Wat zijn de gezondste alternatieven voor frisdrank?

.

De kwaliteit en de hoeveelheid voedsel dat je dagelijks eet beïnvloed in belangrijke mate je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Maar dat is niet alles. Ook hetgeen je daarbij dringt is belangrijk. En moet het hierbij nog worden gezegd dat cola en andere frisdranken onze meest favoriete dranken zijn, en dit zowel bij jong als oud? Dat deze suikerrijke en koolzuurhoudende frisdranken verre van gezond zijn, weet iedereen maar toch blijven we ze drinken. Frisdranken bevatten massaal toegevoegde suikers en zijn de belangrijkste oorzaak van overgewicht en van levensbedreigende hart- en vaatziekten, van hoge bloeddruk en diabetes. Maar wat zijn dan de gezondste alternatieven voor frisdrank

Tijdens om het even welk dieet denk je in de eerste plaats aan wat en hoeveel je eet. Wat je daarbij drinkt, daar wordt meestal niet aan gedacht. Dat is een foute instelling, want hetgeen je drinkt is even belangrijk dan wat je eet. Door gezond te drinken duurt je verzadigingsgevoel langer en heb je minder vlug honger. Dat heeft het belangrijke voordeel dat je minder vlug naar zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes zal grijpen en dat je metabolisme of stofwisseling naar een hogere versnelling zal schakelen en extra calorieën en vet zal verbranden.

Snel afvallen? Klik hier!

Er bestaan vele gezondere alternatieven voor frisdrank, maar water is en blijft de meest gezonde drank die bij ieder gezond eet- en leefpatroon past

 Light frisdranken

Frisdranken als cola horen niet thuis in een gezond eet- en leefpatroon.  Ze barsten van de suikers. Een blikje frisdrank van 33 cl is goed voor maar liefst acht geraffineerde witte klontjes suiker.

Als reactie grijpen we massaal naar hun light versie, maar recent wetenschappelijk onderzoek leerde dat deze light frisdranken minstens even ongezond zijn. Door suiker te vervangen door kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharine bevat cola light en andere light frisdranken nog steeds fosforzuur, wat even goed slecht is voor je gezondheid.

        • De nadelen van fosforzuur in cola en frisdranken: fosforzuur is verantwoordelijk voor allerlei nieraandoeningen en de ontwikkeling van nierstenen, voor osteoporose en tandbederf.
        • Cafeïne in cola: heeft een negatief effect op zowel je hart als je ademhaling, het stimuleert je zenuwstelsel en werkt verslavend.

 Gezonde alternatieven

        • Water meest gezonde drank: moet het nog gezegd worden dat water met voorsprong de meest gezonde drank is?  Diëtisten en voedingscoaches raden niet voor niets aan minstens 2,5 liter water per dag te drinken. Water spoelt je lichaam schoon van allerlei giftige afvalstoffen en in vergelijking met frisdrank krijg je honderden calorieën per dag minder naar binnen.

Drink water zo koud mogelijk. Dat zal je metabolisme of stofwisseling versnellen en calorieën en ver verbranden 

        • Gezonde smoothies: heb je het moeilijk om dagelijks voldoende water te drinken? Dan lukt het zeker met gezonde groene smoothies. Deze bestaan voor het grootste gedeelte uit water, aangevuld met je favoriete fruit en groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, savooi- of groene kool, broccoli en waterkers. Op die manier krijg je extra gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels naar binnen en dat is voor zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid goed meegenomen.

Wortelsap, lekker, verfrissend maar boven alles… gezond

Je zelf gemaakte smoothie is zo klaar en is veel gezonder dan de industriële smoothies. Die zijn meestal rijk aan toegevoegde suikers, en aan kleur- , smaak- en bewaarstoffen.

      • Groene thee: is een ander gezond alternatief voor ongezonde frisdranken. Groene thee barst van de antioxidanten die je beschermen tegen de vrije radicalen die je ziek maken en je verouderingsproces versnellen. Groene thee bevat geen calorieën.
      • Koffie: heeft dezelfde werking als groene thee, maar is rijker aan cafeïne als groene thee.
      • Zelf gemaakte sappen: niets is gezonder dan allerlei zelf geperste sappen bij voorkeur van bio- fruit zonder kleur- , smaak – en bewaarstoffen.
      • Cranberrysap: verhoogd de zuurgraad van je urine en is uitstekend bij blaasontstekingen of bij ontstekingen van je urinewegen. Cranberry’s zijn uitzonderlijk rijk aan sterke antioxidanten en  remmen je natuurlijk verouderingsproces af. Je kan cranberry’s uitstekend combineren met appelsap, bramen sap, met het sap van bosvruchten, van rozenbottels, en met het sap van zwarte-  en blauwe bessen.
Cranberrysap is dikke hoax

Cranberrysap, uitstekend tegen blaasonstekingen en ontstekingen van je urinewegen

  • Duindoorn sap: de duindoorn bes tiert weelderig in de Nederlandse duinen. De fel oranje bessen zijn rijk aan vitamine A, C, E en flavonoïden. Deze duinvrucht bevat maar liefst zeven keer zoveel vitamine C als een citroen. Het drinken van duindoorn sap zorgt voor extra energie en vitaliteit en bevordert je afweersysteem.
  • Rode bietensap: is rijk aan ijzer, foliumzuur, kalium, calcium en caroteen. Het zorgt voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit bevordert de opname van gezonde voedingsstoffen. Rode bietensap zuivert je maag en lever, geeft meer energie en bevordert je eetlust.
  • Wortelsap: is van nature rijk aan bèta caroteen dat in het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Wortelsap heeft een positief effect op je gezichtsvermogen, ondersteunt het herstellend vermogen van je huid. Het drinken van wortelsap geeft meer energie en helpt bij vermoeidheid.
  • Granaatappelsap: heeft een gunstige invloed op je bloedsomloop, geeft meer energie, verhoogt de vitaliteit en ondersteunt het afweersysteem en je stofwisseling. Drink dit sap tevens ter bescherming tegen vrije radicalen. Deze lichaamsvreemde stoffen ontstaan o.a. door milieuvervuiling, sigarettenrook en stress.
  • Vlierbessensap: zorgt voor een verhoging van je afweersysteem en je natuurlijke weerstand.
  • Al ruim 5 jaar helpt Miss Natural mensen om suikervrij te gaan leven middels de online cursus ‘Natuurlijk! Suikervrij’. Al meer dan 9.000 mensen gingen je voor en ervaren de vele voordelen van suikervrij leven. Alle ervaringen en waardevolle feedback van deelnemers hebben wij verwerkt in deze cursus. Er bestaan geen kant-en-klaar diëten of eetmethodes die voor iederéén geschikt zijn. Ieder lichaam is immers uniek. Daarom is het optimaliseren van een gezonde levensstijl een persoonlijke ontdekkingsreis waarbij ik je stap voor stap zal leren wat goed voor je is.

    Wil jij naast de info in deze video ook GRATIS elke 3 maanden het Miss Natural Magazine ontvangen? Vul dan hieronder je naam en email adres in, en krijg meteen de eerste uitgave in je mailbox. Blader het magazine heerlijk door als ontspanmoment op je tablet of achter de computer met een kop thee.


    2017-01-04T15:58:28+00:00

    About the Author:

    Leave A Comment