Verborgen suikers zijn het gevaarlijkst

Wil je gezond gaan eten, dan moet je in de eerste plaats suikervrij eten. De hoge dosis aan suiker in onze voeding is oorzaak van tal van ernstige aandoeningen waaronder overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes maar ook van slaapproblemen, depressie, en tandbederf. Van veel voedingsmiddelen is geweten dat ze rijk zijn aan suikers. Maar er zijn ook verborgen suikers in voeding waarvan je het minst verwacht. Deze verborgen suikers leveren het grootste gevaar voor onze gezondheid.

Zowel Belgen als Nederlanders lusten suiker als geen ander. Schrik niet, jaarlijks eten we gemiddeld zo’n veertig kilo suiker per man. Onder deze massale hoeveelheid suikers ook heel wat zogenoemde verborgen suikers. Voedingsproducenten voegen suikers toe aan voeding om niet alleen de smaak, maar even goed om de houdbaarheid te verlengen, en/of om ze luchtiger te maken. Om dit voor de consument zoveel mogelijk te verbergen gebruiken ze andere omschrijvingen zoals glucose, maïssiroop,, honing, ahorne siroop, palmsuiker en/of agavesiroop. Stuk voor stuk geraffineerde suikers die zonder de overdrijving je gezondheid ernstig in gevaar brengen.

Suikerbommen die je niet verwacht

Snel afvallen? Klik hier!

      • Ontbijtkoek: is ook populair als tussendoortje, vooral bij kinderen. Wellicht omdat ontbijtkoek barst van de geraffineerde en dus ongezonde suikers. En om van de koek écht ontbijtkoek te maken zit er bovenop nog een laagje donkerbruine, verbrande suiker.
      • Verbrande suiker: bevat acrylamide, een stof dat zelfs bij piepkleine hoeveelheden… hersentumoren veroorzaakt. Beperk dus de consumptie van ontbijtkoek en eet het zeker niet dagelijks bij je ontbijt.
      • Ontbijtgranen: ook dat zal wellicht velen verbazen, maar vooral krokante ontbijtgranen zijn rijk aan toegevoegde suikers. En, verwonderlijk genoeg, hoe lager hun vetgehalte hoe meer suiker wordt toegevoegd. Het meest gebruikt daarbij is honing, een snelle suiker die je bloedsuikerspiegel negatief beïnvloed. Hou je voor ontbijtgranen? Geef dan de voorkeur aan onbewerkte muesli aangevuld met bijvoorbeeld noten, zaden, en pitten. Veel gezonder is havermout, dat je kan toevoegen aan yoghurt of muesli, maar even goed rauw eten als vlokken, die je op smaak brengt door er allerlei geraspt fruit zoals appel en peer en kaneel aan toe te voegen. Met havermout heb je voldoende energie om de voormiddag door te komen zonder naar ongezonde tussendoortjes te grijpen.
      • Rijstwafels: worden vooral gegeten door zij die … gezond willen vermageren. Rijstwafels voorzien van coatings zoals caramel, chocolade en yoghurt bevatten één klontje geraffineerde suikers, en rijst heeft van natuur al een hoge glychemische index.
      • Chocolade: één reep melkchocolade met vulling van caramel of nougat is goed voor maar liefst acht suikerklontjes.
      • Kant- en klare maaltijden: barsten allemaal van de toegevoegde suikers om vooral hun smaak te verbeteren.
      • Soep in blik: en alle klant en klare soepen bevatten naast hoge concentraties aan zout, ook veel toegevoegde suikers.
      • Ketchup: tomaten en alles waar ze in verwerkt zijn, zijn gezond. Bepaalde stoffen in tomaten kunnen zelfs bepaalde kankers en vooral prostaatkanker maar ook hart- en vaatziekten voorkomen. Eet tomaten ketchup, maar doe het met mate vanwege zijn hoog suikergehalte. Wist je dat één flacon goed is voor zo’n vijftig klontjes suiker? Kies dus bij voorkeur tomaten ketchup zonder toegevoegde suikers
      • Allerlei vleeswaren: aan vleeswaren in blik zoals knakworstjes, corned beef wordt massaal suiker toegevoegd. Niet alleen om de smaak ervan te verbeteren maar even goed om hun houdbaarheid te verlengen.
      • Frisdranken: in één fles frisdrank zoals cola zitten gemiddeld… 36 geraffineerde klontjes suiker. Vergeet niet dat light frisdrank even ongezond is.
      • Andere als gezond beschouwde voedingsproducten die barsten van de toegevoegde suikers: fruit yoghurt, chips, allerlei kant en klare sauzen en… alle soorten roomijs.
2014-02-03T14:09:35+00:00

About the Author:

Leave A Comment