Is aspartaam veilig en dus gezond of niet?

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die in heel wat suikervrije voeding en light dranken wordt gebruikt als een gezonde suikervervanger. Maar is aspartaam wel zo gezond en dus onschuldig als men de consument wil laten geloven? Aan de hand van de resultaten van tal van wetenschappelijke studies waarschuwen wetenschappers  voor het gebruik van aspartaam en zijn nadelige invloed op onze gezondheid. Volgens de Europese Voedselautoriteit EFSA moeten we ons niet de minste zorgen maken over de schadelijke invloed van aspartaam op onze gezondheid. Tot groot genoegen van de drankenindustrie is aspartaam, althans volgens de EFSA, volkomen onschuldig en veilig. Is dat ook zo of spelen er andere (lees commerciële) belangen mee in dit aanslepend aspartaam debat?

Snel afvallen? Klik hier!

Eén blikje light of suikervrije frisdrank is goed voor 180 mg aspartaam. Volgens wetenschappers is amper 20 mg van dit goedje kankerverwekkend

Als kunstmatige suikervervanger is aspartaam maar liefst tweehonderd keer zoeter dan geraffineerde, en dus erg ongezonde witte suiker. Deze kunstmatige zoetstof wordt in haast alle suikervrije gerechten, frisdranken, maar ook in suikervrije snoep en als zoetjes voor in thee of koffie gebruikt. Aspartaam staat op het label van al deze suikervrije producten vermeldt als E 951.

Met mate gebruiken

Ook volgens allerlei verbruikersorganisatie en overheidsinstanties is aspartaam veilig zolang men het met mate gebruikt. Aspartaam bestaat vooral uit methanol en lichaamseigen aminozuren zoals fenylalanine en asparaginezuur. Aminiozuren zijn de belangrijkste bouwstenen van eiwit. Beide aminozuren komen in zowat alle eiwitten en dus ook in alle voedingsstoffen voor. Zo komt methanol van nature uit voor in fruit, wijn, bier en in allerlei vruchtensappen. Een té grote consumptie van aspartaam kan bij de pasgeboren baby ernstige afwijkingen zoals PKU veroorzaken. Iedere pasgeborene wordt daarop getest met de overbekende hielprik. We hebben fenylalanine ook broodnodig voor het opbouwen van onmisbare en lichaamseigen eiwitten die in je lichaam worden omgezet in neurotransmitters of signaalgevers voor je hersenen. Ruim de helft van aspartaam is fenylalanine.

        • Nadelen van fenylalanine: we mogen van deze stof absoluut niet té veel naar binnen krijgen.Bij een té hoge dosis worden de afvalstoffen opgeslagen in je bloed, met hersenbeschadiging en aangeboren afwijkingen tot gevolg. PKU is dus zo’n aangeboren afwijking. Patiënten die lijden aan deze aangeboren ziekte kunnen dit bestanddeel van aspartaam onmogelijk afbreken.

Ook methanol is erg omstreden

Tijdens het afbreken van aspartaam in ons lichaam wordt methanol gevormd, dat ook door je lichaam wordt aangemaakt. De maximum hoeveelheid methanol die we dagelijks mogen consumeren loopt sterk uiteen. Volgens voorstanders ligt de concentratie aan methanol bij diegenen die dagelijks light frisdranken drinken tot tweehonderd keer lager als de hoeveelheid die schadelijk is voor onze gezondheid.

