Diabetes en suiker

Diabetes en suiker een gezonde relatie of eten diabetici best geen suiker?

Diabetes en suiker was nooit een gezond huwelijk. Betekent dat dan dat diabetici helemaal geen suiker meer mogen eten? Neen, zeker niet. Er is een groot verschil in de verschillende soorten suikers. Suiker is een belangrijke bron van onmisbare energie. Gelukkig is het zo dat we van suiker eten niet zomaar suikerziek worden. Bij diabetes gaat er in ons lichaam van alles mis. Toch kan suiker bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes. Te veel suikerrijke voeding eten zorgt namelijk voor overgewicht en dat is een van de belangrijkste oorzaken van diabetes type 2. Als we het over diabetes hebben moeten we namelijk het onderscheid maken tussen diabetes type 1 en type 2.

Kortom, mogen diabetici dan toch nog suiker eten of helemaal niet?

Bij diabetes is onze bloedsuikerspiegel uit evenwicht. Hoe instabieler onze bloedsuikerspiegel hoe meer insuline we aanmaken. Maar dat betekent zeker niet dat diabetici helemaal geen suiker meer mogen eten.

Diabetes en suiker en de invloed op onze bloedsuikerspiegel

Bij diabetes is ons lichaam moeilijk in staat om onze bloedsuikerspiegel te regelen zoals het hoort. Insuline houdt onze bloedsuiker in evenwicht. Dit hormoon wordt aangemaakt door onze pancreas of alvleesklier. Door te veel geraffineerde witte suiker te eten raakt dit proces in de war. Zo komen we al vlug in een vicieuze cirkel terecht  die we maar moeilijk kunnen doorbreken.

Diabetes en suiker: Het verschil tussen diabetes type 1 en type 2

Er zijn meerdere soorten diabetes. De meest voorkomende zijn diabetes type 1 en diabetes type 2. Beiden lijken dan wel op elkaar, toch zijn ze verschillend.

Lees ook: Vermoeidheid bij diabetes oorzaken en wat je er zelf kunt aan-doen

Diabetes type 1

In dit geval maken we geen insuline meer aan omdat ons afweersysteem de cellen die insuline aanmaken vernielt. Daarom is diabetes type 1 een zogenaamde auto-immuunziekte. In dit geval moeten diabetici enkele keren per dag insuline spuiten, of een insulinepomp dragen. Diabetes type 1 kan iedereen en op ieder moment krijgen en is dus niet gelinkt aan een ongezonde eet- en levensstijl zoals bij diabetes type 2 wél het geval is.

Diabetes type 2

Bij diabetes type 2 maakt dezelfde alvleesklier onvoldoende insuline aan onze bloedsuikerspiegel in balans te houden. We zijn dan ongevoelig voor insuline. We houden diabetes type 2 onder controle met medicijnen, voedings- en bewegingsadviezen. In het slechtste geval moeten ze ook insuline spuiten zoals bij diabetes type 2.

De relatie tussen suiker en diabetes type 2

In tegenstelling met diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes is de oorzaak van diabetes type 1 niet gelinkt aan het eten van teveel suikerrijke voeding. Wie veel suiker eet of drinkt vergroot namelijk het risico op overgewicht. En dat vergroot dan weer de kans op diabetes type 2. Wetenschappelijke onderzoeken leerden ons dat het drinken van suikerrijke dranken en vooral van frisdrank en energiedrankjes ons risico op diabetes type 2 met 20% vergroot. Naast een ongezond voedingspatroon met veel suikers en ongezonde vette zijn te weinig beweging, onze oudere leeftijd en erfelijke aanleg mee verantwoordelijk voor diabetes type 2.

Lees ook: Natuurlijke voeding zonder suiker niet alleen gezond voor diabetici

Diabetes en suiker: steeds meer landgenoten raken verslaafd aan suiker

Meer dan één miljoen landgenoten kampen met diabetes type 2. Dit aantal neemt van jaar tot jaar sterk toe. De term ouderdomsdiabetes is relatief want meer en meer jongeren worden diabeet. De meeste van ons eten dagelijks veel te veel suiker en raken zelfs verslaafd.  De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) doet de aanbeveling om per dag niet meer dan 12,5 (vrouwen) of 15 suikerklontjes (mannen) binnen te krijgen. Gemiddeld eten de meesten van ons meer dan het dubbele.

Diabetes en suiker: En wat met de verborgen suikers?

Het grootste gevaar zijn echter de verborgen suikers. Die worden aan steeds meer en meer voedingsproducten toegevoegd om hun smaak te verbeteren en hun houdbaarheidsdatum te verlengen. Die verborgen suikers staan op de voedingsetiketten onder allerlei schuilnamen. Vaak wordt suiker toegevoegd aan producten die dat helemaal niet nodig hebben, zoals aan kant en klare fruit- en vruchtensappen. Die bevatten vaak meer suikerklontjes dan een glas frisdrank? Voorbeelden van voeding die we als gezond bestempelen is bijvoorbeeld kant en klare vruchtenyoghurt en zuiveldrankjes.

Diabetes en suiker: Mogen diabetici dan nog wel suiker eten?

Toch hebben we allemaal suiker nodig als bron van energie om goed te kunnen functioneren. Te veel suiker veroorzaakt gezondheidsproblemen. Vooral onze spijsvertering, darmflora, onze alvleesklier en ons gebit lijden daar onder. Veel voeding met (toegevoegde) suikers eten stimuleert de aanmaak van vetten in onze lever en in ons bloed. Suiker zorgt ook voor ongezond buikvet.  Zo kunnen we ongevoelig worden voor insuline en dat kan dan weer leiden tot diabetes type 2.

Conclusie

Minder suiker eten is voor iedereen een aanrader en zeker voor diabetici. Deze laatsten eten best nooit meer dan 20 gram suiker of vijf suikerklontjes.

Gezond eten met diabetes leer je makkelijk met de aangepaste tips en recepten die je vindt in ‘Twintig dagen zonder suiker van Ria Kamelle.Suikervrij dieet

Zo ben je in maar 20 dagen suikervrij!

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost raken van je suikerverslaving dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger lijden of calorieën tellen lees je HIER.

JA! IK WIL MEER INFORMATIE OVER SUIKERVRIJ ETEN EN SUIKERVRIJE RECEPTEN!

About the author

Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website.
Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had.
Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.
Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.

Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.