Zoetstof – Hoe gezond zijn kunstmatige zoetstoffen?

Zoetstof wordt door velen beschouwd als dé oplossing voor hun suikerverslaving. Kunstmatige zoetstoffen worden door producten van allerlei voedingsmiddelen kwistig gebruikt en zo als light producten op de markt gebracht. Meer en meer consumenten grijpen naar light voeding en frisdrank om van hun overgewicht verlost te geraken. Ze gaan er vanuit gat ze gezond, en dus goed bezig zijn. Maar is dat ook zo?

Hoe gezond is zoetstof, en doet het ons sneller afvallen?

Zoetstof

De laatste jaren werd er grootschalig onderzoek verricht naar de gezondheid van zoetstof. Meestal met verrassende resultaten. Hoe gezond of ongezond zijn kunstmatige zoetstoffen? En zijn natuurlijke en dus gezondere alternatieven. Zoetstof bevat uiteraard geen geraffineerde witte suiker.

Witte suiker is één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.

Maar ook van daaraan gelinkte en veel voorkomende aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes. Geraffineerde witte suikers zijn bijvoorbeeld glucose of druivensuiker, fructose of vruchtensuiker, en tafelsuiker. Tafelsuiker of sacharose is een combinatie van druiven- en vruchtensuiker. Zoetstof bevat dan wel geen suiker; het is zeker even zoet, en dikwijls zoeter dan witte suiker. Kunstmatige zoetstoffen zijn van synthetische oorsprong. De productie ervan is erg verschillend. Meestal worden daarbij eiwitten, aminozuren, en alcohol gebruikt. Deze worden gecombineerd met natuurlijke producten zoals berkenhout, paddenstoelen, zeewier, maïs en/of tarwe. Zoetstof bevat minder calorieën dan geraffineerde suiker.

Ze zijn meestal wél veel zoeter dan suiker.

Je hebt er dus minder van nodig dan van witte suiker. Kunstmatige zoetstoffen worden niet alleen toegevoegd aan lightproducten, maar even goed aan allerlei schoonheidsmiddelen.

Soorten zoetstof

Er zijn heel wat soorten kunstmatige zoetstoffen, allen met een verschillende zoetigheidsgraad ten opzichte van suiker. Zo is een zoetstof als sorbitol de helft minder zoet dan witte suiker.

Het andere uiterste is thaumathine, dat maar liefst 2000 keer zoeter is.

Zoetstof heeft in sommige gevallen een onaangename, bittere nasmaak. Die wordt dan weer met andere kunstmatige middelen goed gemaakt.

  • De meest gebruikte zoetstoffen zijn: aspartaam, acesulfaam K, natriumcyclamaat, sacharine, isomalt, xylitol, sorbitol, mannitol, maltitol, lactitol, sucralose, thaumatine, neohesperidine-DC, neotaam, polyglycitolstroop, erytritol, advantaam, en steviolglycosiden

Zoetstof vergroot onze behoefte aan suiker

Zoetstof is armer aan calorieën, maar het vergroot even goed onze trek in zoet.

Het zorgt met andere woorden even goed voor een onstabiele bloedsuikerspiegel als gewone suiker. Het brengt daardoor ons metabolisme of stofwisseling zodanig in de war, dat ook zoetstof ons dik maakt.

Je verslaving aan zoet zal er dus zeker niet minder op worden, integendeel.

Ons lichaam reageert daarop door meer insuline aan te maken. Hoe hoger de concentratie aan insuline, hoe minder vet we verbranden, en hoe moeilijker we afslanken.

Zoetstof bevat ook E-nummers

Zoetstof bevat ook E-nummers, vooral E 950, E 969, E 420 en E 421. Dit zijn scheikundige stoffen waarvan het gebruik door de Europese Unie werd goedgekeurd. Het gaat hem vooral om geur- , kleur- , smaak- , en bewaarmiddelen. Daarmee wil men tegemoet komen aan de wensen van de consument. Er is een strenge wetgeving omtrent de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van zoetstoffen.

Zoetstof oorzaak van ernstige aandoeningen

Tal van wetenschappelijke studies leerden ondertussen dat zoetstof oorzaak is van tal van ernstige aandoeningen waaronder hoofdpijn en migraine, maar ook Parkinson, Alzheimer, onvruchtbaarheid en het pre menstrueel syndroom of PMS. Als je één zoetstof beslist moet vermijden, is het ongetwijfeld aspartaam. Deze stof heeft zelfs kankerverwekkende eigenschappen. Ons lichaam reageert hetzelfde op zoetstof als op geraffineerde, witte suiker. Het doet dus even goed onze insulineconcentratie fors stijgen. Hoe hoger ons insulinegehalte, hoe minder serotonine wordt aangemaakt. Met een verhoogde prikkelbaarheid, angst, stress en depressie tot gevolg.

Suiker arm of suikervrij eten kan

Toch is het niet zo moeilijk om suiker arm of zelfs suikervrij te eten. Ons lichaam heeft gemiddeld drie weken nodig om van onze suiker- of zoet verslaving af te geraken.

Je bouwt je suikerverslaving best langzaam af.

Je resultaat van suiker arm of suikervrij eten zal je vlug zelf merken, zowel op het vlak van je gezondheid als van je lichaamsgewicht. Eten met zo weinig mogelijk suiker of zoetstof, betekent zeker niet dat je voortaan niet kunt genieten van wat je eet. Er zijn voldoende natuurlijke suikervervangers die je gezondheid niet in gevaar brengen, en je niet doen aankomen.

  • De gezondste natuurlijke suikervervangers zijn ongetwijfeld: stevia, fruit, gedroogde vruchten, palmsuiker, kokossuiker, en in mindere mate ahorne- , agave- , maismout- , rijst- , en dadelstroop

 

 

 

 

 

2017-10-14T11:54:42+00:00

About the Author:

Leave A Comment