Gezond tussendoortje zonder suiker: cake met haver en appelmoes

Een gezond tussendoortje is er in de eerste plaats een zonder suiker. Besloot je recent suikervrij te gaan eten? Dat valt alleen maar toe te juichen maar om dit voornemen te laten slagen zijn gezonde tussendoortjes zonder geraffineerde witte suiker onmisbaar.

Tussendoortjes of snacks zijn meestal vet en zoet en oorzaak van ongezond buikvet en overgewicht. Dat is niet alles. Ook veel voorkomende aandoeningen vinden hun oorsprong bij deze suiker- en vetrijke tussendoortjes om een vroegtijdige honger te stillen.

Hoe meer je van deze ongezonde snacks eet, hoe groter je trek en hoe meer je ervan, zult snoepen. Als je voortaan zo suikerarm als mogelijk wilt eten, zul je dus ook voor gezonde tussendoortjes zonder suiker moeten kiezen.  

Voor velen lijkt dit onmogelijk maar dit recept voor een suikerarme cake met haver, roggemeel en zelf gemaakte appelmoes is er een goed én gezond voorbeeld van.

Deze suikervrije cake met zelf gemaakte appelmoes is niet alleen super gezond, maar bovendien nog erg lekker ook. Begrijpelijk want wat is er gezonder dan fruit?

Haver en roggemeel, de andere natuurlijke ingrediënten van dit gezond tussendoortje zonder suiker, mogen er ook zijn. Ook zij horen thuis in een gezond eetpatroon met uitsluitend natuurlijke ingrediënten.

Wat wil je nog meer, genieten van een gezond tussendoortje dat weinig of geen suiker bevat en bovendien nog erg lekker is ook? Zeker proberen dus, je zal het je beslist niet beklagen.

De gezondheidsvoordelen van haver

Precies zoals tarwe, gerst en rogge behoort ook haver tot de uitgebreide familie van de grassen.  Vergeleken met andere grassoorten groeien haverkorrels verder uiteen.

Meer recepten en suikervrije recepten voor een suikervrij ontbijt, lunch, avondmaal Gezond tussendoortjeen gezonde tussendoortjes, vind je HIER

Haver is rijk aan gezonde voedingsstoffen waaronder:

  • Vitaminen: vooral vitamine A, B1, B2, B6, B11 en B12, vitamine C en D
  • Mineralen: vooral natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, koper en zink
  • Eiwitten
  • Voedingsvezels

 Haver zorgt voor:

  • Makkelijker gewicht verliezen
  • Een goede spijsvertering met een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang
  • Betere prestaties
  • Een gezond functionerende galblaas en lever
  • Minder brandend maagzuur

Meer recepten en suikervrije recepten voor een suikervrij ontbijt, lunch, avondmaal en gezonde tussendoortjes, vind je HIER

Appelen zijn puur natuur

We moeten zeker niet meer herhalen dat niets gezonder is dan fruit. Fruit is puur natuur en daar horen zeker appelen bij. Appelen zijn rijk aan alle onmisbare en gezonde voedingsstoffen. Zonder kan je lichaam onmogelijk goed functioneren zeker niet als je op een verantwoorde manier je overgewicht definitief wilt verliezen.

De gezonde voedingsstoffen van appelen op een rijtje: 

  • Vitaminen: zoals B1, B2, B6, B11 en vitamine C
  • Mineralen: waaronder natrium, kalium, calcium, ijzer, magnesium fosfor, koper en zink
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten

Appelen verkleinen je risico op:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Astma

Recept gezond tussendoortje: suikervrije cake met haver, moerbeien en appelmoes

Ingrediënten: 100 gram havermout, 65 gram roggemeel, 300 gram zelf gemaakte appelmoes, 3 eieren, 1 theelepel lijnzaad, 100 gram fijn gehakte moerbeien en verse dadels, 2 theelepels bak soda, 1 eetlepel appelazijn, snufje zout, en 1/4 in schijfjes gesneden appel

Meer recepten en suikervrije recepten voor een suikervrij ontbijt, lunch, avondmaal en gezonde tussendoortjes, vind je HIER

Bereiding:

  • Verwarm je oven voor op 180 graden
  • Maal de havermout tot meel
  • Meng dit met het roggemeel, de bak soda, het lijnzaad en een snufje zout
  • Klop de eieren los en meng deze samen met de appelmoes en appel azijn door het droge mengsel
  • Doe de in stukjes gesneden moerbeien en dadels er bij
  • Bekleed een cakevorm met bakpapier en schep het mengsel in de cakevorm
  • Plaats als garnering enkele plakjes appel in je cake
  • Plaats de cakevorm dan in je oven en bak deze gedurende ongeveer 35 minuten
  • Deze baktijd verschilt van oven tot oven kan per oven. Zorg er voor dat je cake een beetje zacht blijft

Gezond tussendoortjeMeer recepten en suikervrije recepten voor een suikervrij ontbijt, lunch, avondmaal en gezonde tussendoortjes, vind je HIER

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

  • Regelmatig te bewegen: dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo zijn daarvoor voldoende. Hoe groter je inspanningen hoe meer energie je verbruikt en hoe lager je behoefte aan het hormoon insuline
  • Regelmatig te ontspannen en voldoende te slapen: hoe stress gevoeliger en hoger je stresswaarden hoe meer glycogeen je lever naar je bloed stuurt. Glycogeen is afkomstig van de hoeveelheid glucose en doet je bloedsuikerspiegel razendsnel stijgen
2017-10-14T12:03:44+00:00

About the Author:

Leave A Comment