die zijn wel belangrijk voor onze gezondheid en om ons gezond gewicht te bereiken en te behouden. Je gezondheid verbeteren, diabetes onder controle houden en makkelijker afvallen met een combinatie van eiwitten, voldoende gezonde vetten en(trage) koolhydraten. In een gezond koolhydraatarm voedingspatroon mag je fruit eten, ook diabetici. De ene soort fruit heeft meer koolhydraten aan boord dan het andere. Ons voedingscentrum stelde een lijst samen aan de hand van het aantal koolhydraten in fruit.

Fruitsoorten met weinig koolhydraten

Dat zijn vooral:

  • Avocado
  • Bessen 
  • Nectarines  
  • Perziken 
  • Bramen
  • Aardbeien
  • Meloenen

Fruitsoorten met gemiddeld aantal koolhydraten:

  • Ananas 
  • Kersen
  • Peren
  • Druiven
  • Appel
  • Frambozen
  • Mandarijn
  • Pruimen
  • Vijgen 
  • Kiwi’s
  • Mango’s

Fruit met veel koolhydraten

  • Passievruchten
  • Gedroogde pruimen
  • Granaatappels
  • Bananen
  • Dadels

Tips voor fruit eten bij diabetes

  • Eet fruit altijd vers uit het vuistje. Zo geniet je van alle gezonde voedingsstoffen en van de vezels die in fruit aanwezig zijn
  • Drink zo weinig mogelijk fruit- en vruchtensappen. Die zijn rijk aan toegevoegde suikers en bevatten weinig of geen voedingsvezels
  • In een gezond voedingspatroon eet je maximaal twee stukken fruit per dag
  • Diabetici beperken het eten van fruit tot een half stuk per dag
  • Eet bij voorkeur seizoensfruit
  • Een zelf gemaakte smoothie is toegestaan maar hou je aan de maximumlimiet
  • Eet zo weinig mogelijk gedroogd fruit en gedroogde vruchten. Die barsten van de toegevoegde suikers
  • Geef de voorkeur aan rood fruit. Die zijn armer aan koolhydraten
  • Eet bananen, maar niet elke dag. Ze bevatten veel suiker.
  • Avocado’s zijn arm aan suiker, maar bevatten des te meer gezonde vetten.

Deze koolhydraatarme recepten en weekmenu’s helpen je diabetes onder controle te houden

Hoge bloedsuikerJe vindt hier meer dan 800 koolhydraatarme recepten (gratis).

Probeer dit gezond voedingspatroon met weinig of geen toegevoegde suikers 

Inspiratie nodig voor lekkere en vooral gezonde koolhydraatarme recepten?

  • Ervaar meer energie.
  • Val tot 2 kilo af per week.
  • En zonder honger te lijden of constant calorieën tellen.
  • Dit is de eerste stap naar een gezond leven met een stabiele bloedsuikerspiegel en zonder overgewicht.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.