Gezond vermageren zonder suiker

De meesten van ons eten veel teveel suiker, en dat heeft uiteraard zware gevolgen voor onze gezondheid. Naast overgewicht heeft suiker ook een negatieve invloed op je bloedsuikerspiegel met diabetes, hartziekten, en vaatziekten of een beroerte tot gevolg. Wil je definitief verlost geraken van je overgewicht dan zal je voortaan dus suikervrij moeten eten. Dat is vooral in de aanvangsfase niet gemakkelijk, maar eens deze gezonde voedingsgewoonte onder de knie zal je spijt hebben er niet eerder te zijn mee begonnen.

Suikerrijke voeding is uiteraard niet de enigste maar wel een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en zijn gevolgen voor je gezondheid. In sommige gevallen zijn deze ook genetisch bepaald, en zijn ook roken, en een gebrek aan lichaamsbeweging grote boosdoeners.
Suiker vind je in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen. Niet alleen in snoep, koekjes en gebak, dranken en sauzen, maar zelfs in als gezond beschouwde voedingsmiddelen waaronder ontbijtgranen, muesli- repen, en brood. Om je suikerniveau op een gezond peil te houden en je overgewicht definitief te verliezen kan je best suikervrij eten. Hoe minder suikerrijke voeding je eet, hoe meer gewicht je op korte tijd zal verliezen. Door je consumptie van suiker zoveel mogelijk terug te schroeven zal je niet alleen gezond vermageren. Zonder suiker ben je fitter, zie je er jonger en mooier uit en ben je vitaler dan ooit.   

suiker2

Ballast

Snel afvallen? Klik hier!

Geraffineerde witte suiker levert vier calorieën per gram, net zoals zetmeel en eiwit. Suiker is rijk aan zogenoemde lege calorieën, wat wil zeggen dat ze barsten van… de calorieën zonder dat je lichaam daar nood aan heeft. Een dieet rijk aan lege calorieën is dus zinloos. Het doet je alleen nog meer eten om voldoende gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels naar binnen te krijgen.

        • Wil je op een gezonde manier vermageren? Dan behaal je de beste resultaten door suikervrij te eten

Suikervrij dieet en gewichtsverlies

Het overgewicht dat je zal verliezen door voortaan suikervrij te eten hangt van vele factoren af. In de eerste plaats van de hoeveelheid suiker die je dagelijks gebruikte. Ben je bijvoorbeeld verslaafd aan frisdranken zoals cola en vervang je deze caloriebommen door water, dan verlies je op korte tijd al vlug enkele kilo’s overgewicht  Door het volgen van een suikervrij dieet krijg je minder calorieën naar binnen. Kleine wijzigingen in je eetgewoonten zullen je verhoudingsgewijs heel wat doen vermageren.

Suikervrij dieet

Wat zijn de voordelen van een suikervrij dieet?

        • Koffie met suiker: dronk je tot hiertoe dagelijks drie kopjes koffie telkens met één klontje suiker, dan zal je bij het weglaten van de suiker gemiddeld 150 gram per week of 7.5 kg per jaar gewicht kwijt spelen.
        • Koekjes: laat je de vier koekjes die je tot hiertoe dagelijks naar binnen werkte liggen, dan zal je op jaarbasis… 25 kilo vermageren.
        • Is dat nog niet voldoende motivatie om meteen suikervrij te gaan eten?

Minder suiker én minder calorieën

Zoetjes Of Suiker In Mijn Koffie?

Vooral tijdens de eerste weken van je suikervrij dieet is de kans op het maken van fouten groot. Dat nieuwe en gezond voedingspatroon zonder suiker vraagt nu eenmaal de nodige aanpassing. Een beginnersfout die veel gemaakt wordt is het vervangen van de calorieën uit suiker door andere en calorierijke voedingsmiddelen zoals krakelingen, popcorn, vruchtensappen.

Deze voedingsmiddelen mogen dan misschien minder suiker bevatten, dat wil echter nog lang niet zeggen dat ze geen calorieën bevatten. Ondanks je suikervrij eten zal je in dit geval geen grammetje afvallen, wel integendeel. Hou er zeker ook rekening mee dat voedingsproducten met bijvoorbeeld 60 procent minder suiker nog altijd lege calorieën bevatten. Deze lege calorieën zullen je zin in zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes zeker niet verminderen. Overweeg je suikervrij te eten, kies dan meteen voor de ‘korte pijn’ en gebruik uitsluitend suikerloze producten.

  • Volledig suikerloze voeding: vind je in de betere natuurwinkels en bio- shops en ook online zijn steeds meer gespecialiseerde websites aanwezig die volledig suikervrije voedingsmiddelen aanbieden

Koolhydraten

Stap je over naar een volledig suikervrij dieet, wees dan erg voorzichtig met koolhydraten. Volgens alle voedingsdeskundigen zijn deze mede verantwoordelijk voor overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas. Witte pasta, deegwaren, rijst, wit brood, snoep, koekjes, gebak en pizza barsten van de koolhydraten.

  • Koolhydraten horen niet thuis in een suikervrij dieet. Maak GRATIS kennis met het ‘Vitadis Slanker Leven Plan’, zopas verkozen tot het meest gezonde en doeltreffendste koolhydraat arme dieet ooit 

Volkorenproducten

Voedingsmiddelen die volkorenbloem bevatten zijn rijker aan gezonde voedingsstoffen en voedingsvezels dan geraffineerde bloem maar volkoren ontbijtgranen, of volkoren pasta bevatten evenveel calorieën als hun geraffineerde variant. Eet je toch pasta of deegwaren, doe dat dan met mate.

  • Diabetes: heb je niet alleen last van overgewicht maar ook van diabetes, dan zal een volledig suikervrij dieet je bloedsuikerspiegel op korte tijd stabiliseren

Kies voor een suikervrij dieet

Besloot je om voortaan suikervrij te eten? Laat je dan bijstaan door voedingscoach Eva Van Zeeland met haar eenvoudig ‘Stappenplan naar een leven zonder suiker’. Je ontvangt meteen drie GRATIS boeken met gezonde en suikervrije recepten.

2017-01-04T15:58:28+00:00

About the Author:

Leave A Comment