Is sukrin een gezonde suikervervanger?

Tijdens mijn voortdurende zoektocht naar een gezonde suikervervanger ontdekte ik onlangs sukrin dat in steeds meer natuurwinkels en bio- shops wordt aangeboden. Sukrin is ook bij ons goed op weg om een van de meest gebruikte alternatieven voor suiker te worden. Maar wat is sukrin nu precies en wat doet het met je gezondheid?

Snel afvallen? Klik hier!

Niets dan positieve reacties op het gebruik van sukrin, maar is dit wel terecht? In principe is Sukrin niet meer dan een merknaam, namelijk voor erythritol, een natuurlijke zoetstof dat verkregen wordt door de fermentatie van glucose met behulp van gist.

Sukrin komt van nature in kleine concentraties voor in fruit, en dan vooral in druiven en in meloenen

Erythritol is ook aanwezig in andere gefermenteerde voedingsstoffen zoals kaas, rode wijn en zuurkool. De zoetkracht van sukrin bedraagt gemiddeld zo’n zeventig procent van dat van klassieke tafelsuiker en bevat weinig of geen calorieën. Dat Erythritol of sukrin als puur natuur wordt omschreven is positief, maar dat wil nog lang niet zeggen dat het bijvoorbeeld gezonder zou zijn dan geraffineerde witte suiker. Deze omstreden soort witte tafelsuiker is immers ook… inderdaad, honderd procent natuurlijk…

Zoetstof uit mais

Zoals eerder reeds gezegd is sukrin in kleine hoeveelheden ook terug te vinden  in bepaalde fruitsoorten en vooral in druiven en in meloenen.

Dat zegt weinig, want sukrin wordt gemaakt uit… mais. Sukrin is een merknaam en hetzelfde als Erythritol of suikeralcohol. Sukrin wordt in je lichaam omgezet in energie en bevat geen calorieën. Dat is in vergelijking met onze klassieke geraffineerde witte tafelsuiker uiteraard een pluspunt. Het voordeel van het ontbreken van calorieën in sukrin moet echter niet overdreven worden. Veel belangrijk is de afkomst van sukrin en welke bewerkingen het onderging vooraleer we het in zowel onze voeding als in dranken gebruiken.

Als gevolg van zijn samenstelling is sukrin veel beter dan kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharine

Gefermenteerde glucose

Erythritol of het bestanddeel waaruit sukrin wordt gemaakt wordt onttrokken aan mais. De aanwezige glucose wordt gefermenteerd, gedroogd en gefilterd en tot slot nog eens extra gezuiverd. Op die manier worden er suikerkristallen gevormd. Het productieproces van sukrin verschilt met andere woorden weinig of niet van dat van de klassieke geraffineerde witte suiker.

 Bloedsuikerspiegel

Erythrital wordt door ons lichaam gemakkelijk opgenomen maar niet afgebroken. Er komt bij dit lichaamsproces dus geen energie vrij. In normale omstandigheden wordt dus geen stijging van je bloedsuikerspiegel waargenomen. Erythritol is op moleculair vlak vergelijkbaar met glucose maar uiteindelijk bestaan er toch enkele belangrijke verschillen tussen beiden.

Wissel sukrin af met veilige en natuurlijke zoetstoffen zoals palmsuiker, kokosbloemsuiker en honing

In tegenstelling tot kunstmatige zoetstoffen als sorbitol en xylitol wordt erythritol wél door je dunne darm opgenomen. Deze stof zal dus in geen enkel geval je dikke darm bereiken zodat de hieraan gelinkte problemen uit blijven.

De voordelen van sukrin:

  • Calorieën: Deze natuurlijke zoetstof bevat geen enkele calorie
  • Diabetes: Sukrin is zelfs geschikt voor diabetici
  • Spijsvertering: Is vriendelijk voor de spijsvertering en heeft geen nagetieve invloed op je darmflora
  • Tandbederf: Is zelfs volledig onschadelijk voor je tanden

De nadelen van sukrin:

  • Vreetbuien: Zoetstoffen zonder calorieën zoals sukrin misleiden je hersenen. Ze denken dat er een hoeveelheid geraffineerde suiker op komst is terwijl dat niet het geval is. In dergelijke gevallen worden we geconfronteerd met onstuitbare vreetbuien met alle nadelige gevolgen daaraan verbonden
  • Geraffineerd: sukrin is net als klassieke witte tafelsuiker een geraffineerd product met alle nadelen daar aan verbonden.
2017-01-04T15:58:28+00:00

About the Author:

Leave A Comment