Gezonde voeding zonder suiker verbeterd je gezondheid

Gezonde voeding zonder suiker zorgt voor een betere gezondheid. Het helpt je ook meer vet verbranden en makkelijker je overgewicht verliezen.

Steeds meer  personen die kampen met overgewicht besluiten voortaan suikervrij te eten. Velen vinden het echter niet makkelijk om producten met weinig of geen suiker te vinden.  

Laten  we onszelf hierbij niets wijsmaken. Eten zonder suiker is vrijwel onmogelijk. Alle voedingsmiddelen bevatten suiker, zelfs diegenen die we tot hiertoe steeds als gezond beschouwden.  Maar er is duidelijk een verschil tussen toegevoegde suikers en natuurlijke suikers zoals bijvoorbeeld in fruit. natuurlijke suikers. 

Welke voeding zonder suiker past in een suikervrij eetpatroon?

Fruit bevat uitsluitend natuurlijke suikers

Gezonde voeding zonder suiker. Er bestaat een groot verschil tussen natuurlijke en toegevoegde suikers.  Natuurlijke suikers vind je vooral in alle soorten fruit.  Fructose op fruitsuikers blijven uiteraard suiker. De voordelen van het eten van fruit wegen echter niet op tegen de nadelen van deze fruitsuikers.  Fruit maakt dus zeker deel uit van ieder gezond eetpatroon. Ook als je iets aan je overgewicht wilt doen.

Beperk het eten van fruit tot twee verschillende stukken per dag en varieer zoveel mogelijk.

Gezonde voeding zonder suiker… Fruit- en vruchtensappen uit de supermarkt zijn daarbij uitgesloten. Die bevatten een te hoge concentratie aan toegevoegde suikers. Drink veel liever zelf gemaakte gezonde smoothies, zeker bij je ontbijt. Zo heb je voldoende gezonde voedingsstoffen en de onmisbare energie binnen om zonder honger je lunch of middagmaal te halen.

Geef steeds de voorkeur aan vers (seizoens)fruit. Zo profiteer je maximaal van alle gezondheidsvoordelen die fruit je bieden.

  • Fruit met de kleinste dosis suiker zijn achtereenvolgens: aardbeien, papaja, watermeloen, pompelmoes, cantaloupe meloen, nectarine, perzik, sinaasappel, abrikoos, pruim, peer, ananas, blauwe bessen, appel, mandarijn, kiwi, kers, granaatappel, banaan, druif en vijg

Om je vochtreserves aan te vullen en je metabolisme of stofwisseling zo snel mogelijk te activeren drink je ‘s morgens en nog voor je ontbijt een groot glas lauw water met een eetlepel onbewerkte honing, vers geperst citroensap en  een snuifje kaneel.

Gezonde voeding zonder suiker: groenten en groene bladgroenten

Voor gezonde voeding zonder suiker eet je zoveel mogelijk en dus onbeperkt (rauwe) groenten en vooral groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, broccoli, groene koolsoorten, bloemkool en waterkers.

Groenten bevatten hoofdzakelijk water, zijn calorie- en suikervrij. Diëtisten en voedingscoaches raden aan om dagelijks minimaal 250 gram groenten te eten. Variëren is hierbij erg belangrijk. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen die groenten ons leveren.

Geef steeds de voorkeur aan verse seizoensgroenten van biologische oorsprong.

  • Groenten met de kleinste hoeveelheid natuurlijke suiker: alle groene bladgroenten, andijvie, boerenkool, spruiten, bamboescheuten, olijven, alfafa, tomaten, champignons, gember, chilipeper, alle soorten selder, Chinese kool, zuurkool, pompoen, komkommer en radijs

Waarom zit er suiker in groenten?

Gezonde voeding zonder suiker. Groenten bevatten natuurlijke suikers, en dan nog in erg kleine hoeveelheden. Natuurlijke suikers zijn onmisbaar als leverancier van energie en voor het zo goed mogelijk functioneren van je brein.  Groenten bevatten veel water en voedingsvezels. Deze laatsten zorgen naast een goede spijsvertering met een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang ook voor een verlengd verzadigingsgevoel. Daardoor eten we automatisch minder en vallen we makkelijkere af.

Gezonde voeding zonder suiker: noten zijn des te rijker aan gezonde vetten

Gezonde voeding zonder suiker. Net als groenten en fruit bevatten ook noten, zaden en pitten weinig of geen suikers. Ze zijn des te rijker aan gezonde onverzadigde vetten en voedingsvezels.  Zeker als je kiest voor onbewerkte en dus ongezouten, niet gebrande en geroosterde noten, pitten en zaden.

Alle noten zijn gezond en passen in een suikervrij of suikerarme dieet. Dat is zeker zo met :

  • Hazelnoten
  • Walnoten
  • Cashewnoten
  • Paranoten
  • Pecanoten
  • Macadamianoten
  • Amandelen
  • Beukennoten

Eet onbewerkte noten, zaden en pitten ‘s morgens bij je gezond ontbijt. Ze bezorgen je alle onmisbare gezonde voedingsstoffen en de nodige energie om zonder hongergevoel je lunch of middagmaal te bereiken.

De meest gezonde voeding zonder suiker: pitten

  • Pompoenpitten
  • Pijnboompitten
  • Zonnebloempitten

De meest gezonde voeding zonder suiker: zaden

  • Chia zaad
  • Sesamzaad
  • Lijnzaad
  • Hennepzaad

De meest gezonde voeding zonder suiker: oliën en vetten

  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Sesamolie
  • Avocado olie

Suikerarme dranken:

  • Water
  • Zwarte koffie
  • Thee zonder melk en suiker
  • Zelf gemaakte smoothies

De meest gezonde voeding zonder suiker: zuivel

  • Eieren
  • Magere yoghurt
  • Magere kwark
  • Roomboter

Vette vis:

  • Wilde zalm
  • Paling
  • Tonijn
  • Heilbot
  • Tarbot
  • Dorade
  • Makreel
  • Sardienen
  • Haring
  • Ansjovis

Vlees:

  • Kip
  • Kalkoen
2017-01-04T15:58:27+00:00

About the Author:

Leave A Comment