Diabetes voorkomen

Diabetes voorkomen door gezonder te leven: Zo pak je dit best aan

Diabetes voorkomen met gezonde en natuurlijke voeding en voldoende beweging kan best. Maar dan wel alleen bij diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes. Aan diabetes type 1 is niets te doen. Diabetici met diabetes type 2 hebben vaak overgewicht. Daar moet je dus dringend wat aan doen. Dat kan door je huidig (ongezond) voedingspatroon drastisch te wijzigen. Je eet dan veel verse groenten en fruit en beweegt meer. Wanneer we ons daaraan houden is diabetes type 2 hou je dit niet alleen makkelijk onder controle. Het is dan zelfs omkeerbaar en dus te genezen.

Wat eet je best wel en wat niet bij diabetes type 2?

Het aantal patiënten met diabetes neemt jaarlijks sterk toe. Een andere vaststelling: diabetici worden ook alsmaar jonger. Diabetes type 2 is wordt eigenlijk al lang niet meer gelinkt aan aan leeftijd. Dat is het gevolg van ons ongezond eetpatroon met veel teveel geraffineerde witte suiker. Zo zijn er haast geen voedingsproducten meer te vinden waar geen suiker wordt aan toegevoegd. Daarmee willen producenten niet aleen de smaak maar ook de houdbaarheidsdatum verbeteren. Een ander doorslaggevend argument is de prijs van pure suiker. Die kost nauwelijks nog iets. Heb je last van diabetes type 2 en wil je er zo vlug mogelijk van af? Dat kan, maar dan zul je in de eerste plaats gezonder moeten gaan leven.

Diabetes voorkomen met meer bewegen

Regelmatig en best dagelijks bewegen is even belangrijk dan gezond eten om diabetes te overwinnen. En neen, bewegen zoals een topsporters is daar niet eens voor nodig, integendeel. Beweeg je weinig of niet en heb je een zittend beroep? Dan volstaat een half uurtje wandelen, lopen of joggen om je gezondheid gevoelig te verbeteren. Je moet dus zeker niet naar de fitness of de sportschool. Meer bewegen is ook een aanrader als je al diabetes hebt.  Voldoende bewegen zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Dat staat centraal als je diabetes hebt.

JA! IK WIL MEER INFORMATIE OVER SUIKERVRIJ ETEN EN SUIKERVRIJE RECEPTEN!

Diabetes voorkomen door te stoppen met snelle koolhydraten (suiker)

Voeding met veel toegevoegde suikers vergroot uiteraard ons risico op diabetes. We breken suiker razendsnel af en de kleine suikermoleculen worden even snel door onze bloed opgenomen. Dat zorgt voor een onstabiele bloedsuikerspiegel met hoge pieken en dalen. Daardoor maakt onze alvleesklier meer insuline aan. Dit hormoon helpt de suiker uit ons bloed te verwijderen halen en naar onze lichaamscellen te brengen. Bij prediabetes zijn die cellen resistent voor de werking van insuline. Daardoor blijft onze bloedsuikerspiegel constant hoog. Dit probeert onze alvleesklier te compenseren door nog meer insuline aan te maken. Dat blijft onze bloedsuiker en insulineniveaus verhogen wat uiteindelijk diabetes type 2 veroorzaakt. Gezond eten verlaagt niet allen ons risico. Het kan diabetes type 2 zelfs helemaal genezen. Eet dus gevarieerd met veel verse groenten en een beperkte consumptie van fruit wegens de aanwezigheid van natuurlijke fruitsuikers. Bij diabetes type 2 eet zo weinig mogelijk:

  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Witte broodsoorten, geraffineerde deegwaren en rijst
  • Frisdranken en hun light varianten
  • Kant en klare gerechten
  • Kant en klare fruit- en vruchtensappen
  • Diepvriesmaaltijden

Koolhydraatarm eten is niet hetzelfde dan helemaal geen koolhydraten eten

Maar schrap niet alle soorten koolhydraten van je dagelijks menu. Snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel bevatten geen gezonde voedingsstoffen en brengen onze gezondheid niets bij, integendeel. Ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht. Voeding met dit soort koolhydraten laat je dus best links liggen.

