Superfoods voor een stabiele bloedsuikerspiegel
Spread the love

Superfoods voor een stabiele bloedsuikerspiegel zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Schommelingen in onze bloedsuikerspiegel leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn en op lange termijn zelfs tot ernstige aandoeningen zoals diabetes type 2.

Gelukkig zijn er verschillende superfoods die kunnen helpen om uw bloedsuikerspiegel op een gezond niveau te houden.

Welke superfoods stabiliseren onze bloedsuikerspiegel en verbeteren onze gezondheid?

Superfoods zijn voedingsmiddelen met een buitengewoon hoge voedingswaarde en een positief effect op onze gezondheid.

Ze bevatten hoge concentraties aan vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en andere bioactieve stoffen die onze gezondheid ondersteunen en ons beschermen tegen (chronische) aandoeningen zoals diabetes type 2.

Deze supplementen helpen je bloedsuikerspiegel stabiliseren

Superfoods voor een Stabiele Bloedsuikerspiegel

Havermout

Havermout is rijk aan oplosbare vezels, met name bèta-glucanen, die de spijsvertering vertragen en een geleidelijke afgifte van glucose (suiker) in onze bloedbaan bevorderen.

Dit helpt om pieken en dalen in onze bloedsuikerspiegel te voorkomen. Bovendien zorgen de vezels in havermout voor een langdurig verzadigd gevoel.

Daardoor eten we minder en helpt haver en havermout ons makkelijker afvallen.

Dat is vooral belangrijk voor diabetici die vaak met overgewicht kampen.

Bosbessen

Bosbessen hebben een lage glycemische index. Ze zijn rijk aan sterke antioxidanten, polyfenolen en vezels, die de opname van suikers in het bloed vertragen.

Door regelmatig bessen te eten, verminder je de schommelingen in onze bloedsuikerspiegel. Dit is vooral gunstig voor diabetici.

Deze stoffen verbeteren onze insulinegevoeligheid en bevorderen de opname van glucose (suiker) door de onze lichaamscellen.

Voeg dus gerust een handjevol bessen (20 gram) toe aan yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of aan je zelfgemaakte smoothie en salade.

Superfoods voor een stabiele bloedsuikerspiegel
Superfoods voor een Stabiele Bloedsuikerspiegel: Onbewerkte Noten en Zaden

Noten en zaden, zoals amandelen, walnoten, chiazaad, lijnzaad en sesamzaad, zijn uitstekende bronnen van gezonde onverzadigde vetten en vetzuren, maar ook van eiwitten en vezels.

Deze voedingsstoffen vertragen onze spijsvertering en zorgen voor het behoud van een stabiele bloedsuikerspiegel.

Bovendien bevatten noten en zaden mineralen zoals magnesium, een mineraal voor een goede insulinegevoeligheid.

Groene Bladgroenten

Groene bladgroenten, zoals spinazie, andijvie, spruitjes, sla, alle groene koolsoorten, paksoi, broccoli, bloemkool, tuin- en waterkers, barsten van vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Deze groenten hebben een lage glycemische index en helpen om onze bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Daarnaast bevatten ze sterke antioxidanten, die ons beschermen tegen de vrije radicalen. Die beschadigen ons lichaamsweefsels door oxidatieve stress, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Antixidanten verminderen ook allerlei ontstekingen en verbeteren onze insulinegevoeligheid.

Superfoods voor een betere bloedsuikerspiegel: Kaneel

Ook kaneel zorgt voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Dit kruid verbetert niet alleen onze insulinegevoeligheid, maar de opname van glucose (suiker) door onze lichaamscellen.

Voeg kaneel toe aan havermout, yoghurt, kwark, skyr en aan je zelfgemaakte smoothies.

Voeg dus gerust een handjevol bessen (20 gram) toe aan yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of aan je zelfgemaakte smoothie en salade.

Superfoods voor een stabiele bloedsuikerspiegel: Vette vis

Uit recent onderzoek is gebleken dat het regelmatig eten van vette vis bijdraagt aan het stabiliseren van onze bloedsuikerspiegel.

Vette vissoorten bevatten grote hoeveelheden omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetten vertragen de opname van glucose in onze bloedbaan na elke maaltijd, waardoor pieken in de bloedsuikerspiegel worden vermeden.

Daarnaast stimuleren omega-3 vetzuren de insulinegevoeligheid van cellen, wat betekent dat ze efficiënter glucose uit het bloed opnemen.

Voor diabetici is het eten van vette vis dus een waardevolle aanvulling van hun gezond eetpatroon om bloedsuikers beter onder controle te houden.

Artsen adviseren daarom om wekelijks minstens een keer van onderstaande vette vissoorten te eten:

  • Wilde zalm
  • Tonijn
  • Forel
  • Kabeljauw
  • Schol en schelvis
  • Heilbot en tarbot
  • Dorade
  • Sardienen
  • Makreel
  • Sprot, haring en ansjovis
Assorted legumes

Deze voedingsmiddelen zorgen ook voor een stabielere bloedsuikerspiegel:

  • Peulvruchten: linzen, kikkererwten, doperwten, alle soorten bonen en maïs.
  • Avocado
  • Pompoenen
  • Tomaten
  • Kruiden en vooral: berberis, gember, kurkuma, gynnema sylvestre en bittermeloen.

Conclusie

Superfoods dragen bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Voedingsmiddelen als havermout, bonen, noten, zaden en groene bladgroenten bevatten vezels, eiwitten en gezonde vetten.

Doe doen onze bloedsuiker geleidelijk stijgen en dalen. Door deze superfoods op regelmatige basis te in je gezond eetpatroon in te passen verminderen we schommelingen in onze bloedsuiker en verbeteren we zo onze algehele gezondheid.

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon, gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging onmisbaar.

Door Redaktie

Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.