Deze gezonde voedingssupplementen onmisbaar voor diabetici: Magnesium

Magnesium is voor iedereen een belangrijk mineraal om onze gezondheid te ondersteunen. Magnesium is betrokken bij een heleboel belangrijke lichaamsprocessen, onder meer bij het regelen van onze bloedsuikerspiegel. Zo wordt diabetes type 2 vaak gelinkt aan lage magnesiumspiegels. Het slikken van een voedingssupplement met extra magnesium brengt vaak een aanzienlijke verbetering. Magnesium vinden we ook in onze dagelijkse voeding en vooral in:

  • Verse groenten en vooral groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, spruitjes, alle soorten sla, broccoli, bloemkool, in alle groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, en in tuin- en waterkers
  • Fruit: voornamelijk bananen, maar ook in gedroogde vruchten zoals abrikozen, vijgen en dadels
  • Peulvruchten: dat zijn in de eerste plaats linzen en kikkererwten, doperwtjes, alle soorten bonen, groentekiemen en mais
  • Avocado
  • Onbewerkte noten: voornamelijk amandelen, cashew- en paranoten
  • Soja en sojaproducten: sojabonen, tempeh en natto
  • Zaden: lijnzaad, pompoenzaad, sesamzaad en chiazaden
  • Volkorengranen: in haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa

Probiotica

Probiotica zijn levende bacteriën die voor vele gezondheidsvoordelen zorgen. Deze bacteriën komen van nature voor in onze darmen. Die goede darmbacteriën halen we uit wat we dagelijks eten. Probleem is dat onze moderne voeding veel te weinig van deze probiotica bevat. We kunnen onze voorraad probiotica ook aanvullen met het slikken van de juiste voedingssupplementen. Probiotica verbeteren de gezondheid van onze darmflora en van onze spijsvertering, en hebben weinig invloed op diabetes. Gezonde darmbacteriën verbeteren we de verwerking van koolhydraten en kunnen op korte termijn onze bloedsuikerspiegel verlagen. Probiotica verminderen ook ons risico op allerlei ontstekingen, wat de functie van onze pancreas of alvleesklier kan verbeteren. Die is verantwoordelijk voor de aanmaak van insuline.

Ook interessant: Wat kun je best eten bij een hoge bloedsuiker: voedingsschema

Voeding rijk aan probiotica

Probiotica komt van nature voor in:

  • Onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt en skyr
  • Rauwe melk en in karnemelk
  • Kambucha thee
  • Kefir en miso
  • Zuurkool en Augurken
  • Pure chocolade met minstens 85 procent rauwe cacao
  • Zeewier en in algen
  • Soja en sojaproducten: zoals tempeh
  • Kimchi
  • Haver
  • Rode wijn

Deze gezonde Voedingssupplementen onmisbaar voor diabetici: Kaneel

Kaneel zorgt als superfood voor vele gezondheidsvoordelen, ook voor diabetici. Resultaten van grootschalige onderzoeken leerden ons dat het gebruik van slechts twee gram kaneel gedurende een periode van 12 weken de hemoglobine A1C (HA1C) aanzienlijk verbeterde bij diabetici type 2.  Kaneel verbetert ook onze insulinegevoeligheid.

Deze gezonde voedingssupplementen onmisbaar voor diabetici: Vitamine D

Personen met een tekort aan vitamine D lopen een verhoogd risico is op diabetes type 2. Van vitamine D is wetenschappelijk bewezen dat het onze gevoeligheid voor insuline verbetert. Daardoor verminderd ons risico op insulineresistentie, een belangrijk symptoom van van diabetes type 2. Vitamine D maken we niet zelf aan. Dat doen we wel onderhuids, onder invloed van het zonlicht. Daarom is het belangrijk om dagelijks minstens een half uurtje te wandelen, te joggen of te fietsen. Ook bij slecht weer en in de winter. Vitamine D is in beperkte mate ook terug te vinden in:

  • Vis en vooral in vette vis: denk hierbij in de eerste plaats aan wilde zalm, tonijn, forel, paling, schal en schelvis, heilbot en tarbot, in dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis
  • Witte champignons en protobello’s
  • Toegevoegd aan margarine, halvarine en minarine, en aan bak- en braadproducten