Suiker veroorzaakt allerlei schimmelinfecties

Zit je constant op je tandvlees, heb je weinig of geen energie, ben je prikkelbaar, heb je last van een opgeblazen gevoel, van winderigheid en buikkrampen, van constipatie of verstopping en van vervelende en aanhoudende jeuk over gans je lichaam? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een schimmelinfectie. Er zijn vele soorten schimmelinfecties, en jawel… suiker is de grote boosdoener en de belangrijkste oorzaak van schimmelinfecties. Is dat nog geen voldoende motivatie om voortaan te eten zonder suiker?

sugar-silent-killer

Hier is geen tekst bij nodig

 

 

 

 

 

 

 

 

Snel afvallen? Klik hier!

Overal in je woon- en leefomgeving kommen allerlei soorten schimmels voor: op de grond, in de lucht, en op je huid. De grote meerderheid van deze schimmels zijn gelukkig onschadelijk, sommigen zorgen voor problemen en kunnen je ziek maken. De meest voorkomende schimmels bevinden  zich op je huid en in je liezen. Anderen dringen tot diep in je huid door.

Ontstaan

Alle schimmels zijn besmettelijk, maar gelukkig zijn niet alle schimmels schadelijk voor onze gezondheid. Zo’n schimmelinfectie ontstaat wanneer de schimmel door de beschermende laag van je huid dringt en zich daar op de meest ideale plaatsen zal nestelen. Daar zullen de schimmels ook hun draden laten groeien. Op dat moment zit je opgezadeld met een schimmelinfectie. Blijft je schimmelinfectie onbehandeld, dan zal deze zich verder blijven ontwikkelen.

Eén veel voorkomende oorzaken van een schimmelinfectie is ijzertekort.

Gistcellen

Meer dan maar liefst tachtig soorten gistcellen leven in je ingewanden, op je huid, in alle huidplooien en zelfs in je mond. In normale omstandigheden leven al deze gistcellen samen met de vele andere micro-organismen die het op die plaatsen eveneens naar hun zin hebben. De meesten van zijn eerder onschuldig en veroorzaken geen problemen. Sommigen van hen veroorzaken allerlei infecties, vooral in een warme, donkere, en zure omgeving in de vrouwelijke geslachtsdelen, maar even goed in je darmen, je huidplooien en zelfs in je mond.

  • De symptomen van een schimmelinfectie zijn: jeuk, huiduitslag, afscheiding, zwellingen, slikproblemen, pijn, vasthouden van vocht, brandende pijn, diarree, een branderig gevoel bij het plassen en andere schimmelinfecties, waaronder zwemmerseczeem.
Vrouwen gevoeliger
Vrouwen zijn veel gevoeliger voor dergelijke schimmelinfecties dan mannen. Dat is het gevolg van hun sterk wisselende hormoonspiegel. Maar ook geneesmiddelen en vooral dan antibiotica kunnen oorzaak zijn van schimmelinfecties.

Om schimmelinfecties als gevolg van antibiotica te voorkomen kan je best probiotica als yoghurt gebruiken.

Schimmelinfecties voorkomen

Heb je eenmaal een schimmelinfectie gehad, dan loop je een groot risico er later nog te krijgen.

Daar kan je zelf wat aan doen door de consumptie van deze voeding zoveel mogelijk te beperken:

  • Witte of bruine geraffineerde suiker: en voedsel waarin dit is verwerkt zoals koekjes, confituur, honing, en zoete desserts
  • Geraffineerde of bewerkte koolhydraten: zoals in witte bloem, geraffineerde witte pasta, deegwaren en rijst, in cake, koekjes en gebak en in ons dagelijks wit brood.
  • Voedingsmiddelen met gist en gistextracten: zoals kaas, brood, alcohol en alcoholische dranken, in bier, azijn, en in gerookt voedsel.
  • Dranken zoals: alcohol dranken(alcohol bevat suiker!), koffie, thee, cacao, fruit- en frisdranken.
  • Alle kunstmatige zoetstoffen: zoals aspartaam, sorbtol en sacharine. Je lichaam verwerkt deze kunstmatige zoetmakers op dezelfde manier als alcohol die de groei van schimmels bevorderen.

Melkzuurbacteriën zorgen voor voldoende goede darmbacteriën. Verdunde tea tree en pepermuntolie heeft ook een gunstige werking op schimmelinfecties 

Elimineren

Als bepaalde voedingsstoffen uit bovenstaande lijst de symptomen van je schimmelinfectie verminderen, deze voedingsmiddelen één voor één weer opnemen in je dagelijkse voedingspatroon. Op deze manier zal je zal snel genoeg weten voor welke voedingsmiddelen je gevoelig bent.

Brengt het schrappen van deze voedingsmiddelen geen verbetering dan kan je best je oud eetpatroon weer opnemen om belangrijke tekorten van gezonde voedingsstoffen te voorkomen. 

Andere natuurlijke middelen om schimmelinfecties te voorkomen of te verzachten zijn:

  • Tijdig ontspannen: neem geregeld de nodige ontspanning en vermijd zoveel mogelijk situaties die stress kunnen veroorzaken.
  • Voeding: beperk zoveel mogelijk de consumptie van alle bewerkte voedingsmiddelen.
  • Kruiden: gebruik zoveel mogelijk verse kruiden om je gerechten op smaak te brengen en dan vooral knoflook, maar ook noten, pitten en zaden.
  • Voeding rijk aan ijzer: ijzer vind je vooral in rood rund- en lamsvlees, in volkorenbrood, broccoli en sperziebonen. Vitamine C  helpt je lichaam om ijzer beter op te nemen.
  • Voedingssupplement: geef de voorkeur aan Siberische ginseng, om je natuurlijke weerstand op peil te houden.
2017-01-04T15:58:28+00:00

About the Author:

Leave A Comment