Suikervrij dieet voor goede gezondheid zonder diabetes en overgewicht

Suikervrij dieet of eetpatroon krijgt steeds meer volgers. Begrijpelijk, want eindelijk beginnen we te beseffen welke schade suiker aanricht. Suiker is een belangrijke oorzaak van diabetes en tal van andere veel voorkomende aandoeningen waaronder overgewicht.

Suikerziekte wordt door wetenschappers niet voor niets als dé epidemie van deze tijd aanzien. Wie suikerziek is weet best welke gevolgen dit heeft op hun gezondheid en op hun professioneel- en sociaal leven.

Een gezonde levensstijl zoals een suikervrij dieet kan veel van dit alles voorkomen

Wat mogen we wél en wat niet eten in zo’n suikervrij dieet en wat betekent het voor onze gezondheid?

Suikervrij dieetWereldwijd kampen steeds meer mensen met suikerziekte of diabetes, ook bij ons.

Met een gezonde levensstijl zonder geraffineerde suiker kunnen we nochtans veel voorkomen.

En in het slechtste geval zijn met een gezond eet- en leefpatroon en voldoende motivatie zowel diabetes type 1 als 2 best onder controle te houden.

Dit suikervrij dieet, vaak suikerziekte dieet genoemd, helpt tegen alle symptomen van diabetes en stimuleert tegelijk zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid.

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

Suikervrij dieet en insuline

Zowel bij diabetes en in het suikervrij dieet staat insuline centraal. Het betreft een hormoon dat door onze pancreas of alvleesklier wordt aangemaakt.

Insuline helpt onze lichaamscellen van energie te voorzien in de vorm van glucose of bloedsuiker.

Als je teveel suiker eet, kan je alvleesklier uit evenwicht raken.

Dan nemen we geen glucose op.

Insuline stimuleert onze cellen om voldoende glucose ons bloed op te nemen.

Hoe meer glucose in je bloed, hoe meer insuline in je bloed.

Als te weinig of zelfs geen insuline meer aanmaakt of onvoldoende werkt, spreekt men van diabetes. We onderscheiden daarbij twee soorten diabetes:

Suikervrij dieet en Diabetes type 1

Suikervrij dieetKomt bij een beperkt aantal patiënten voor en is ongeneselijk.

Het betreft een auto-immuunziekte waarbij ons lichaam zijn eigen cellen aanvalt die insuline produceren.

Uiteindelijk sterven deze cellen volledig af en is ons lichaam niet meer in staat zelf insuline te produceren.

In dit geval moet je dus jezelf insuline toedienen (prikken).

Het suikervrij dieet zorgt ervoor dat de hoeveelheid insuline onder controle blijft en zo nodig zelfs verlaagt.

[thrive_leads id=’2338′]

Suikervrij dieet en diabetes type 2

Hier gaat het over een zogenaamde lifestyle ziekte die vaak op erg jonge leeftijd wordt vastgesteld. Dit type diabetes komt dus op alle leeftijden voor.

Diabetes type 2 manifesteert zich in alle gevallen  met insulineresistentie. Daarbij worden onze lichaamscellen steeds ongevoeliger voor insuline.

Om dit ernstig gezondheidsprobleem op te lossen, maakt onze pancreas of alvleesklier steeds meer insuline aan.

De cellen die insuline aanmaken, raken uiteindelijk uitgeput en dan is het gedaan met het voldoende aanmaken van insuline.

Als er onvoldoende of zelfs geen insuline wordt aangemaakt spreekt men diabetes type 2.

Deze vorm van suikerziekte kan in vele gevallen voorkomen en zelfs genezen.

Dat kan met een gezond eetpatroon of met een gezond suikervrij dieet waarmee je de nodige hoeveelheid insuline kunt verminderen en zelfs volledig stopzetten.

