Snelle suikers: Welk effect hebben ze op onze gezondheid?

Snelle suikers: Welk effect hebben ze op onze gezondheid?Ze zijn zowel slecht voor je gezondheid en als voor je lichaamsconditie. Daarbij moeten we echter onderscheid maken tussen snelle suikers en trage suikers.

Wat zijn snelle suikers en welke invloed hebben ze op je gezondheid?

Snelle of pure suikers zijn in bijna alle voedingsstoffen in meer of in mindere mate aanwezig.

Ze vertoeven nauwelijks in je lichaam en worden onmiddellijk in je bloed en in je lichaamscellen opgenomen.

Snelle suikers moeten dus niet eerst via je spijsvertering passeren om verteerd te worden. De snelheid waarmee en in welke mate je bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van deze snelle suikers noemt men de glycemische index.

Snelle snuikers worden omgezet in vet

Deze snelle suikers worden door je lever niet omgezet in de noodzakelijke energie, maar in puur vet en dat kunnen we echt wel missen.

Nog slechter, dit vet wordt komt vrijwel onmiddellijk in je bloedbaan terecht.

Dat heeft voor gevolg dat je bloedsuikerspiegel fors zal stijgen waardoor je alvleesklier of pancreas extra insuline aanmaakt.

Die extra insuline heeft als doel je bloedsuikerspiegel zo vlug mogelijk te normaliseren.

Een hoge bloedsuikerspiegel heeft immers bijzonder negatieve gevolgen voor je gezondheid.

Een hoge bloedsuikerspiegel: veroorzaakt levensbedreigende hart- en vaatziekten, ernstige maag- en darmklachten, hoge bloeddruk, diabetes en zelfs kanker.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Snelle suikers en onze insulineweerstand

Onze moderne en ongezonde voeding barst van de snelle suikers, waardoor je alvliesklier haast constant extra insuline aanmaakt. Zo wordt een insulineweerstand opgebouwd.

Dat is een van de belangrijkste oorzaken van diabetes.

Verontrustend hierbij is dat het aantal diabetespatiënten niet alleen opvallend stijgt maar ook steeds jonger wordt.

Snelle suikers in voeding waarvan je het zeker niet verwacht:

Honing: honing is puur natuur en bestaat uit een oplossing van glucose, fructose en sacharose. en behoort verwonderlijk genoeg tot de snelle suikers.

Honing heeft nochtans zovele heilzame eigenschappen dat je de honingpot zeker niet moet laten staan. Je gebruikt honing best wel met mate.

Kies steeds koud geslingerde honing uit natuurwinkel of bio- shop. Industriële honing uit de supermarkt is mierenzoet en barst van de snelle en dus ongezonde suikers.

Snelle suikersKoffie: de cafeïne komt razend vlug in je bloed terecht hetgeen van koffie een… snelle suiker maakt.

Dat is de reden waarom je van je eerste kop koffie zo opkikkert en je zo prettig voelt.

Beperk daarom de consumptie van koffie tot twee koppen per dag.

Groene thee: een gezonder alternatief voor je bakje troost is ongetwijfeld groene thee. Naast tal van gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen bezit groene thee ook stoffen die de afgifte van cafeïne in je bloed aanzienlijk vertragen.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

De cafeïne uit groene thee is daardoor geen snelle maar een trage suiker

Sacharose: wordt gewonnen uit suikerbiet en/of suikerriet en is de meest gebruikte soort suiker in voedingsmiddelen.

Glucose: of druivensuiker moet niet verteert worden vooraleer in je bloed terecht te komen en is dus een snelle suiker.

Fructose:  is van natuur aanwezig in alle soorten fruit. Fructose is eveneens een snelle suiker maar veroorzaakt minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Maltose: is een soort moutsuiker en vind je vooral terug in bier

Lactose: dit soort snelle suiker is van nature aanwezig in melk. Vandaar dat lactose ook wel eens melksuiker wordt genoemd. Lactose is minder zoet dan glucose of fructose. Sommige mensen kunnen melksuiker niet goed verteren en zijn dan lactose-intolerant.

Suikervrij eten gaat makkelijker met de vele wetenschappelijke

voedingstips en recepten van voedingsconsulente Ria Kamele.

Suikervrij dieet

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

2017-11-30T10:51:50+00:00

About the Author:

Leave A Comment