Dit eet je in een koolhydraatarm voedingspatroon zonder suikers

Een koolhydraatarm voedingspatroon is erg populair bij diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen en tegelijk hun gezondheid willen verbeteren door zo weinig mogelijk geraffineerde witte suikers te eten. 

Koolhydraatarm eten betekent niet dat je voortaan geen koolhydraten meer mag eten.

Koolhydraatarm is niet hetzelfde dan koolhydraatvrij.

Een gevarieerd koolhydraatarm voedingspatroon bestaat naast veel eiwitten ook uit gezonde onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Op die manier beschikken we altijd over voldoende vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.

Maar wat kun je best eten in een koolhydraatarm voedingspatroon om gezond en gemakkelijk af te vallen?

Koolhydraatarm voedingspatroonEr bestaat een groot verschil tussen snellen (suikers en zetmeel) en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen zoals:

Aderverkalking

Hart- en vaatziekten

Een verstoort cholesterolgehalte

Hormonen uit evenwicht

Hoge bloeddruk

Diabetes

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Trage koolhydraten daarentegen zijn onmisbaar voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Allemaal factoren die je helpen bij het afvallen.

Trage koolhydraten verteren ook niet of nauwelijks. Ze vragen  veel energie en blijven lang in je spijsverteringsstelsel aanwezig. Ze geven ons onmiddellijk een voldaan gevoel waardoor je honger snel is gestild en je automatisch minder eet.

Er wordt aan steeds meer voedingsproducten suiker toegevoegd. Om hun smaak te verbeteren en hun bewaartijd te verlengen.

Het is dan ook steeds moeilijker om koolhydraatarme producten zonder toegevoegde suikers te vinden. Natuurlijke suikers zijn ook suikers maar veel gezonder. Deze natuurlijke suikers zoals in groenten en fruit zet je lichaam niet om in glucose.

Dat wil echter niet zeggen dat je voeding rijk aan natuurlijke suikers mag eten. Zeker ook geen fruit. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag te eten.

Koolhydraatarm voedingspatroon  met trage koolhydraten maakt je gezond en slank

Gezonde en dus trage koolhydraten zijn een belangrijke bron van alle nodige gezonde voedingsstoffen  die je gezond en slank maken.

Zo’n koolhydraatarm voedingspatroon is naast veel eiwitten, gezonde onverzadigde vetten en trage koolhydraten ook rijk aan vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.

Vele extreme en dus ongezonde crash diëten hebben veel minder voedingsstoffen aan boord.

De belangrijkste symptomen van een tekort aan gezonde voedingsstoffen zijn:

Koolhydraatarm voedingspatroonGebrek aan energie

Vermoeidheid en chronische vermoeidheid

Een verstoorde spijsvertering

Misselijkheid 

Een verzwakt immuunsysteem

Een gebrek aan natuurlijke weerstand waardoor je risico op verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen zoals bronchitis sterk toeneemt

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!

Dit eet je in een gezond koolhydraatarm voedingspatroon 

Iedere voedingsgroep bezit voedingsmiddelen met de gezondste koolhydraten. Deze horen uiteraard thuis in  ieder gezond  en koolhydraatarm voedingspatroon om gemakkelijk af te vallen.

Deze gezondste koolhydraten eet je in een koolhydraatarm voedingspatroon:

Koolhydraatarme groenten: en vooral groene bladgroenten spinazie, broccoli, andijvie, sla, alle groene soorten kolen, tuin- waterkers maar ook courgettes, tomaten, selderij, aubergines, paprika’s, pompoenen, Boerenkool, Asperge, Witte Kool, Rode Kool, Komkommer, Uien, Paksoi, Waterkers, Radijs en Chilipepers. en paddenstoelen

Koolhydraatarm Fruit: aardbeien, abrikozen, kiwi’s, passievruchten, citrusvruchten, avocado, appelen, peren, bananen, mango’s, papaja, kokosnoot, druiven, rabarber, meloenen, blauwe en zwarte bessen en perziken.

Sojabonen en tofu

Koolhydraatarm vlees: en vooral wit vlees zoals kip en kalkoen maar ook magere steak, rund- en lamsvlees. Bevatten hoge concentraties eiwitten en gezonde vetten

Vette soorten vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis. Vette vis is een belangrijke bron van gezonde vis vetzuren en vooral van omega 3 vetzuren

Koolhydraatarm voedingspatroonSchaal- en schelpdieren: mosselen, oesters, kreeft, krab en garnalen

Koolhydraatarme zuivelproducten: magere kaas  en Hüttenkäse (+ 20), magere natuuryoghurt, Griekse natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen, boter en eieren

Koolhydraatarme noten, pitten en zaden: vooral amandelen, hazelnoten, walnoten, pecanoten, macadamianoten, paranoten, kastanjes en pistachenoten, lijnzaad, sesamzaad, chiazaad, zonnebloempitten granaatappelpitten, pompoenpitten

Koolhydraatarme oliën: zoals olijfolie, kokosolie, sesamolie, avocado- olie,

Koolhydraatarme dranken: water, koffie, groene thee, eiwit shakes, gezonde en zelf gemaakte smoothies,

Je gezondheid verbeteren, meer vet verbranden en gemakkelijker afvallen doe je door geen geraffineerde witte suiker te eten.

Suikervrij dieet

Zo ben je in slechts 20 dagen suikervrij! 

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! ik wil meer informatie over suikervrij eten en suikervrije recepten!
2017-10-14T12:08:01+00:00

About the Author:

Leave A Comment