Helemaal geen suiker eten

Helemaal geen suiker eten: kan dat en is dat wel een goed idee?

Helemaal geen suiker eten wordt aangeraden voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen. Volledig suikervrij eten is echter onmogelijk. Gezonde voeding zoals sommige verse groenten, fruit, zuivel en granen bevatten van nature ook suikers. Toch passen ze in een gezond en natuurlijk eetpatroon. Natuurlijke suikers zijn namelijk lang niet zo ongezond dan toegevoegde suikers.  Voeding met toegevoegde suikers bevatten ook veel minder gezonde voedingsstoffen. Dat zijn vooral vitaminen, mineralen, voedingsvezels, en eiwitten. Zelfs als je zo gezond mogelijk eet krijg je (fruit) suikers naar binnen. Dat is geen probleem, als je bijvoorbeeld ook je favoriete fruit met mate eet. 

Helemaal geen suiker eten is overigens geen goed idee. Natuurlijke suikers zijn namelijk een gezonde bron van onmisbare energie.

In een suikervrij voedingspatroon zou je dus ook sommige groenten zoals tomaten, fruit, mais, zuivelproducten zoals melk, ontbijtgranen en brood mogen eten. Helemaal geen suikers eten is niet alleen onmogelijk maar ook geen goed idee.

Suikerarm eten is dus zeker niet hetzelfde dan suikervrij eten

Suikerarm eten is wél een goed idee en niet hetzelfde dan suikervrij eten zoals door dieetgoeroes wordt aangeprezen. Koolhydraatarm eten is wel mogelijk en wordt zelfs sterk aangeraden. gezond. Koolhydraten zijn naast suikers ook zetmeel en voedingsvezels. Hieruit blijkt dat gelukkig niet alle koolhydraten hetzelfde zijn. We maken namelijk het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten.

Lees ook: Dieet plan zonder suiker en wat dit voor onze gezondheid kan betekenen

Helemaal geen suiker eten: Snelle koolhydraten

Dat zijn vooral suiker en zetmeel. Beiden bevatten helemaal geen gezonde voedingsstoffen en een belangrijke oorzaak van overgewicht. Het zijn echte caloriebommen. Snelle suikers brengen onze gezondheid niets bij. Ze worden niet voor niets ‘lege calorieën’ genoemd. Je kunt ze dus maar best helemaal niet meer eten. Voeding rijk aan snelle koolhydraten:

  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Geraffineerde witte deegwaren, rijst en aardappelen
  • Frisdranken en energiedranken, ook hun light versie
  • Alle bewerkte voeding
  • Gefrituurde gerechten
  • Kant en klare voeding
  • Diepvriesmaaltijden
  • Kant en klare fruit- en vruchtensappen
  • Light voeding
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen!

De nadelen van snelle suikers 

Snelle koolhydraten en vooral witte suikers zorgen voor vele gezondheidsnadelen. Ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Ze zorgen ook voor belangrijke tekorten vitaminen en mineralen. Als je teveel voeding eet met deze toegevoegde suikers is de kans groot dat je vroeg of laat met een tekort aan zink en magnesium krijgt te kampen. De tekorten zijn het gevolg van ons verteringsproces van van suiker. We gebruiken vitaminen en mineralen uit onze reserves om suiker uit onze voeding af te breken. De belangrijkste nadelen van snelle suikers en het daaraan verbonden vitaminen en mineralen zijn:

  • Overgewicht
  • Teveel buikvet
  • Verstoorde hormonen
  • Te veel slechte LDL- cholesterol
  • Hoge bloeddruk
  • Te veel vet (triglyceriden) in ons bloed
  • Een zwak immuunsysteem en een lage natuurlijke weerstand
  • Ontstekingen
  • Ernstig energietekort
  • Vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Spijsverteringsproblemen en een ongezonde darmflora met gistvorming in onze darmen
  • Diabetes

