Light dranken en zero frisdranken en hun effect op diabetes type II

Spread the love

Light dranken en zero frisdranken vervangen steeds meer onze populaire frisdranken. Dat is uiteraard een positieve evolutie, want klassieke frisdranken zijn echte suiker- en caloriebommen. Ze zijn dan ook een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en van diabetes type II. Toch staan ook light- en zero frisdranken nu al enige tijd ter discussie. Volgens sommigen zijn ze namelijk even ongezond dan hun klassieke varianten. Eén zaak is duidelijk: wie voor light dranken of voor zero frisdranken kiest krijgt veel minder suiker binnen en dat heeft een positief effect op de ontwikkeling van diabetes type II.

Het verschil tussen light dranken en zero en hun invloed op diabetes type II?

Wie voor light dranken of voor zero frisdranken kiest krijgt alvast minder suiker en koolhydraten binnen. Dat is de conclusie van recente wetenschappelijke onderzoeken van de gegevens van 25000 Amerikaanse volwassenen. Light- en suikervrije dranken consumeren helpt je om je suiker- en calorie-inname te verminderen. Wie wil afvallen of zijn gezond gewicht behouden, krijgt van diëtisten en voedingscoaches zelden de raad om alle dranken die calorieën bevatten, te vervangen door een light- of en suikervrij alternatief. Vooral wetenschappers zijn namelijk nog altijd wantrouwig tegenover het gebruik van voeding en dranken met zoetstoffen.

Grotere behoefte aan suiker dankzij zoetstoffen?

Volgens die wetenschappers zouden suikervrije light- en zerodranken alleen maar onze behoefte aan suiker vergroten. Sommige onderzoekers gingen er namelijk van uit dat deze dranken een negatieve invloed zouden hebben op onze bloedsuikerspiegel. Resultaten van de jongste studies tonen nu zelfs aan dat dit zeker niet het geval zou zijn, wel integendeel.

Light dranken: Wanneer spreken we van een ‘light’ drank?

Niet alle voedingsproducten en dranken mogen zomaar het label ‘light’ dragen. De term ‘light’ of synoniemen ervan is vastgelegd in onze Europese wetgeving. ‘Light’, ‘suikervrij’ en andere synoniemen werden veel te lang te pas en te onpas gebruikt, maar ondertussen is er een duidelijke Europese wetgeving die alles in goede banen leidt.

Light voeding: Suikers of vetten?

Volgens de huidige wetgeving moet vooral op light voeding worden vermeld op welke manier die ‘light’ factor werd bekomen. Vaak bevat light voeding en drank 30 procent minder suiker, maar dat zegt niets over de hoeveelheid vetten. In dit geval kunnen deze light voedingsproducten en dranken nog altijd veel vetten bevatten waardoor ze nog altijd rijk zijn aan calorieën. Het tegenovergestelde is ook mogelijk. Een andere manier om als light product door te gaan is het verminderen van de hoeveelheid verzadigde vetten en transvetten met minstens 30 procent. In dit geval zegt de wetgeving niets over de hoeveelheid suiker. Voor frisdranken is dit eigenlijk niet van toepassing. Die zijn vetvrij en krijgen het light of zero label door alleen de hoeveelheid suiker terug te schroeven of helemaal weg te laten.

Lees ook: Gezonde tussendoortjes zonder suiker die ook diabetici kunnen eten

En hoe zit het dan met zero frisdranken?

Aan frisdranken met de term ‘zero’ op hun label worden geen suikers toegevoegd. Deze zero frisdranken bevatten nog steeds de natuurlijke suikers uit het eventuele aanwezige fruit. Zonder natuurlijke suikerbron is frisdrank volledig suikervrij en bevat dus geen toegevoegde en natuurlijke suikers. Volgens de Europese wetgeving mag in dit geval het toegelaten suikergehalte per 100 milliliters frisdrank nooit hoger liggen dan 0,5 gram of één tiende van een klontje suiker.

Minder calorieën

Daarom zal de vermindering van suiker in light dranken het aantal calorieën sterk verminderen. Als de originele versie van de frisdrank 10 procent suiker bevat (een beker van 250 ml is 100 kcal), kan een light drank nog steeds 70 calorieën per beker van 250 milliliters bevatten. Als er onder normale omstandigheden geen suiker meer aanwezig is dan zal het suikergehalte van een glas van 250 milliliters niet hoger liggen dan één calorie.

Light dranken zelfde effect dan water 

Deze studie gebruikte gegevens van 25817 volwassenen zonder diabetes. De gegevens zijn afkomstig van de National Health and Nutrition Survey (NHANES). Onderzoekers hopen de relatie tussen water en klassieke frisdranken met veel suiker verder te kunnen bestuderen. Ze onderzochten al veel parameters die verband houden met de regeling van onze  bloedsuikerspiegel. De resultaten toonden aan dat noch een dieet, noch drank- of waterconsumptie verband hield met een hogere energie-inname. Integendeel: bij diegenen die vooral light- en zerodranken gebruikten lag de inname van koolhydraten, totale suikers en toegevoegde suikers beduidend lager dan bij wie veel water dronk. Met andere woorden: als je light- of zero frisdrank drinkt, ga je niet meer suiker opnemen dan als je water drinkt. Integendeel.

Ook interessant: Hoeveel suiker eten om je gezondheid niet in gevaar te brengen?

Betere diabetesmarkers

Maar er is nog meer. De studie toonde ook aan dat de consumptie van light- en zero frisdranken geassocieerd is met een gunstiger profiel voor het risico op diabetes type II. Een hogere inname van light- en zerodranken en een hogere inname van water zorgen beiden voor lagere insuline niveaus. De aanmaak van het hormoon insuline wordt geactiveerd als reactie op de inname van suiker en koolhydraten. Dit proces zorgde ook voor een lagere hoeveelheid van het eiwit HbA1c, een indicator van het gemiddelde suikergehalte in het bloed. Het drinken van light dranken zorgde dus voor een lagere insulineresistentie. Een verhoogde insulineresistentie is een vroeg teken van een verhoogd risico op diabetes type 2).

Conclusie: Light dranken een verstandige keuze

De consumptie van light- en zero frisdranken is doeltreffender voor een stabiele bloedsuikerspiegel en het risico op het ontwikkelen van diabetes type II dan water met water. Dat betekent ook dat het drinken van zowel light- als zero dranken als aanvulling op water een verstandige keuze kunnen zijn om de inname van suiker en koolhydraten beter onder controle te houden.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.