Minder suiker eten: Met onze tips gaat het makkelijker

Spread the love

Minder suiker eten is nodig om onze gezondheid en ons lichaamsgewicht te verbeteren. We eten allemaal zoveel suiker dat velen onder ons verslaafd aan zijn. Vooral toegevoegde suikers zijn het grootste probleem. Die worden nu zelfs aan voedingsproducten toegevoegd waarvan we denken dat ze gezond zijn. Waarom voedingsproducenten dat doen? Dat ligt voor de hand. Pure suiker is vooral goedkoop, verbetert de smaak en verlengt de houdbaarheidsdatum van onze voeding. Deze toegevoegde suikers bevatten geen gezonde voedingsstoffen en brengen onze gezondheid dus ook niets bij. Waarom zou je ze dan blijven eten?

Minder suiker eten zorgt alleen maar voordelen, maar hoe pak je dat best aan?

Voor je gezondheid kun je producten met vrije suikers maar beter laten staan. Ze zijn vaak sterk bewerkt en bevatten maar weinig nuttige voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Bovendien scheelt het onnodige calorieën en is het beter voor je tanden. Door minder toegevoegde suiker te eten uit je voeding en minder frisdrank en vruchtensap met toegevoegd suiker te drinken kun je makkelijker afvallen en je risico diabetes type II voorkomen.

Minder suiker eten: Hoeveel suiker eten om gezond te zijn?

Alle gezondheidsinstanties en diëtisten zijn het er over eens: om gezond te zijn eet je dagelijks niet meer dan raden ons aan om dagelijks niet meer dan 25 gram toegevoegde suikers te eten. We eten allemaal veel meer suiker. Aan de universiteit van het Nederlandse Wageningen berekende wetenschappers dat we dagelijks gemiddeld 122 gram suiker of 30 klontjes per dag eten. Ons jaarlijks suikergebruik bedraagt zo bijna 45 kilo per persoon, uitsluitend toegevoegde suikers. Suiker uit natuurlijke voeding zoals fruit is hier nog niet eens meegerekend. We eten dus vier keer zo veel toegevoegde suiker dan is toegelaten. Natuurlijke suikers uit groenten tellen niet mee. Verse groenten mag je namelijk onbeperkt eten

Minder suiker eten door bewuster te ontbijten

Ons broodbeleg zoals jam, pindakaas, kant- en- klare ontbijtgranen, cornflakes en muesli barsten van de toegevoegde suikers. Begin je dag met een gezond en vooral eiwitrijk ontbijt met voldoende gezonde, onverzadigde vetten, vetzuren en trage koolhydraten. Vervang deze voedingsproducten met veel toegevoegde suiker door bijvoorbeeld havermout, volkorenbrood, eieren, natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr zonder suiker en andere zoetmakers zoals vruchtenmousse en door een stuk vers fruit. Met een gezond ontbijt ben je langer voldaan en zul je minder eten.

Minder suiker eten door regelmatig te eten

Door regelmatig te eten en dus geen enkele maaltijd over te slaan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. Zo verdwijnt je trek in zoet  en zul je gezonder eten, zonder ongezonde en zoete tussendoortjes. Heb je toch honger tussen twee maaltijden? Eet dan een handjevol of maximaal 25 gram onbewerkte noten, zaden of pitten, een stuk vers fruit of een portie onbewerkte yoghurt.

Frisdrank, energiedrankjes, fruit- en vruchtensappen

Deze populaire dranken zitten barstensvol toegevoegde suikers. Wis je dat één glas frisdrank maar liefst zes klontjes bevat? Energiedrankjes en kant- en- klare fruit- en vruchtensappen doen daar nauwelijks voor onder, integendeel. Je vervangt je favoriete frisdrank vervangen door hun light versie maar water is het gezondste wat je kunt drinken. Bij voorkeur twee liter per dag.

Verborgen suikers

Let op voor zogenaamde verborgen suikers. Voedingsproducenten gebruiken op hun etiketten schuilnamen (meer dan 200) om je te misleiden. Wist je al dat kant- en – klare soepen uit blok of bokaal, sauzen, rijstwafels en groenten uit blik grote hoeveelheden toegevoegde suikers bevatten? Lees dus altijd aandachtig het etiket voor je tot een aankoop beslist. De meest gebruikte schuilnamen voor toegevoegde suikers zijn:

  • Glucose(stroop)
  • Fructose(stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Maltodextrine
  • Maltose
  • Dextrose
  • Sucrose
  • Sacharose
  • Melasse
  • Moutstroop
  • Rijststroop
  • Kandij
  • Invertsuiker
  • Ahornsiroop
  • Nectar
  • Honing
  • Oerzoet
  • Karamel
  • Fruitsap concentraat

Gebruik voortaan natuurlijke suikers

Vervang voortaan toegevoegde suikers door natuurlijke ingrediënten als vanille, zelfgemaakte appelmoes, gember, kaneel. Zo kun je tot meer dan 30 procent minder toegevoegde suikers gebruiken. Natuurlijke stevia en xylitol zijn wel gezonde zoetstoffen die je met een gerust kunt toevoegen aan al je gerechten en aan koffie en thee.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.