Verslaafd aan suiker? Zo raak je definitief van je suikerverslaving verlost

Verslaafd aan suiker… Velen hebben het moeilijk om te weerstaan aan zoet.  De voedingsindustrie speelt daar handig op in door aan steeds meer voedingsmiddelen suiker toe te voegen.

Niet alleen om de smaak te verbeteren, maar ook om de bewaartijd van de producten te verhogen. Dat deze suikers spotgoedkoop zijn speelt daarbij uiteraard een doorslaggevende rol.

Dat heeft verstrekkende gevolgen voor onze gezondheid. Steeds meer landgenoten zijn verslaafd aan het zoete goedje, vaal zonder het zelf te beseffen. 

Daar bovenop is suiker en in de eerste plaats geraffineerde witte suiker een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen.

Ben je een echte zoetekauw en verslaafd aan suiker? Met onze tips raak je er definitief van verlost.

Verslaafd aan suikerAls je verslaafd bent aan suiker kun je niet zonder zoetigheden.

Vele grootschalige onderzoeken wezen uit dat je iedere gemiddeld iedere twee uur een onweerstaanbare drang hebt in zoet.

Je herkent pas ams je verslaafd bent aan suiker op het ogenblik dat je het eten van suiker wilt verminderen of wanneer je er definitief wilt mee stoppen.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Na enkele dagen zonder suiker kamp je met bekende ontwenningsverschijnselen zoals:

Hoofdpijn en migraine

Duizeligheid

Misselijkheid

Stijve spieren en spierkrampen 

Plotse stemmingswisselingen

Rusteloosheid

Vermoeidheid

Overmatig transpireren 

Trillende spieren 

Slapeloosheid

Onweerstaanbare drang naar suiker en zoetigheden 

Verdriet, angst en stress

Beslagen tong

Slecht ruikende adem

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Verslaafd aan suiker en de invloed van je hormonen

verslaafd aan suikerDe meesten van ons krijgen iedere drie uur trek in eten en vooral in zoete en dus ongezonde tussendoortjes. Die zijn ene van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en ongezond buikvet.

Het is je concentratie aan dopamine die aan je hersenen het signaal geeft dat het tijd is om te eten, ook al heb je geen honger. Dopamine is een hormoon dat je een aangenaam gevoel geeft.

De aanmaak van dopamine wordt extra gestimuleerd als je drugs gebruikt.

Om steeds dezelfde hoeveelheid van dit gelukshormoon aan te maken heb je telkens meer suiker nodig.

Verslaafd aan suiker geeft hetzelfde effect.

Je suikerverslaving stoppen

Ben je verslaafd aan suiker? Dan heb je te maken met een sterkere verslaving dan met een drugverslaving. Je krijgt meer en meer trek in suiker omdat je hersenen het signaal krijgen dat ze moeten beloont worden.

Er bestaan verschillende manieren om je suikerverslaving te stoppen.

Ben je verslaafd aan suiker en wil je ervan af? Doe dit dan door: 

Eet eengezonde maaltijd als je trek krijgt in suiker

Trek in suiker en zoetigheden is dus niet hetzelfde als honger. Je hersenen zijn gewoon aan suiker en vragen om meer dopamine. Hoewel je genoeg at vergroot toch je behoefte aan suiker.

Dit kan je oplossen door een beroep op je wilskracht te doen. Alleen door wilskracht kun je daaraan weerstaan. Wilskracht werkt op dezelfde manier dan je spieren, en die raken ook vermoeid.

Ben je verslaafd aan suiker dan zijn je spieren constant vermoeid.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Als gevolg van je vermoeidheid zul je uiteindelijk niet aan je drang naar suiker kunnen weerstaan.

Verslaafd aan suikerHeb je trek in suiker en zoetigheden? Dan kan een gezond, evenwichtige en gevarieerde maaltijd je trek in zoet stoppen.

Een gezonde maaltijd om je toenemende trek in zoet te stoppen bestaat uit:

Veel verse (rauwe) groenten: minstens 300 gram en liefst meer

Hoogwaardige eiwitten

Gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zoals omega 3 

Een handjevol of 25 gram onbewerkte noten, zaden of pitten

Vette vis: en vooral wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, forel makreel, sardienen, sprotjes, haring en ansjovis

Water drinken

Wandelen of joggen tegen suikerverslaving

Een goede manier om van je suikerverslaving definitief verlost te raken is wandelen of, nog beter, joggen.  Je drang naar suiker is niet  hetzelfde als honger.

Je lichaam heeft geen energie nodig. Het zijn je hersenen die een beloning willen in de vorm van suiker en zoetigheden.

Als je meer beweegt maak je meer meer endorfine aan. Dit hormoon komt vrij na 20 minuten sporten geeft je een tevreden en gelukkig gevoel waardoor je drang naar suiker verdwijnt.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Ook deze tips helpen je van je suikerverslaving af

Een warme douche: doet je drang naar suiker verdwijnen

Verslaafd aan suikerDrink een groot glas water: je drang naar zoetigheid kan het gevolg zijn van te weinig drinken. Drink een groot glas water.

Je drang naar suiker is vaak het gevolg van uitdroging.

Eet een stuk fruit

Vermijd kunstmatige zoetstoffen: die vergroten alleen maar je drang naar zoet

Eet eiwitten: verlengen je verzadigingsgevoel waardoor je automatisch minder eet en je trek in zoet en suiker verdwijnt.
Eiwitten werken heel erg verzadigend. Ze kunnen daarom helpen tegen hunkering.

Slaap minstens acht uur per nacht: door slaaptekort wordt er meer cortisol aangemaakt, een hormoon dat je trek in suiker, zout, vet en ongezonde voeding zal verhogen

Neem voldoende ontspanning: stress doet je sneller naar suiker en suikerrijke voeding grijpen

Eet tot je voldaan bent. Dus niet teveel, maar ook niet te weinig: honger lijden en constant calorieën tellen heeft geen enkele zin. Je zal zo zeker niet sneller afvallen, integendeel. Je lichaam zal reageren door vet op te slaan en het te gebruiken bij een gebrek aan energie.

Je gezondheid verbeteren, meer vet verbranden en gemakkelijker afvallen doe je door geen geraffineerde witte suiker te eten.

Suikervrij dieet

Zo ben je in slechts 20 dagen suikervrij! 

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

2017-11-09T10:27:38+00:00

About the Author:

Leave A Comment