Suikervrije taart – kwarktaart met bramen

 

Suikervrije taartSuikervrije taart is voor iedereen lekker en zeker gezond. Eet jij suikervrij, dan is deze suikervrije kwarktaart beslist iets voor jou. Dan zal je het menu van zowel verjaardag- als van familiefeestjes enigszins moeten aanpassen. Geen nood, er zijn immers voldoende gezonde alternatieven beschikbaar om er feestelijke, gezellige en vooral gezonde feesten van te maken.

Suikervrije taart met kwark, bessen en/of bramen is super gezond. Bessen en bramen zijn er in overvloed en daar kan je gemakkelijk een heerlijke en calorie- arme feesttaart van te maken. Je hebt daarbij dus de keuze tussen alle mogelijke soorten bessen en bramen. Ik koos voor een gezonde kwarktaart met bramen,  een combinatie die beslist voor herhaling vatbaar is!

Lekker én gezond gaan perfect samen, zeker met een suikervrije taart. Dat bewijzen bosbessen en bramen iedere keer weer. Bramen behoren samen met bosbessen en aardbeien tot DE uitgebreide rozenfamilie.

Bramen zijn zogenaamde verzamelvruchten. Die zijn opgebouwd uit vele afzonderlijke bolletjes of deelvruchtjes, die telkens één afzonderlijk trosje fruit vormen. Bramen zijn meestal zoet maar altijd sappig.

We kiezen voor onze suikervrije taart steeds de grootste exemplaren. Hoe groter, hoe lekkerder de bramen en onze suikervrije taart. Zowel frambozen als bramen barsten van gezonde voedingsvezels, onmisbaar voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit.

Kies bramen nooit té rijp, en controleer zorgvuldig op kneuzingen. Die bevorderen immers schimmelvorming.

Nog meer lekkere en vooral gezonde recepten zonder suiker vind je HIER

Hoe gezond zijn bramen voor onze suikervrije taart

leefnugezonderbuttonGROENEVEerst vlug wassen, dan pas kroontjes verwijderen: om zowel hun smaak als hun aroma maximaal te bewaren was je bramen zo vlug en voorzichtig mogelijk. Doe dat niet rechtstreeks onder stromend water, dit om beschadiging te voorkomen. Verwijder pas na het wassen zowel                 hun kroontje als hun steeltje

leefnugezonderbuttonGROENEVBewaren: bramen bewaren het best ongewassen in de koelkast. Uitgespreid op een bord zijn ze in de koelkast zo’n twee dagen houdbaar

leefnugezonderbuttonGROENEVVerwerken: bramen zijn uitstekend geschikt bij gebak, gezonde fruitsalades, milkshakes, bij roomijs, in sauzen en… gezonde smoothies

leefnugezonderbuttonGROENEVVitaminen: bramen zijn uitzonderlijk rijk aan gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen A, B1, B3 en B6

leefnugezonderbuttonGROENEVMineralen: in bramen vind je vooral kalium, zink, fosfor, ijzer, mangaan en calcium

leefnugezonderbuttonGROENEVSterke antioxidanten: resultaten van wetenschappelijke onderzoeken toonden aan dat bramen hogere concentraties antioxidanten bevatten dan alle soorten bosbessen, zelfs de blauwe. Ons lichaam is ook veel beter in staat deze gezonde voedingsstoffen van bramen op te nemen. Op dit           vlak moeten bramen alleen granaatappels laten voorgaan

leefnugezonderbuttonGROENEVJonge en stralende huid: bramen hebben niet alleen een gunstig effect op je spijsvertering. Ze vertragen ons verouderingsproces met een jonge, stralende en fluweelzachte huid als resultaat.

leefnugezonderbuttonGROENEVHuidmasker: Voor een jonge en zachte huid maak je zélf een huidmasker. Daarvoor meng je een handvol bramen met één theelepel yoghurt en evenveel honing. Breng dit mengsel aan op je huid en spoel dit na zo’n twintig minuten grondig met water.

Recept suikervrije taart met kwark en bramen: de ingrediënten

500 gram bramen, 1 kilo volle kwark, 18 blaadjes gelatine, 200 gram witte kokos bloemsuiker of palmsuiker, 1 mineola, 500 milliliter sinaasappelsap, 1 pak suikervrije koekjes, en 150 gram frambozen

Recept suikervrije taart met kwark en bramen: de bereiding

leefnugezonderbuttonGROENEVWeek dertien blaadjes gelatine in koud water

leefnugezonderbuttonGROENEVPureer de bramen tot een gladde puree

leefnugezonderbuttonGROENEVSchep de bramenpuree in een kom, en voeg er de kwark en de kokos bloemsuiker of palmsuiker aan toe.

leefnugezonderbuttonGROENEVRasp de schil van de mineola erboven en roer alles goed door mekaar.

leefnugezonderbuttonGROENEVVerwarm 200 ml sinaasappelsap, knijp het vocht uit de gelatine en roer de blaadjes door het warme sap.

leefnugezonderbuttonGROENEVVoeg het sap toe aan de kwark

leefnugezonderbuttonGROENEVZet de kom in ijskoud water en wacht tot de inhoud stijver wordt

leefnugezonderbuttonGROENEVRoer regelmatig

leefnugezonderbuttonGROENEVLeg een passend rond stuk bakpapier op de bodem van een springvorm, en zet het vast met de rand.

leefnugezonderbuttonGROENEVLeg hierop de koekjes zodanig dat de bodem bedekt is.

leefnugezonderbuttonGROENEVSchep de kwark in de koekjes vorm, laat de taart een half uur opstijven in de koelkast en maak intussen de gelei.

leefnugezonderbuttonGROENEVWeek hiervoor 5 blaadjes gelatine in met koud water

leefnugezonderbuttonGROENEVPureer de frambozen met 200 ml sinaasappelsap

leefnugezonderbuttonGROENEVDruk de puree door een zeef. Verwarm het frambozen- sinaasappelsap en roer de gelatine erdoor.

leefnugezonderbuttonGROENEVLaat de gelei in ijskoud water opstijven en spreid uit over de bovenkant van de taart.

leefnugezonderbuttonGROENEVLaat de taart gedurende minstens zes uur opstijven in de koelkast. Geniet ervan!

Nog meer suikervrije recepten

Download je GRATIS paleo recepten voor gezonde snacks, smoothies, dressings en sauzen uit het jongste werk van voedingscoach Mitchell Van Duuren, het 101 Paleo Recepten Kookpakket’!

2017-10-14T11:48:44+00:00

About the Author:

Leave A Comment