Helemaal geen suiker eten: Trage koolhydraten 

Die zorgen gelukkig voor een andere en gezonder verhaal. Trage koolhydraten bevatten vooral voedingsvezels. Die zijn door de aanwezigheid van gezonde voedingsstoffen wél onmisbaar. Daarnaast zorgen ze voor een snel en langdurig voldaan gevoel zodat we minder en sneller afvallen. Trage koolhydraten leveren ons ook de nodige energie om dagelijks goed te kunnen functioneren. Deze gezonde koolhydraten zijn vooral aanwezig in:  

  • Verse groenten en groene bladgroenten
  • Peulvruchten: zoals erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten. Deze peulvruchten barsten ook van hoogwaardige eiwitten
  • Fruit
  • Volkorengranen: haver, zemelen, boekweit, bulgar, volkoren couscous en quinoa
  • Volkorenproducten: volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Zuivel en zuiverproducten: vooral melk, onbewerkte natuuryoghurt, Griekse yoghurt en kwark zonder toevoegingen
  • Onverzadigde vetten: zoals olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, avocado, vette vis, noten, zaden en olijven
  • Eiwitten: zoals in vlees (vooral wild en gevogelte), wild gevangen en vette vis, zuivel (vooral rauwe, ongepasteuriseerd zuivel), onbewerkte noten, zaden en pitten, peulvruchten en in eieren.


Het voedingscentrum adviseert dat wie gezond wil eten gemiddeld tussen de 40 en 70 procent van zijn energie uit koolhydraten haalt. Eten volgens de Schijf geeft je de meeste garantie op gezond en natuurlijk eten zonder toegevoegde suikers.

Lees ook: Koolhydraatarm ontbijt doet je snel afvallen en is gezond voor diabetici

De voordelen van een gezond eetpatroon zonder toegevoegde suikers

Een gezond en natuurlijk eetpatroon zonder toegevoegde suikers heeft vele voordelen. Je ziet er veel beter uit met een strak, jong en glanzende huid.

Eten zonder toegevoegde suikers doet ons makkelijker afvallen

Het teveel aan toegevoegde snelle suikers zetten we om in vet. Je komt dus verder aan in plaats van overgewicht te verliezen. Met het schrappen van voeding met toegevoegde suikers krijg je minder calorieën waardoor je sneller je overgewicht verliest.

Eten zonder toegevoegde suikers zorgt voor meer stabiele bloedsuikerspiegel

Snelle suikers zorgen voor een onstabiele bloedsuikerspiegel. Dat is een belangrijke oorzaak vermoeidheid en van diabetes type 2. Zonder toegevoegde suikers blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.

Eten zonder toegevoegde suikers voorkomt onbeheersbare (vr) eetbuien 

Zonder toegevoegde snelle suikers eet je uiteraard veel gezonder met meer onbewerkte voeding. Zo vullen we regelmatig onze voorraad gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, voedingsstoffen, eiwitten en sterke antioxidanten aan. We krijgen snel een langdurig voldaan gevoel waardoor we minder eten en afvallen.

Zonder toegevoegde suikers verkleint ons risico op (ernstige) aandoeningen

Door het schrappen van snelle suikers versterken we ons immuunsysteem waardoor we ons steeds beter in ons vel gaan voelen. Een verhoogde natuurlijke weerstand verkleint onze kans op veel voorkomende aandoeningen zoals verkoudheden, griep, corona, infecties van onze luchtwegen, bronchitis, cellulitis, hoofdpijn en migraine. Het verbetert onze spijsvertering, zorgt voor een gezonde darmflora en voor een regelmatige en soepele stoelgang. Ongezonde, geraffineerde witte suiker vervang je best door:

  • Vers fruit
  • Onbewerkte natuur honing zonder toevoegingen, rechtstreeks van bij de imker
  • Appelstroop
  • Kokosbloemsuiker
  • Pure stevia zonder maltodextrine

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen zonder toegevoegde suiker doe je alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen!

About the author

Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website.
Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had.
Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.
Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.

Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.