Diabetes en bloedvaten
Spread the love

Diabetes en bloedvaten is geen goede combinatie. Deze veel voorkomende aandoening heeft niet alleen invloed op onze bloedsuikerspiegel, maar ook op de gezondheid van onze bloedvaten.

In dit artikel hebben we het uitgebreid over de relatie tussen diabetes en hart- en vaatziekten, en hoe je het risico zoveel mogelijk kunt beperken.

Bekijk de beste manier om suikervrij te eten.

Diabetes en bloedvaten: Hoe kun je verkalking van je bloedvaten voorkomen?

Diabetes heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid van diabetici. Zo hebben ze ook een negatieve invloed op de gezondheid van onze bloedvaten.

Zo leidt diabetes vaak tot:

Vernauwing van onze bloedvaten

Bij diabetes worden onze bloedvaten dikker en stugger. Dit maakt ze kwetsbaarder voor beschadiging. De ophoping van vetten in het bloed blijft zo immers makkelijker aan de wanden van onze bloedvaten kleven.

Dat leidt tot vernauwing van de vaten.

Aderverkalking of Atherosclerose

Door de problemen met de bloedvaten bij diabetes vergroot ook het risico op aderverkalking. Ongezonde Vetten, cholesterol en andere stoffen hopen zich op in de wanden van onze bloedvaten.

Dat maakt onze doorbloeding moeilijker, waardoor het risico op hartaanvallen en beroertes toeneemt.

Diabetes en bloedvaten: Aantasting kleine bloedvaten of Microangiopathie

Diabetes kan de kleine bloedvaten aantasten. Die kleine bloedvaten vinden we vooral in onze ogen, nieren en zenuwen.

Dit kan leiden tot ernstige complicaties zoals diabetische oog-, nier- en zenuwaandoeningen.

Aantasting kleine bloedvaten of Macroangiopathie

Onze grotere bloedvaten, zoals de kransslagaders die het hart voeden, kunnen ook worden aangetast. Dit verhoogt het risico op coronaire hartziekten, beroertes en perifere vaatziekten.

Bekijk de beste manier om suikervrij te eten.

Diabetes en bloedvaten

Diabetes en bloedvaten: Risico op Hart- en Vaatziekten

Diabetici lopen zo een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Gelukkig kunnen ze zelf heel wat doen om dit risico zoveel mogelijk te verkleinen door:

Regelmatig te Beweging

Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen of joggen volstaat om je risico op hart- en vaatziekten te beperken.

Doet dit ook bij slecht weer en in de winter. Regelmatige lichaamsbeweging bevordert je bloedcirculatie en doorbloeding en versterkt je bloedvaten.

Bekijk de beste manier om suikervrij te eten.

Streef naar je gezond gewicht

Houd je gewicht onder controle en streef naar een gezond gewicht. Dat doe je alleen met een gezond eet- en leefpatroon met veel groenten en eiwitten en voldoende gezonde vetten (omega-3) en koolhydraten.

Beperk zoveel mogelijk het gebruik van ongezonde verzadigde vetten en transvetten, toegevoegde suikers en zout.

En vergeet je dagelijks half uurtje beweging niet.

Diabetes en bloedvaten: Is je Cholesterolgehalte in evenwicht?

Laat je cholesterolgehalte regelmatig controleren door je huisarts. Een aangepaste voeding en cholesterolverlagende medicijnen kunnen helpen om problemen te voorkomen.

Bloeddrukmeting

Controleer je bloeddruk regelmatig. Een hoge bloeddruk is immers een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Diabetes en bloedvaten: Laat je regelmatig controleren door je huisarts

Bezoek regelmatig je huisarts voor controle van je bloedvaten, ogen en nieren.

Bekijk de beste manier om suikervrij te eten.

Diabetes en bloedvaten

Voetverzorging

Diabetici hebben een verhoogd risico op voetproblemen. Controleer je voeten dagelijks en let op wondjes of veranderingen.

Diabetes en bloedvaten: Rokers stoppen met Roken

Roken beschadigt immers je bloedvaten en verhoogt je risico op hartproblemen. Overweeg te stoppen met roken.

Conclusie: Een gezonde eet- en levensstijl kan erger voorkomen

Diabetes kan een ernstige invloed hebben op je bloedvaten. Alleen met een gezonde eet- en levensstijl kun je erger voorkomen.

Bekijk de beste manier om suikervrij te eten.

Wat doe jij om je bloedvaten gezond te houden?

Door Redaktie

Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.