Trage koolhydraten onmisbaar als bron van energie

Anders is het gesteld met trage koolhydraten. Die vinden we vooral in:

  • Alle volkorengranen: en vooral in haver, zemelen, boekweit, gierst, bulgar, quinoa, volkoren tarwe en rogge
  • Volkoren producten: zoals alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst, bruine rijst en couscous
  • Verse groenten
  • Vers fruit
  • Peulvruchten: zoals erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Zuivel en zuivelproducten: vooral kaas (+20) melk, karnemelk, magere natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen

Langzame koolhydraten verteren moeilijker, vragen veel energie en blijven veel langer in onze spijsvertering aanwezig. Ze verminderen onze eetlust en dat is uiteraard goed nieuws voor diegenen die makkelijker willen afvallen. Onze bloedsuikerspiegel blijft zo ook veel stabieler.

Diabetes voorkomen zonder bewerkte voeding

Die zijn niet alleen rijk aan toegevoegde suikers maar even goed aan ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Die zorgen voor:

  • Overgewicht en ongezond (buik)vet
  • Aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Verstoorde hormonen
  • Een onevenwichtig cholesterolgehalte
  • Te veel triglyceriden (vetten) in ons bloed
  • Diabetes

Veel verse groenten, fruit onbewerkte noten, zaden en pitten, vette vis, mager vlees zoals kip en kalkoen en andere plantaardige voeding kan hieraan verhelpen. Resultaten van vele en grootschalige onderzoeken toonden aan dat ongezond eten ons risico met meer dan 30 procent verhoogt.

Diabetes voorkomen met voldoende vitamine D

Vitamine D maken we niet zelf aan maar wel door de zon. Daarom is het belangrijk om dagelijks een half uurtje buiten te wandelen, lopen, joggen of te fietsen. Doe dat zeker ook bij slecht weer en in de winter. Vitamine D is in beperkte hoeveelheden ook aanwezig in vis en vooral vette vis en in levertraan.

Diabetes voorkomen door genoeg water te drinken

Dagelijks genoeg water drinken, minstens 2,5 liter, is een andere manier om diabetes type 2 te voorkomen of de symptomen ervan te verzachten. Water drinken helpt onze bloedsuiker- en insulineniveaus stabieler te houden. Verder hydrateert water ons lichaam en spoelt het schoon van alle (giftige) afvalstoffen die onze gezondheid in gevaar brengen met vaak diabetes als gevolg. Koffie en thee zonder melk en suiker of een zelf gemaakte groene smoothie met veel groenten en enkele plakjes vers fruit zijn goede alternatieven voor water.

Verse kruiden helpen ook diabetes te voorkomen

Ook verse kruiden kunnen diabetes voorkomen. Dat is vooral zo met:

Kurkuma of geelwortel

Dat danken we aan de aanwezigheid van curcumine met sterke ontstekingsremmende eigenschappen. Dit kruid wordt vooral in India al eeuwenlang gebruikt in de Ayurvedische geneeskunde. Het is doeltreffend bij artrose en artritis. Het is ook doeltreffend bij prediabetes om de ontstekingsmarkers te helpen verlagen. Het vermindert tegelijk insulineresistentie en remt de ontwikkeling van diabetes af. Dat doe je door dagelijks 750 mg kurkuma aan je gerechten toe te voegen.

Berberine

Dit kruid wordt al eeuwenlang in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt tegen allerlei ontstekingen, voor een evenwichtig  cholesterolgehalte, tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten. Berberine stabiliseert ook onze bloedsuikerspiegel.

Ook dit helpt diabetes voorkomen:

  • Kaneel, vlozaad en knoflook
  • Bittermeloen
  • Fenegriek
  • Balsempeer
  • Stevia
  • Zeewier, algen, spirulina en chlorella
  • Groene thee
  •  Blauwe bessen
  • Chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao, maximaal 20 gram per dag
  • Appelazijn
  • resistent zetmeel
  • Koffie

Diabetes voorkomen door te stoppen met roken 

Onderzoek bracht aan het licht dat roken ons risico op diabetes type 2 met maar liefst 40 procent.

Gezonder eten met diabetes vind je zeker in ‘Twintig dagen zonder suiker van Ria Kamelle.

Suikervrij dieet

Zo ben je in slechts 20 dagen suikervrij!

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost raken van je suikerverslaving dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! IK WIL MEER INFORMATIE OVER SUIKERVRIJ ETEN EN SUIKERVRIJE RECEPTEN!

 

About the author

Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website.
Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had.
Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.
Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.

Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.