Het beste fruit voor diabetici in een koolhydraatarm eetpatroon

Spread the love

Het beste fruit voor diabetici zijn die soorten met de kleinste hoeveelheid fruitsuikers. Fruit is gezond. Het is rijk aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Maar daarnaast bevat fruit bevat ook fruitsuikers. Deze natuurlijke suikers zijn uiteraard veel gezonder dan toegevoegde suikers, maar het blijven suikers. En vooral diabetici moeten daar erg voorzichtig mee zijn. Veel diabetici eten ook koolhydraatarm. Zij moeten zéker oppassen met welk soort en hoeveel fruit ze eten.

Welk fruit bevat het minste fruitsuikers en is geschikt voor diabetici?

Door de aanwezigheid van fruitsuikers, eten we fruit niet onbeperkt zoals groenten. Dat is zeker zo voor diabetici. Die mogen wél fruit eten, maar in beperkte mate. En dan nog bij voorkeur fruit met het kleinste gehalte aan fruitsuikers. De Nederlandse Diabetes Federatie gaf onlangs nieuwe richtlijnen voor een gezond, gevarieerd en evenwichtig eetpatroon voor diabetici. Dat zijn dan vooral het mediterrane, het vegetarische dieet en het koolhydraatarme eetpatroon. Deze eetpatronen hebben onbewerkte en dus puur natuurlijke voeding als basis. Dat zijn dan vooral verse groenten, onbewerkte noten, bonen, (vette) vis, mager vlees, zuivelproducten en plantaardige soorten olie zoals olijfolie en zonnebloemolie.

Het beste fruit voor diabetici: Hoeveel fruit eten per dag?

De hoeveelheid fruit dat je als diabetespatiënt dagelijks mag eten hangt voor meerdere factoren af. In een mediterraan of vegetarisch eetpatroon passen maximaal verschillende stukken fruit per dag. Welke soorten fruit je eet, maakt weinig verschil uit. Variëren is hierbij het belangrijkste.

Het beste fruit voor diabetici in een koolhydraatarm eetpatroon

Ben je diabetes patiënt, en volg je een koolhydraatarm eetpatroon? Dan zul je je fruitconsumptie meten beperken tot slechts één stuk per dag. Je eet dan meer groenten. Die zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen, zijn suikervrij en bevatten weinig of geen calorieën. Groenten eet je dus onbeperkt en minstens 300 gram per dag.

Dit zijn de beste fruitsoorten voor diabetici

 

 

 

 

 

Hou ja als diabetespatiënt en volger van een koolhydraatarm dieet van fruit? Let dan niet alleen op de hoeveelheid, maar vooral op de soorten fruit die je eet.

Het beste fruit dat je dagelijks kunt eten en hun hoeveelheid:

  • Alle soorten bessen: vooral blauwe en zware bessen, maar nooit meer dan 100 gram per dag
  • Aardbeien: 100 gram per dag
  • Frambozen: 100 gram
  • Bramen: 125 gram
  • Citrusvruchten: een sinaasappel, een mandarijntjes, een kiwi, een grapefruit, een citroen, een limoen, een nectarine, een perzik of een schijfje meloen van 120 gram

Fruitsoorten die diabetici best zoveel mogelijk beperken zijn vooral:

  • Bananen
  • Druiven
  • Mango’s
  • Appels 

Uiteraard speelt zeker ook de hoeveelheid van  deze fruitsoorten een belangrijke rol. Zijn druiven je favoriete fruit? Eet er dan niet meer dan tien per dag. Eet maximaal veertig gram mango per dag, een vierde banaan of een halve appel.

Fruit eet je en drink je niet

Om maximaal van al hun gezondheidsvoordelen te genieten eet je fruit zo uit het vuistje en mét schil. Zo krijg je alle voedingsvezels uit fruit naar binnen. Fruit- of vruchtensap bevat geen vezels waardoor je puur fruitsuiker drinkt.

Het beste fruit voor diabetici: Wat met smoothies?

Hoe zit het dan met smoothies? Kant- en- klare smoothies kun je best laten staan. Die zijn rijk aan toegevoegde suikers en zijn dus echte caloriebommen. Een gezonde smoothie maak je best zelf. Gebruik daarbij vooral veel groenten en enkele plakjes van je favoriete fruit. Zo krijg je met een zelf gemaakte smoothie wél vezels naar binnen. Die geven je wél minder snel en lang niet zo’n langdurig verzadigd gevoel dan vers fruit.  niet zo langdurig. Wees wél zuinig met het verwerken van banaan, sinaasappel, druiven en mango in je zelf gemaakte smoothie.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.