Hoeveel suiker mogen we dagelijks gebruiken?

Zoveel mogelijk suikervrij eten is gezond, maar suiker volledig van je dagelijks menu schrappen is zo goed als onmogelijk. Alle voeding, zelfs de meest gezonde, heeft suiker aan boord. Je lichaam kan onmogelijk zonder suiker om gezond te kunnen functioneren. Suiker zorgt immers voor de onmisbare energie. Maar wat is de maximale hoeveelheid suiker die je dagelijks mag consumeren om gezond te zijn?

iStock_000017525426Medium

Volgens de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) mogen we voortaan nog slechts 25 gram suiker per dag gebruiken. Dat komt overeen met maximum zes theelepels suiker of een halvering van de eerder aanbevolen hoeveelheid suiker van vijftig gram. Vandaag zitten we met een consumptie van gemiddeld 125 gram suiker per dag ver boven de deze maximum toegelaten grens. Iedereen is ervan overtuigd dat we het gebruik van vooral geraffineerde witte suiker drastisch moeten terugschroeven. Een strenge maximumnorm is dus zeker niet misplaatst.

Het massaal gebruik van geraffineerde witte suiker is verantwoordelijk voor overgewicht, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes

Suiker is in zowat alle voedingsproducten aanwezig. Ook in natuurlijke voedingsmiddelen zoals groenten en fruit. Wist je dat één banaan goed is voor maar liefst 17 gram suiker? Eén theelepeltje ketchup bevat evenveel suiker en in een blik frisdrank loopt het suikergehalte op tot tien theelepels of veertig gram suiker.

Suiker is in veel meer producten aanwezig dan je denkt, zelfs in voeding die als uiterst gezond wordt beschouwd zoals yoghurt en allerlei ontbijtgranen

Niet verwonderlijk dat de Wereldgezondheidsorganisatie aan de alarmbel trekt. Tot hiertoe adviseerde deze gezondheidsorganisatie dat onze suikerconsumptie maximum tien procent van onze dagelijkse calorie- inname uit suiker mocht bestaan. Met hun jongste richtlijn inzake suikergebruik wordt de dagelijkse dosis suiker gehalveerd tot amper vijf procent wat gelijk staat met zes theelepels suiker of 25 gram van dit verslavende goedje. Daarbij maakt men geen verschil tussen natuurlijke suikers of toegevoegde suikers.

Light is even ongezond

Omdat iedereen van ons ondertussen wel weet hoe ongezond het gebruik van geraffineerde suiker wel is, grijpen we massaal naar light producten waarbij  suiker wordt vervangen door kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharose. Alle voedingsdeskundigen zijn het er echter over eens dat deze licht voeding zeker niet gezonder is. Light producten bevatten inderdaad weinig of geen suiker, maar des te meer vet en dat is minstens even ongezond als suiker.

Minder eten en meer bewegen is de enige manier om gezond af te slanken

De hoeveelheid suiker in veel gebruikte voedingsmiddelen:

  • Fruit in blik van 250 gram: bevat 40 gram suiker
  • Chocolademelk van 33 cl: tot 35 gram suiker
  • Eén blikje cola van 33 cl: 40 gram suiker
  • Eén energiedrankje van 25 cl:35 gram suiker
  • Eén smoothie van 25 cl uit de supermarkt: 35 gram suiker
  • Veertig gram ontbijtgranen: bevat 20 gram suiker
  • Eén flesje fruitsap van 25 cl: 30 gram suiker
  • Yoghurt met fruit en granen van 25 gram: 18 gram suiker
  • Eén banaan: 16 gram suiker
  • Vijftig gram gedroogde abrikozen: 27 gram suiker
  • Eén appel: tot 11 gram suiker
  • Honderd gram blauwe druiven: 11,3 gram suiker
  • Eén glas appelsap (150 ml): 15 gram suiker
  • Honderd gram quinoa: 10 gram suiker
  • Honderd gram havervlokken: 0,6 gram suiker
  • Twintig gram magere smeerkaas: 1,1 gram suiker
  • Eén glas of 150 ml gewone magere melk: 7,3 gram suiker
2017-01-04T15:58:28+00:00

About the Author:

Leave A Comment