Eten zonder suiker is perfect mogelijk en doe je stapsgewijs

Eten zonder suiker is perfect mogelijk en geeft je gezondheid een geweldige boost. Dat niet alleen. Suikervrij eten en drinken is de beste manier om meer ongezond buikvet te verbranden en gemakkelijker af te vallen. 

Suiker is niet alleen de meest voorkomende oorzaak van overgewicht, maar even goed van de veel voorkomende en aan overgewicht gelinkte aandoeningen. 

Toch vragen velen zich af of dit wel mogelijk is, suikervrij eten. Dat gaat uiteraard niet van de ene in de andere dag. Maar volgens diëtisten het het wel mogelijk om stapsgewijs alle suiker uit je voeding te weren.

Suikervrij eten is dus wel degelijk mogelijk, maar moet in verschillende stappen gebeuren. De voedingsindustrie overstelpt ons met allerlei voeding rijk aan suiker. Hoe meer suiker onze voeding bevat, hoe vlugger we er verslaafd aan worden. Geraffineerde witte suiker is daarbij de grote boosdoener en de voornaamste oorzaak van overgewicht.

Daarnaast vergroot het je risico op:

  • Overgewicht
  • Aderverkalking
  • Levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Een verstoord cholesterolgehalte
  • Een ernstig tekort aan gezonde voedingsstoffen
  • Tandbederf en aandoeningen van je tandvlees
  • Een verzwakt immuunsysteem
  • Een verminderde natuurlijke weerstand
  • Spijsverteringsproblemen
  • Een ongezonde darmflora
  • Constipatie of verstopping
  • Concentratiestoornissen
  • Suikerverslaving

Suikers zijn een bron van energie

Suiker is nochtans een bron van energie. Maar dan hebben we het uiteraard over natuurlijke suikers en zeker niet over toegevoegde suikers. De belangrijkste bronnen van natuurlijke suikers zijn fruit.

Als je iets aan je gewicht wilt werken, eet dan nooit meer dan twee verschillende stukken fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fructose of fruitsuikers. De nadelen van deze fruitsuikers wegen echter niet op tegen de voordelen van de vele gezonde voedingsstoffen die je in  fruit vindt. Fruit is en blijft super voeding.

  • Toegevoegde suikers vind je vooral in: snoep, koekjes en gebak, maar even goed in frisdranken, energiedranken, light frisdranken en in alle fruitsappen uit de supermarkt.

Eten zonder suiker doe je langzaam en dus stapsgewijs

Zo leer je eten zonder suiker

  • Ruil zoete en ongezonde tussendoortjes voor gezonde alternatieven: ruil snoep, koekjes, gebak en chips voor noten, zaden en pitten en magere zuivel zoals natuur yoghurt en natuur kwark
  • Drink koffie en thee zonder melk en zonder suiker
  • Vervang ongezonde ontbijtgranen door noten, zaden en pitten, en door magere zuivel
  • Drink bij je ontbijt en overdag telkens 1 zelf gemaakte gezonde smoothie
  • Eet mager beleg zoals rosbief, gerookt vlees, magere kaas (+20)

Eten zonder suiker doe je door deze suikerrijke voedingsmiddelen van je dagelijks menu te schrappen: 

  • Suiker in de koffie of thee
  • Honing, kokosbloesemsuiker en agavesiroop: deze natuurlijke suikers bevatten vaak ongeveer net zoveel suiker en calorieën als normale suiker
  • Snoep en chocolade: pure chocolade met minimaal 75% pure cacoa is toegelaten, maar nooit meer dan 20 gram per dag
  • Frisdrank, energiedrankjes en hun light versies
  • Vruchtensappen uit de supermarkt: ook vers geperst fruitsappen zoveel mogelijk beperken
  • Ontbijtkoek
  • Alle bewerkte ontbijtgranen: ontbijtgranen zonder suiker of andere toevoegingen of bewerkingen zijn wel beperkt toegestaan
  • Koekjes en taartjes
  • Zoet beleg: zoals jam, confituur, chocopasta en honing
  • Gedroogd fruit

 

2017-10-14T12:01:40+00:00

About the Author:

Leave A Comment