Afvallen zonder suiker: Zoveel kun je afvallen door suikervrij te eten

Spread the love

Afvallen zonder suiker eten, hoe pak je dat best aan? Dat is een van de meest gestelde vragen wanneer we het hebben over suikervrij eten. Omdat we allemaal uniek zijn is dat voor iedereen verschillend. Maar één zaak is duidelijk: eten zonder suiker komt je gezondheid én je lichaamsgewicht ten goede. Eten zonder suiker doe je in de eerste plaats om je gezondheid te verbeteren. Wanneer je daarin lukt zul je ook makkelijker van je overgewicht verlost raken. Door zoveel mogelijk voeding met veel suiker van je dagelijks menu te schrappen leer je ook gezonder eten. De kilo’s die je verliest door je suikergebruik zoveel mogelijk terug te dringen ben je dus voorgoed kwijt.

Maar hoe pak je dat best aan, afvallen zonder suiker?

Wil je je inspanningen om makkelijker af te vallen eindelijk beloond zien met een strakke en slanke lijn zonder vet maar met meer spieren? Controleer dan eerst je huidig eetpatroon. Alleen zo weet je waar je moet bijsturen. Dat betekent lang niet dat je sommige voedingsstoffen volledig van je dagelijks menu moet schrappen. Ook als je gezond wilt afvallen mag je alles eten, maar wel met mate. Alleen zo hou je je nieuw en gezond eetpatroon makkelijker vol. Na een beperkte aanpassingsperiode zelfs levenslang. En daar is het hem uiteindelijk om te doen.

Zoveel val je af door minder suiker te eten

Omdat we allemaal uniek zijn kunnen we hier geen hoeveelheid naar voor schuiven die voor iedereen van ons geldt. Tijdens de eerste weken zonder suiker vliegen de kilo’s er af. Dat varieert tussen de vijf en tien kilo na je eerste maand eten zonder suiker. Daarna mag je rekenen tussen 0,5 en een kilo extra gewichtsverlies per week. 

Afvallen zonder suiker doe je stap voor stap

Afvallen zonder suikers doe je niet van de ene op de andere dag, maar stap voor stap. Stoppen met suiker te eten heeft namelijk dezelfde afkickverschijnselen als een drugverslaving. Suikerrijke voeding vervangen door deze gezonde voedingsproducten:

  • Gezonde tussendoortjes: neem een stuk fruit, rauwe groenten, een handjevol onbewerkte noten, zaden of pitten (maximaal 25 gram), of ene portie natuuryoghurt, Griekse yoghurt of kwark in plaats van snoep, koekjes, gebak of chips
  • Frisdranken, zelfs hun light versie en kant-en-klate vruchtensappen: vervang je vooral door water, koffie of thee zonder melk en suiker of door een zelf gemaakte smoothie. Drinks dagelijks 2,5 liter water.
  • Vruchtenyoghurt, vruchten kwark, toetjes en gesuikerde yoghurtdrankjes: gebruik in plaats natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr zonder toevoegingen. Voeg er eventueel zelf enkele platjes vers fruit aan toe.
  • Kant-en-klare ontbijtgranen uit de supermarkt: vervang je door onbewerkte noten, zaden en pitten of door zelf gemaakte granola.
  • Bewerkte voeding en bewerkt vlees: vooral broodbeleg. Eet nooit meer dan 500 gram rood en bewerkt vlees (worst, patéé, salami)
  • Vervang je wit brood door volkoren brood. Witte pasta door volkoren pasta en witte rijst door zilvervliesrijst.
  • Gebruik meer fruit in plaats van zoet broodbeleg: vervang bijvoorbeeld chocoladepasta, hagelslag, appelstroop, en jam door avocado, groentespreads, allerlei zelf gemaakte hummus, zalm, tonijn of een gekookt ei.
  • Drink zwarte koffie zonder melk en suiker: bouw zeker het gebruik van suiker in je koffie geleidelijk af. De overgang van zoete koffie naar koffie zonder suiker is veel te groot. Neem bijvoorbeeld slechts één klontje suiker in plaats van twee. Pas wanneer je daaraan gewend bent laat je ook dat tweede klontje uit je koffie. Wanneer je dagelijks vier koppen koffie drinkt spaar je uiteindelijk maar liefst 56 klontjes per dag. En of je dat zult merken op de weegschaal en aan je buikomtrek.

Afvallen zonder suiker: Soorten suikers

Bij afvallen zonder suiker maak je best het onderscheid tussen twee soorten suikers, toegevoegde suikers en natuurlijke suikers. Het is vandaag onmogelijk om voeding zonder suiker te vinden. De meerderheid van al diegenen die willen afvallen, mijden zoveel mogelijk de consumptie van suiker. Toch zijn suikers onmisbaar als bron van energie. En dat zijn de natuurlijke suikers of fruitsuikers. Snelle suikers zorgen daarentegen voor een gans ander verhaal.

Waarom al die suiker in onze voedingsproducten?

Voedingsproducenten voegen steeds meer suiker aan hun producten toe om hun structuur, smaak en hun bewaartijd te verbeteren. Daarbij komt nog dat pure suiker weinig of niets kost. Door voedingsproducten met veel toegevoegde suikers te vervangen door langzame suikers bevatten, zul je afvallen door minder suiker te eten.

Toegevoegde snelle suikers en natuurlijke suikers

Als we het over snelle suikers hebben gaat het om uitsluitend om pure suikers en toegevoegde suikers. Pure suikers wordt aan steeds meer voedingsproducten toegevoegd. Ook aan diegenen waarvan ze denken dat ze gezond zijn. Deze snelle, toegevoegde suikers zijn een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, verstoorde hormonen, te veel triglyceriden (vet) in je bloed en diabetes.

Lees ook: Toegevoegde suikers: Wat doen ze in onze gezonde voedingsproducten?

Natuurlijke suikers

Daar tegenover staan langzame of natuurlijke suikers zoals fruitsuikers of fructose. Die zijn een belangrijke bron van energie. Fruitsuikers kunnen we dus niet missen. Fruit is namelijk ook rijk aan vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. En deze laatsten helpen je ook afvallen. Ze geven je namelijk een snel en langduriger voldaan gevoel waardoor je automatisch minder eet. Fruitsuikers blijven echter suikers waardoor je fruit niet onbeperkt eet zoals groenten. Diëtisten raden je niet voor niets aan om dagelijks maximaal drie verschillende stukken fruit per dag te eten. Voor wie makkelijker wilt afvallen maar twee.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.