Hoofdpijn krijgen van suiker

Hoofdpijn krijgen van suiker: Kan dat en wat doe je er aan?

Hoofdpijn krijgen van suiker, kan dat wel? Vooral diabetici vragen zich dat uiteraard af. Ze hebben namelijk vaak met hoofdpijn af te rekenen. Is dat het gevolg van hun sterk wisselende bloedsuikerspiegel? Wetenschappers deden al heel wat onderzoek naar de invloed van te veel suiker eten op onze gezondheid. Snelle wijzigingen in onze bloedsuikerspiegel kunnen heel wat vervelende ongemakken veroorzaken, zowel met teveel als te weinig suiker in je bloed. 

Veroorzaakt een instabiele bloedsuikerspiegel hoofdpijn en wat kun je er allemaal aan doen?

Wanneer je regelmatig last hebt van hoofdpijn kun je maar beter de oorzaken achterhalen. Alleen op die manier kun je er definitief van afgeraken. Alleen de symptomen van hoofdpijn aanpakken is slechts een tijdelijke oplossing. Er zijn meerdere oorzaken van hoofdpijn. Sterk schommelende bloedsuikerspiegels en plots veranderingen in onze hormonen zijn wel degelijk twee belangrijke oorzaken van hoofdpijn en zelfs van migraine.

Hoofdpijn krijgen van suiker: hyperglykemie of hypoglykemie

Te veel suiker of voeding rijk aan geraffineerde snelle koolhydraten zijn oorzaak van een onstabiele bloedsuikerspiegels. We spreken dan van  of hyperglykemie. Maar dat is even goed het geval met te lage suiker- of koolhydraatinname. Dat is vaak oorzaak een lage bloedsuikerspiegel of hypoglykemie. We spreken dan van een zogenaamde suikerkater of een suikercrash.

De belangrijkste symptomen van een hoge bloedsuikerspiegel:

De belangrijkste symptomen van een hoge bloedsuikerspiegel zijn vooral:

  • Veel drinken en plassen
  • Droge mond
  • Lusteloosheid
  • Vermoeidheid of slaperigheid
  • Gebrek aan eetlust, misselijkheid en buikpijn
  • Vermageren zonder reden

 

Een hoge bloedsuikerspiegel komt vooral voor bij:

  • Pas vastgestelde diabetes
  • Een onaangepast eet- en leefpatroon
  • Het onregelmatig nemen van medicatie en- of insuline
  • Maaltijd met teveel toegevoegde suikers en koolhydraten
  • Angst en stress, angst
  • Koorts en ziekte
  • Het relatief lange gebruik van sommige medicijnen, vooral van cortisonen
  • Een gebrek aan lichaamsbeweging

De belangrijkste symptomen van een lage bloedsuikerspiegel

De belangrijkste symptomen van een hoge bloedsuikerspiegel zijn vooral overmatig transpireren en beven, plotse en onbedwingbare honger, geeuwen, slecht zicht, hoofdpijn, hartkloppingen, plotse stemmingswisselingen, concentratiestoornissen en traag reageren?

Normale suikerconsumptie

Suiker met mate eten mag en mag dus geen oorzaak zijn van hoofdpijn. We hebben dagelijks zelfs een hoeveelheid suiker nodig als bron van energie. Teveel of te weinig suiker eten. Het zorgt voor een plots wisselend niveau van je bloedsuikerspiegel wat een belangrijke oorzaak kan zijn van hoofdpijn en migraine.

Hoofdpijn krijgen van suiker: Bloedsuikerspiegel regelen

Diabetici kunnen hun bloedsuikerspiegel niet op natuurlijke manier regelen. Om hun bloedsuikerwaarden onder controle te houden moeten ze gezond en natuurlijk eten en medicijnen slikken of insuline spuiten. Als ze kun aangepast eet- en leefpatroon niet nauwgezet opvolgen wordt hun bloedsuikerspiegel (veel) te hoog of (veel) te laag worden, met hoofdpijn en andere symptomen tot gevolg. Uiteindelijk kunnen zelfs bloedvaten en zenuwen beschadigd worden. Dit kan voor een verminderde bloedcirculatie naar je hersenen veranderen met hoofdpijn als gevolg. Beschadigde bloedvatbeschadiging vergroten je risico op aderverkalking en op hart- en vaatziekten.

Een of meerdere maaltijden overslaan of het teveel eten van snoep, koekjes, gebak en andere zoete tussendoortjes kan volgens The Migraine Trust zelfs migraine-aanvallen veroorzaken. Teveel suiker en suikerrijke voeding eten Het eten van suikerhoudend voedsel kan  ervoor zorgen dat je meer insuline aanmaakt. Dat is dan weer oorzaak van een lage bloedsuikerspiegel en van migraine.

Hoofdpijn krijgen van suiker en als ontwenningsverschijnsel

Suiker werkt verslavend en veroorzaakt zelfs vergelijkbare ontwenningsverschijnsel zoals bij drugs. Het beïnvloedt dan zelfs onze hersenactiviteit. Te weinig suiker eten is dus ook niet goed en kan ook plotse hoofdpijn veroorzaken.

Hoe meer suiker we eet hoe meer dopamine we aanmaken

Een ander gevolg van overmatig suikergebruik is dan extra aanmaak van dopamine of het gelukshormoon. Dat maakt ons blijer en gelukkiger bij het eten van zoetigheden en zeker van bijvoorbeeld chocolade. Dopamine maakt ons verslaafd aan bijvoorbeeld suiker. Plots stoppen met suiker eten en overschakelen naar een suikervrij eetpatroon veroorzaakt ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn en migraine.

Hoofdpijn krijgen van suiker: Zo kun je dit voorkomen

Hoofdpijn als gevolg van teveel of te weinig suiker kun je zelf makkelijk voorkomen door:

  • Gezond en natuurlijk te eten
  • Geen enkele maaltijd over te slaan
  • Meer verse groenten en volle granen te gebruiken
  • Zo weinig mogelijk frisdranken te drinken
  • Genoeg water te drinken en minstens 2,5 liter per dag
  • Regelmatig te ontspannen
  • Genoeg te slapen
  • Stress zoveel mogelijk te vermijden 
  • Voldoende te bewegen

Andere veel voorkomende oorzaken van hoofdpijn en migraine:

  • Het overmatig gebruik van zout
  • Voedselintolerantie
  • Het eten van bewerkte voedingsmiddelen en vleeswaren
  • Kant en klare voeding
  • Soep en sauzen in blik
  • Alcohol

Conclusie: Pas je eetpatroon aan in plaats van pijnstillers te slikken

Bij normaal suikergebruik zijn er geen problemen, integendeel. We hebben dagelijks een beperkte hoeveelheid suiker nodig als bron van onmisbare energie. Hoofdpijn krijgen van suiker komt vaak voor als gevolg van plotse veranderingen in onze bloedsuikerspiegel. Diabetici hebben dus meer kans op hoofdpijn en migraine. In plaats van pijnstillers te slikken tegen hoofdpijn of migraine bij het gebruik van teveel of te weinig suiker kun beter je eetpatroon aanpassen.

About the author

Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website.
Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had.
Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.
Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.

Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.