Gezonder eten met minder suiker verkleint risico op veel voorkomende aandoeningen

Gezonder etenGezonder eten is noodzakelijk om niet alleen je algemene gezondheid te verbeteren maar even goed om makkelijker af te vallen.

Besloot jij ook om voortaan gezonder te eten? Dat valt uiteraard alleen maar toe te juichen. Om gezonder eten mogelijk te maken zul je in de eerste plaats minder suiker moeten eten.

Dat lijkt moeilijk maar gaat makkelijker dan je denkt. Heel wat voedingsmiddelen barsten van de toegevoegde suikers maar we beschikken over heel wat natuurvoeding zonder witte suiker.

Natuurlijke suikers zijn uiteraard ook suiker maar veel minder schadelijk dan geraffineerde witte suiker. Gezonder eten zonder suiker is best mogelijk maar gaat uiteraard niet vanzelf.

Hoe kun je gezonder eten met zo weinig mogelijk geraffineerde suikers? 

Geraffineerde witte suiker brengt je gezondheid ernstig in gevaar. Dat weten we al veel langer, maar toch eten we meer en meer zoetigheden. Suiker werkt immers verslavend.

Gezonder eten zonder witte suiker geeft je meer energie en en verkleint je risico op ceel voorkomende aandoeningen aanzienlijk.

Gezonder eten is eten met zo weinig mogelijk witte suiker

We kennen ze allemaal, de vele gezondheidsrisico’s als gevolg van te suikerrijk eten. Geraffineerde suiker is oorzaak van:

  • Aderverkalking
  • Levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Kanker en vooral: darmkanker, borstkanker, maagkanker en prostaatkanker

Door zoveel mogelijk suiker van je dagelijks menu te schrappen verbeter je aanzienlijk je gezondheid en lichaamsgewicht waardoor je levenskwaliteit verhoogt.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Witte suiker is geen natuurproduct

Geraffineerde witte suiker vind je niet in de natuur. Suiker wordt nochtans gewonnen uit suikerbiet. Bij de productie worden echter alle voedingsvezels, vitaminen en mineralen aan suikerbiet onttrokken.

Witte suiker wordt razendsnel door je lichaam opgenomen en zorgt zo voor heel wat gezondheidsproblemen zoals:

  • Een onstabiele bloedsuikerspiegel: dat zorgt voor de extra aanmaak van insuline
  • De extra aanmaak van insuline: een hormoon dat je vetverbrandingsproces regelt. Hoe groter de hoeveelheid insuline in je bloed hoe minder vet je verbrandt
  • Vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Allerlei infecties zoals candida

Je kunt dit alles voorkomen door de consumptie van geraffineerde witte suiker zoveel mogelijk te beperken.

Gezonder eten zonder suiker doe je door de etiketten op voedingsproducten te lezen 

Dat is zeker nodig. De voedingsindustrie probeert ons zoveel mogelijk te misleiden door suiker op zoveel mogelijk andere benamingen op de etiketten van hun producten te plaatsen.

Veel voorkomende benamingen voor witte suiker zijn:  

  • Dextrose
  • Basterdsuiker
  • Glucose- fructose stroop
  • Fructose
  • Fructose stroop
  • Bruine suiker
  • Glucosestroop
  • Siroop
  • Invert suiker
  • Kristalsuiker
  • Melasse
  • Rietsuiker
JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Gezonder eten door zelf te koken

Gezonder eten doe je door dagelijks zelf te koken. Gebruik daarbij uitsluitend natuurlijke producten. Maak ook zelf je sauzen, soepen en dressings.

In een gezond eetpatroon eet je zo weinig mogelijk:

  • Gefrituurde gerechten
  • Kant- en- klare maaltijden
  • Diepvriesmaaltijden 

Deze voeding barst niet alleen van de toegevoegde suikers maar even goed van chemische stoffen zoals geur- , kleur- , smaak- en bewaarstoffen.

Gezonder eten zonder light producten

Diegenen die vooral iets aan hun buikje en overgewicht willen doen vervangen alle suikerrijke voeding door light producten en denken zo gezond bezig te zijn. Niet dus.

Light producten moeten wettelijk minstens 30% minder calorieën bevatten dan hun originele versie. De wet zegt echter niets over de manier waarop men het aantal calorieën moet verlagen.

Dat kan op twee manieren. Door ofwel de concentratie aan geraffineerde suiker op de hoeveelheid ongezonde verzadigde vetten of transvetten te verminderen.

Een light product kan zo wel minder suiker maar… zelfs meer vetten bevatten dan het product mét witte suiker.

De consumptie van geraffineerde witte suikers beperk je door:

  • Het drinken van koffie en thee zonder suiker
  • Frisdranken, kant- en- klare vruchtensappen en energiedranken van je menu te schrappen.
  • Bovengenoemde dranken niet te vervangen door hun light variant. Die zijn immers even ongezond.
  • Hou je van zoet? Gebruik dan met mate fruit als smaakmaker 
  • Drink dagelijks een drietal zelf gemaakte smoothies. Dat is veel gezonder dan vruchten- en fruitsappen
  • Snelle koolhydraten zoals witte suiker vind je ook in snoep, koekjes en gebak, in wit brood, witte pasta en rijst, maar even goed in gekookte aardappelen en in chips.

Conclusie:

Gezonder eten en je lichaamsgewicht verbeteren doe je door zo weinig mogelijk geraffineerde witte suiker te eten.

Suikervrij dieet

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!
2017-10-14T12:05:38+00:00

About the Author:

Leave A Comment