Stoppen met suiker eten – Hoe pakken we dat best aan?

Stoppen met suiker eten willen meer en meer landgenoten. We beseffen eindelijk dat we veel teveel suiker eten en dat het zo niet langer kan.

We moeten hierbij wél het onderscheid maken tussen twee soorten suikers. Grote boosdoeners zijn toegevoegde en geraffineerde witte suikers.

Zij brengen onze gezondheid niets bij en kunnen we dus best missen en uit ons dagelijks voedingspatroon schrappen.

Daar tegenover staan natuurlijke suikers. Deze komen van nature in onze voedingsmiddelen voor. Het zijn ook suikers, maar deze hebben we nodig als belangrijke bron van energie.

Maar hoe pakken we stoppen met suiker eten dan het best aan?

Wil je stoppen met suiker maar lukt het je maar niet?

Stoppen met suiker etenStoppen met suiker eten vraagt tijd en inspanningen maar met de nodige motivatie lukt het je zeker.

Bedenk hierbij dat stoppen met suiker eten niet wilt zeggen dat je helemaal geen suiker meer mag eten.

Er bestaan grote verschillen tussen de soorten  suikers.

Snelle suikers heb je zeker niet nodig om gezonder te leven en makkelijker af te vallen. Ze zijn zelf de belangrijkste oorzaak van overgewicht en daaraan verbonden en veel voorkomende aandoeningen.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en  gezonde recepten zonder witte met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Snelle suikers worden niet voor niets ‘lege calorieën of lege voeding’ genoemd.

Ze bevatten geen gezonde voedingsstoffen zoals zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels.

Dit soort suiker is snel verteerd en vraagt weinig of geen energie.

We raken er dan ook niet door verzadigd. Dat wil ook zeggen dat je constant met honger rondloopt en je dag en nacht kun eten.

Snelle suikers zorgen ook voor een onstabiele bloedsuikerspiegel waardoor er meer insuline wordt aangemaakt. Dit hormoon regelt je vetopslag en vetverbranding.

Hoe hoger je insulinegehalte, hoe meer vet je zult opslagen.

Zo raak je dus nooit van je overgewicht verlost, integendeel.

Trage suikers zijn een ander verhaal.

Die verteren niet of nauwelijks, vragen veel energie (calorieën) en verlengen je verzadigingsgevoel. Je honger blijft langer achterwege waardoor je automatisch minder eet en sneller afvalt.

Deze langzame of trage suikers zijn een belangrijke bron van energie en kunnen we dus niet missen.

Stoppen met suiker etenDaarnaast zorgt suiker ook voor de aanmaak van dopamine of het gelukshormoon.

Dat zorgt ervoor dat we na het eten van suiker en zoet ons goed voelen.

Hoe meer suiker je eet hoe meer je er wilt van eten.

Zo raken we uiteindelijk verslaafd aan suiker.

Zoals uit recente onderzoeken blijkt is het witte goedje zes keer zo verslavend is dan heroïne.

Wil jij een Gratis Receptenboek ontvangen?

Stoppen met suiker eten: alle koolhydraten zijn suiker

Naast het eten van suiker zorgen ook alle voedingsmiddelen die suiker bevatten voor een onstabiele bloedsuikerspiegel met pieken en dagen.

In principe zijn alle koolhydraten suikers,  ook de langzame.

Gelukkig bestaan er grote verschillen op het vlak van onze gezondheid tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten.

Complexe koolhydraten vinden we vooral in granen en worden veel langzamer vrijgegeven. Zo blijft je bloedsuiker veel stabieler  waardoor er minder insuline wordt aangemaakt.

Fruit met fructose (enkelvoudige koolhydraten) doet onze bloedsuikerspiegel wél sterk stijgen (en dalen).

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en  gezonde recepten zonder witte met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Maar wees gerust. Fruit blijft super gezond.

Onbeperkt fruit eten zoals dat met groenten het geval is, is echter geen goed idee. Dat werkt je suikerverslaving nog in de hand.

Fructose zal ook je natuurlijk verouderingsproces versnellen met een vale en kleurloze huid als uiteindelijk resultaat.

Stoppen met suiker eten door je drang naar zoet weg te nemen

Als je deze aanbevelingen volgt zal je drang naar zoet verdwijnen en kun je makkelijker stoppen met suiker eten:

Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel: stop met het eten van zoete en ongezonde tussendoortjes. Vervang snoep, koekjes of gebak en chips door gezonde tussendoortjes met veel eiwitten en gezonde vetten zoals onbewerkte noten, zaden en pitten

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en  gezonde recepten zonder witte met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Ontbijt koolhydraatarm: met een ontbijt rijk aan snelle koolhydraten en suikers start je de dag al onmiddellijk met een hoge bloedsuikerspiegel. 

Stoppen met suiker etenGezond ontbijten doe je dus met veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten.

Gezond ontbijten doe je met:

Twee sneetjes volkorenbrood

Een omelet met verse groenten en kruiden

Mager broodbeleg en vooral kip- en kalkoenfilet

Magere natuuryoghurt 

Zelf gemaakte ontbijtgranen

Een zelf gemaakte smoothie

Water, koffie of thee zonder melk en suiker (ook geen zoetstoffen)

Blijf voldoende gezonde vetten eten: stoppen met suiker eten betekent niet dat je ook volledig moet stoppen met vetten eten.

 

Gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zijn vooral een belangrijke bron van energie. Ze zijn dus onmisbaar. Daarnaast zorgden deze gezonde vetten voor een maximaal verzadigd gevoel.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en  gezonde recepten zonder witte met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Zo zul je niet alleen minder eten, maar zal ook je trek in zoet verdwijnen.

Stoppen met suiker etenGezonde vetten vind je vooral in:

Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, ongebrand en niet geroosterd

Onbewerkte zaden en pitten

Olie van plantaardige oorsprong zoals olijfolie

Avocado

Vette vis: en vooral wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprotjes, haring en ansjovis

Drink voldoende water: en minstens 2,5 liter per dag. Goede alternatieven zijn kruidenthee of een zelf gemaakte smoothie

Kies voor gezonde tussendoortjes

Gezond en natuurlijk eten zonder geraffineerde witte suiker doe je makkelijker met de vele gezonde voedingstips en aangepaste recepten van de Fitchef Turbo!

Dit mag je van verwachten:

Je gebruikt uitsluitend natuurlijke voeding zonder toegevoegde suikers

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en  gezonde recepten zonder witte met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

2018-01-08T10:28:09+00:00

About the Author:

Francois Appers

Leave A Comment