Fruit eten in een koolhydraatarm dieet als je diabetes hebt mag dat wel?

Fruit eten is gezond. Daar is het iedereen mee eens, maar toch eten we allemaal te weinig fruit.

Fruit is rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Maar het bevat ook natuurlijke fruitsuikers.

Je mag dus niet overdrijven met het eten van fruit. Zeker niet als je iets aan je buikje en je overgewicht wilt doen.

Daarom wordt sterk aangeraden om maximaal twee verschillende stukken fruit te eten per dag. Maar hoe zit het dan met diabetici? 

Mag men fruit eten in een koolhydraatarm dieet en als je diabetes hebt? 

Fruit past in ieder gezond voedingspatroon. Ja, ook als je van je buikje af wilt en je makkelijker wilt afvallen.

In fruit vind je alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen die we nodig hebben om dagelijks gezond te functioneren.

Dankzij zijn vele voedingsvezels geeft fruit je vlug een maximaal verzadigd gevoel.

Daardoor heb je minder eetlust, minder honger en eet je ook minder.

Fruit bevat ook koolhydraten, namelijk natuurlijke fruitsuikers.

Natuurlijke fruitsuikers zijn gezonder dan toegevoegde suikers maar het blijven toch nog altijd suikers.

Fruit mogen we dus niet onbeperkt eten zoals groenten.

Volgens diëtisten eet je daarom best nooit meer dan twee verschillende stukken fruit per dag.

Maar ook hier is het ene fruit het andere niet. Sommige soorten fruit bevatten veel meer fruitsuikers dan de andere.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Mogen we sowieso dan wel fruit eten in een koolhydraatarm dieet en wat met diabetici?

Mogen diabetici fruit eten en zo ja, welk?

Fruit eten: water en voedingsvezels… Maar wat met de koolhydraten?

Fruit etenHet belangrijkste ingrediënt van fruit is water.

Daarnaast barst het van de voedingsvezels. Die helpen je meer vet verbranden en doen je sneller afvallen.

Maar wat met de aanwezige koolhydraten in fruit?

Als je geen koolhydraten eet, eet je best ook geen fruit.

Maar eten zonder koolhydraten is geen goed idee.

Snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel hebben we niet nodig om onze gezondheid te verbeteren en af te vallen, integendeel.

Trage koolhydraten daarentegen zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels en die zijn wel belangrijk voor onze gezondheid en om ons gezond gewicht te bereiken en te behouden.

Je gezondheid verbeteren en gemakkelijker afvallen met een combinatie van eiwitten, voldoende gezonde vetten en(trage) koolhydraten.

Als je een gezond koolhydraatarm voedingspatroon volgt mag je dus best fruit eten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

En ook diabetici mogen fruit eten.

Maar dan wel met zo weinig mogelijk koolhydraten en maar een half stuk fruit per dag.

Fruit eten maar met hoeveel koolhydraten?

De ene soort fruit heeft meer koolhydraten aan boord dan het andere.

Ons voedingscentrum stelde een lijst samen aan de hand van het aantal koolhydraten in fruit.

Fruitsoorten met weinig koolhydraten:

Fruit etenDat zijn van weinig naar meer koolhydraten:

Avocado

Bessen 

Nectarines  

Perziken 

Bramen

Aardbeien

Meloenen

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Fruitsoorten met gemiddeld aantal koolhydraten:

Ananas 

Kersen

Peren

Druiven

Appel

Frambozen

Mandarijn

Pruimen

Vijgen 

Kiwi’s

Mango’s

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Fruit met veel koolhydraten

Fruit etenPassievruchten

Gedroogde pruimen

Granaatappels

Bananen

Dadels

Fruit eten in een koolhydraatarm dieet of als diabetespatiënt

Eet fruit altijd vers uit het vuistje. Zo geniet je van alle gezonde voedingsstoffen en van de vezels die in fruit aanwezig zijn 

Drink zo weinig mogelijk fruit- en vruchtensappen. Die zijn rijk aan toegevoegde suikers en bevatten weinig of geen voedingsvezels

In een gezond voedingspatroon eet je maximaal twee stukken fruit per dag

Diabetici beperken het eten van fruit tot een half stuk per dag

Eet bij voorkeur seizoensfruit

Een zelf gemaakte smoothie is toegestaan maar hou je aan de maximum limiet

Eet zo weinig mogelijk gedroogd fruit en gedroogde vruchten. Die barsten van de toegevoegde suikers

Geef de voorkeur aan rood fruit. Die zijn armer aan koolhydraten

Eet bananen, maar niet elke dag. Ze bevatten veel suiker.

Avocado’s zijn arm aan suiker, maar bevatten des te meer gezonde vetten.

Je gezondheid verbeteren en gemakkelijker afvallen doe je in een gezond en natuurlijk  voedingspatroon zonder suiker zoals dat van voedingsdeskundige Richard Ridder in zijn Afslank Receptenbijbel (Gratis Webinar).

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

2018-06-03T11:37:17+00:00

About the Author:

Francois Appers

2 Comments

  1. Roelie Derendorp 11 juni 2018 at 20:34 - Reply

    Uw artikel brengt mij toch wel in verwarring. Dus maar even wat etiketten bekeken want u schrijft dat gedroogde vruchten veel toegevoegde suikers bevatten. Zowel mijn gedroogde dadels als de gedroogde abrikozen en gojibessen bevatten geen toegevoegde suikers volgens het etiket. Ook mijn tomatensap bevat geen toegevoegde suikers. Ook schrijft u: “Fruit mogen we dus niet onbeperkt eten zoals groenten.” Maar er zijn toch een flink aantal groenten die suiker bevatten zoals aardappelen, zoete aardappelen, wortelen, paprika, ui, knoflook, artisjok, bonen, rode kool, etc.

    • Francois Appers
      Francois Appers 13 juni 2018 at 14:43 - Reply

      Maar het suikergehalte van groenten is eerder te verwaarlozen in vergelijking met dat van fruit Roelie…

      Groetjes,
      Francois,
      Leefnugezonder

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.