De gezondste alternatieven voor frisdrank

De gezondste alternatieven voor frisdrank

Spread the love

De gezondste alternatieven voor frisdrank verbeteren zowel je fysieke als je mentale gezondheid. En uitgerekend deze frisdranken zijn onze favoriete dorstlessers. Dat deze suikerrijke en koolzuurhoudende frisdranken verre van gezond zijn, weten we allemaal. En toch blijven we ze drinken. Frisdranken zijn rijk aan toegevoegde suikers. Ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en van levensbedreigende hart- en vaatziekten, van hoge bloeddruk en diabetes.

Maar wat zijn de gezondste alternatieven voor frisdrank?

Tijdens om het even welk dieet denk je in de eerste plaats aan wat en hoeveel je eet. Wat je daarbij drinkt, daar wordt meestal niet aan gedacht. Dat is een foute instelling, want wat je drinkt, is even belangrijk dan wat je eet. Door gezond te drinken duurt je verzadigingsgevoel langer en heb je minder vlug honger. Dat heeft het belangrijke voordeel dat je minder vlug naar zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes zal grijpen en dat je metabolisme of stofwisseling naar een hogere versnelling zal schakelen en extra calorieën en vet zal verbranden.

Light frisdranken

Frisdranken als cola horen niet thuis in een gezond eet- en leefpatroon.  Ze barsten van de suikers. Een blikje frisdrank van 33 centiliter is goed voor maar liefst acht geraffineerde witte klontjes suiker. Als reactie grijpen we massaal naar hun light versie, maar recent wetenschappelijk onderzoek leerde dat deze light frisdranken minstens even ongezond zijn. Door suiker te vervangen door kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharine bevat cola light en andere light frisdranken nog steeds fosforzuur, wat even goed slecht is voor je gezondheid.

  • De nadelen van fosforzuur in cola en frisdranken: fosforzuur is verantwoordelijk voor allerlei nieraandoeningen en de ontwikkeling van nierstenen, voor osteoporose en tandbederf.
  • Cafeïne in cola: heeft een negatief effect op zowel je hart als je ademhaling, het stimuleert je zenuwstelsel en werkt verslavend.



De gezondste alternatieven voor frisdrank

Water gezondste drank

Iedereen weet het, maar toch drinken de meesten onder ons veel te weinig water.  Diëtisten en voedingscoaches raden ons niet voor niets aan minstens 2,5 liter water per dag te drinken. Water spoelt ons schoon van allerlei giftige afvalstoffen. Vergeleken met frisdrank krijg je dagelijks honderden calorieën per dag minder naar binnen. Drink water zo koud mogelijk. Dat versnelt je metabolisme of stofwisseling waardoor je meer vet verbrandt en makkelijker afvalt. 

Gezonde smoothies

Heb je het moeilijk om dagelijks voldoende water te drinken? Dan lukt het zeker met smoothies. Die maak je bij voorkeur zelf, zo weet je wat je drinkt. Gebruik daarbij zoveel mogelijk van je favoriete groenten, aangevuld met enkele plakjes vers fruit. Op die manier krijg je extra gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels naar binnen. Je zelf gemaakte smoothie is zo klaar en is veel gezonder dan de industriële smoothies. Die zijn meestal rijk aan toegevoegde suikers, en aan kleur-, smaak- en bewaarstoffen.

Groene thee

Staat bovenaan het lijstje van de gezondste alternatieven voor frisdrank. Groene thee barst van de sterkste antioxidanten. Die beschermen je tegen de vrije radicalen die lichaamsweefsels kunnen beschadigen door oxidatieve stress. Verder kunnen deze vrije radicalen ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. Daar bovenop is groene thee een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen en bevat het weinig of geen calorieën.

Koffie

Heeft dezelfde werking als groene thee, maar is rijker aan cafeïne. Dagelijks vier kopjes koffie drinken zorgt voor heel wat gezondheidsvoordelen. Drink je meer dan vier kopjes koffie per dag, dan worden die voordelen… nadelen.

Cranberrysap

Verhoogt de zuurgraad en is uitstekend bij blaasontstekingen of bij ontstekingen van je urinewegen. Cranberry’s zijn uitzonderlijk rijk aan sterke antioxidanten en remmen je natuurlijk verouderingsproces. Je kunt vers cranberrysap uitstekend combineren met appelsap, bramen sap, met het sap van bosvruchten, van rozenbottels, en van zwarte  en blauwe bessen

Duindoorn sap

Duindoornbessen groeien weelderig in onze duinen. De fel oranje bessen zijn rijk aan vitamine A, C, E en flavonoïden. Deze duinvrucht bevat maar liefst zeven keer zoveel vitamine C als een citroen. Het drinken van duindoorn sap zorgt voor extra energie en vitaliteit en bevordert je afweersysteem.

Rode bietensap

Is vooral rijk aan ijzer, foliumzuur, kalium, calcium en caroteen. Het verbetert je spijsvertering en darmflora en voor een vlotte darmtransit. Rode bietensap zuivert je maag en lever, geeft meer energie en bevordert je eetlust.

Wortelsap

Is van nature rijk aan bètacaroteen, een stof die in ons lichaam omgezet wordt in vitamine A. Wortelsap heeft een positief effect op je gezichtsvermogen en ondersteunt het herstellend vermogen van je huid. Het drinken van wortelsap geeft meer energie en helpt bij vermoeidheid.

Granaatappelsap

Heeft een gunstige invloed op je bloedsomloop, geeft meer energie, verhoogt Je vitaliteit en ondersteunt het afweersysteem en je stofwisseling. Drink dit sap ook als bescherming tegen vrije radicalen. Deze lichaamsvreemde stoffen ontstaan o.a. door milieuvervuiling, sigarettenrook en stress.

Vlierbessensap

Verhoogt je natuurlijk afweersysteem en je natuurlijke weerstand.

Kies altijd voor gezonde, natuurlijke dranken zonder toegevoegde stoffen:

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.