Volgens vele wetenschappers is een teveel aan aspartaam verantwoordelijk voor het sterk stijgend aantal hyperactieve kinderen met ADHS

Tegenstanders van het gebruik van methanol denken daar evenwel anders over.Volgens recent onderzoek van het Amerikaanse agentschap voor milieu en volksgezondheid is methanol een ‘cumultatief gif’ dat door ons lichaam wordt opgeslagen omdat de uitscheiding van deze stof bijzonder langzaam verloopt. Amerikaanse wetenschappers staan niet alleen in hun besluit nooit meer dan 7,8 mg van dit goedje te gebruiken. Zij berekenden dat één liter light frisdrank maar liefst 56 mg methanol bevat. Zij die uitsluitend kant en klare suikervrije gerechten en light frisdranken gebruiken halen gemakkelijk 250 mg aspartaam per dag…

        • Symptomen van een te hoge methanol inname zijn: hoofdpijn, oorsuizingen, duizeligheid, misselijkheid, spijsverteringsproblemen met verminderde eetlust, chronische vermoeidheid, zwakte, lusteloosheid, pijn in de ledematen, gedragsveranderingen, agressiviteit en problemen met het geheugen

          Aspartaam ligt aan de basis van chronische vermoeidheid

Chronische vermoeidheid

En toch bestempelde de Europese Voedselautoriteit EFSA het gebruik van aspartaam als veilig. Volgens allerlei onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken blijkt nochtans het tegendeel. Daaruit blijft dat een kleine dosis aspartaam hersenbeschadigingen kan doen ontstaan. Wetenschappers kwamen los van elkaar tot het besluit dat een dagelijkse inname van 20 mg aspartaam volstaat om kanker te veroorzaken.

  • Om over na te denken: één blikje cola light bevat maar liefst … 180 mg van dit zoete goedje
  • Te vroeg geboren baby’s: de resultaten van Deense onderzoek bij tal van zwangere vrouwen tonen aan dat er een verband bestaat tussen het drinken van light frisdranken met aspartaam en te vroeg geboren baby’s.
  • Verslavend effect: Italiaanse onderzoeken wezen op hun beurt uit dat aspartaam niet alleen je risico op kanker sterk zou verhogen maar ook een verslavend effect heeft. Aspartaam is niet voor niets tweehonderd keer zoeter dat witte suiker.

ADHD bij kinderen: de laatste wetenschappelijke studies wezen uit dat aspartaam mede aan de basis ligt van hyperactiviteit en ADHD bij kinderen

Aspartaam zou ook verslavend werken. Niet verwonderlijk als je weet dat het maar liefst 200 maal zoeter is dan geraffineerde suiker

Ondanks het feit dat aspartaam door de Europese Voedselautoriteit EFSA als volkomen veilig wordt beschouwd, blijft uiterste waakzaamheid geboden bij de consumptie van aspartaam. Let vooral op bij light en suikervrije frisdranken. Wanneer je uitsluitend dergelijke frisdranken gebruikt zit je al vlug boven de toegestane maximum limiet. Zeker wanneer je weet dat vele wetenschappers een dagelijks gebruik van 20 mg kankerverwekkend kan zijn. Eén blikje light of suikervrije frisrank is in zijn eentje goed voor maar liefst 180 mg aspartaam…

Maak je goede voornemens waar in 2014: eet gezond zonder suiker

Start het nieuwe jaar op een gezonde manier. Eet suikervrij voor een optimale gezondheid en een gezond streefgewicht.

Al ruim 5 jaar helpt Miss Natural mensen om suikervrij te gaan leven middels de online cursus ‘Natuurlijk! Suikervrij’. Al meer dan 9.000 mensen gingen je voor en ervaren de vele voordelen van suikervrij leven. Alle ervaringen en waardevolle feedback van deelnemers hebben wij verwerkt in deze cursus. Er bestaan geen kant-en-klaar diëten of eetmethodes die voor iederéén geschikt zijn. Ieder lichaam is immers uniek. Daarom is het optimaliseren van een gezonde levensstijl een persoonlijke ontdekkingsreis waarbij ik je stap voor stap zal leren wat goed voor je is.

Wil jij naast de info in deze video ook GRATIS elke 3 maanden het Miss Natural Magazine ontvangen? Vul dan hieronder je naam en email adres in, en krijg meteen de eerste uitgave in je mailbox. Blader het magazine heerlijk door als ontspanmoment op je tablet of achter de computer met een kop thee.


2016-09-17T09:40:13+00:00

About the Author:

Leave A Comment