Suikerziekte wordt vooral veroorzaakt door voeding rijk aan:

Suikervrij dieetGeraffineerde witte suikers

Graan- en graanproducten

En teveel ongezonde verzadigde vetten en zeker transvetten

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

In een suikervrij dieet of suikerziekte dieet eet je zo natuurlijk mogelijk

Om suikerziekte of diabetes zoveel mogelijk onder controle te houden, eet je zo natuurlijk mogelijk.

Hoe minder ingrediënten in je voeding, hoe natuurlijker.

In dit suikervrij dieet eet je zo weinig mogelijk:

Boter

Vette zuivel en zuivelproducten

Vet, bewerkt en rood vlees

Eieren 

Dit eet je in een gezond suikervrij dieet

Gezonde trage koolhydraten:  

Gezonde trage koolhydraten worden omzet in glucose (energie).

Geef de voorkeur aan peulvruchten (vooral bonen, maar zeker ook erwten, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten), zoete aardappelen (bataten), havermout, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en alle soorten volkorenbrood

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

Voeding rijk aan voedingsvezels

Voeding rijk aan vezels zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel zonder hoge pieken en dalen. Zo wordt er ook minder insuline aangemaakt.

suikervrij dieetVezelrijke voeding zorgt ook voor een langer verzadigd gevoel waardoor je minder vlug honger hebt, je trek in zoete tussendoortjes verdwijnt en automatisch minder eet.

Dat zorgt op zijn beurt voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

De meeste vezels vind je in groenten en in fruit, in onbewerkte noten, pitten en zaden en in alle volkorengranen.

Vette vis

Eet wekelijks minstens tweemaal vette vis en vooral wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, schol, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis.

Gezonde vetten

Dat zijn dus onverzadigde vetten en vetzuren. Naast vette vis zijn dus ook onbewerkte noten (ongezouten, ongebrand en niet geroosterd), zaden, pitten, olijven en avocado rijk aan deze gezonde vetten

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

In een gezond suikervrij dieet eet je zo weinig mogelijk:

Ongezonde verzadigde vetten:

Zijn een belangrijke oorzaaken van overgewicht, ongezond buikvet, aderverkalking, levensbedreigende hart- en vaatziekten een verstoort cholesterolgehalte, hormonen uit evenwicht, hoge bloeddruk en… diabetes

Transvetten:

suikervrij dieetZijn nog ongezonder dan verzadigde vetten en veroorzaken vooral hart- en vaatziekten.  Transvetten vind je vooral in snoep, koekjes en gebak, maar ook in margarine en in alle harde vetten.

Cholesterol:

Er is een groot verschil tussen gezonde HDL- cholesterol en zijn ongezonde LDL variant. Slechte en dus ongezonde cholesterol vind je in alle vette producten van dierlijke oorsprong en vooral in vette vleessoorten.

Gezonde HDL- cholesterol is aanwezig in groenten en fruit en in alle producten van plantaardige oorsprong zoals in onbewerkte noten, zaden, pitten, granen (volkorengranen, haver en zemelen).

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

Natrium 

Dit mineraal is waak oorzaak van hoge bloeddruk en onrechtstreeks voor andere ernstige en veel voorkomende aandoeningen.

Vermijd zoveel mogelijk bewerkte voeding zoals:

Bewerkt vlees: vooral als broodbeleg zoals salami, worst, paté

Rood vlees

Suikervrij dieetAlle kant en klare gerechten, ook soepen en sauzen 

Alle gefrituurde gerechten

En diepvriesmaaltijden

Geraffineerde witte suiker is niet alleen verboden voor diabetici, maar voor iedereen die zijn gezondheid in ere wilt houden.

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

Een gezond en natuurlijk suikervrij dieet gecombineerd met de vele gezonde voedingstips en aangepaste recepten van de Fitchef Turbo geeft je de beste resultaten!

Dit mag je van verwachten:

Je gebruikt uitsluitend natuurlijke voeding zonder toegevoegde suikers

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer voedingstips en suikervrije recepten voor een betere gezondheid zonder diabetes en overgewicht

2018-01-10T14:22:56+00:00

About the Author:

Francois Appers

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.